Varroa-bestrijding bij korfimkeren

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
jjmvaningen
Berichten: 1104
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Varroa-bestrijding bij korfimkeren

Bericht door jjmvaningen » ma 09 jan 2012, 19:52

Zoals Bart ook heeft aangegeven bij het onderwerp "herfstverliezen" ,door Bart de Coo » 07 jan 2012 22:10:

""
Korven met een gaasbodem bestaan wel degelijk. Ik bezit ze zelf. Nou ja, die korven heb geen gaasbodem, net zo min als kasten, je plaatst ze op een gaasbodem, als je dat nodig vindt. Ik heb in een stel planken een groot rond gat gezaagd en dat gat heb ik bedekt met varroagaas. Vervolgens heb ik aan de uiteinden van de plank latjes bevestigd, zodat de bodem een beetje van de plank af staat en zodat de frisse lucht door de gaasbodem kan komen. Zo doe ik het al een tijdje. Het werkt met name goed op momenten dat er flink gebroed en gehaald wordt. Als je dan de korf geen frisse lucht geeft, dan kan zich echt een plas water vormen. Ik overdrijf niet
.""

heb ik ook deze werkwijze voor mijn korfvolken.
Met deze werkwijze is het gemakkelijk om mierezuur/oxaalzuur te laten verdampen, en vervolgens de mijten te tellen/verzamelen.
Wat dat betreft is er geen verschil met een kastvolk.
Ook zie ik dat s zomers veel waterdamp op deze wijze verdwijnt.
s Winters gaat er een schuif onder de plaat, zodat de boel, net als bij een kast, tochtdicht is.
Wel ben ik nog wat aan t klungelen met het plaatsen van een voerbak onder de bodemplaat.

G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Varroa-bestrijding bij korfimkeren

Bericht door G.B. » di 10 jan 2012, 13:40

Enkele jaren geleden gekocht in Veenendaal:
korf met bovenop ipv begin van stro een multiplex plaatje van ong. rond 140 mm, met daarin een (ovaal) gat van ong. 110 mm.
Voordelen:
1 Bij goede dracht kan er een kleine korf opgezet worden om raathoning te oogsten.
2 Er kan een pvc pijp 125 mm met deksel erop en erin een voerbakje bovenop geplaatst worden.
3 Kan er varroa behandeling door uitvoeren.
4 Bovenzijde van de korf rot niet snel in.
5 Eenvoudiger te maken (voor beginner) doordat er geen begin van stro gemaakt hoeft te worden.
Laatst gewijzigd door G.B. op di 10 jan 2012, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Varroa-bestrijding bij korfimkeren

Bericht door Eddy Geurtsen » di 10 jan 2012, 16:39

Ik voer al jaren, met succes, mijn korf door middel van een speciaal gemaakte bodemplaat. Deze plaat is veel groter als de onderkant van de korf. Op de plaat kan, naast de korf, nog een 2/3 liter voerbak staan. Door middel van twee gaten in de plaat, verbonden door een tunneltje, is de voerbak verbonden met de onderkant van de korf. Zorg dat de tunnel niet te smal is, en zorg dat de tunnel zo kort mogelijk is. Met een beetje zagen en timmeren lukt dat wel.
Als de bijen het voer eenmaal gevonden hebben is het voeren een 'fluitje van een cent'.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varroa-bestrijding bij korfimkeren

Bericht door Oude Essink » di 10 jan 2012, 17:09

Eddy schreef:
Op de plaat kan, naast de korf,
Mij lijkt handiger - zoals ik het deed - de korf op een passende tussenring ( 3 à 4 banen) plaatsen en de voerbak eronder; bijen gaan rechtstreeks naar het voer onder in de korf: geen tunneltjes; geen roverij.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten