Triticale

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Triticale

Bericht door Ronnie76 » ma 04 jun 2012, 10:45

Hallo, weet iemand of heeft hier iemand ervaring met het vlechten van korven met stro van triticale ? http://nl.wikipedia.org/wiki/Triticale
Mijn zwager heeft dit op zijn akker ingezaaid en ik zou hier voor dat hij gaat oogsten van mogen gebruiken, ik weet dus alleen niet of dit stro zich eigent voor het vlechten dus graag jullie commentaar/ervaringen.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Triticale

Bericht door m.kolsters. » ma 04 jun 2012, 13:37

Het ziet er uit als rogge, waarom gebruikt men rogge om te vlechten?
Omdat het veel vocht opneemt, indien nodig voor onder het vee, dat ze dan lang droog liggen.
Als je haver of tarwe neemt dan eten de koeien hiervan omdat het zachter is en minder vocht op neemt.
Maar rogge is het merendeel veel langer een meter, maar in deze tijd hebben we roggen van een halve meter hoog zo als haver en tarwe.
Dat wil zeggen dat roggen makkelijk werkt met vlechten om dat het lang is, probeer maar eens te vlechten met kort stro.
Tinus Kolsters

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Triticale

Bericht door Ronnie76 » ma 04 jun 2012, 14:18

Dank voor je reactie !
Ik ben een 'groentje' in de wereld van de korfvlechterij/imkerij dus dat proberen laat ik voor wat het is en ik neem je raad graag met beide handen aan en ga maar is op zoek waar ik roggezaad kan kopen in kleine hoeveelheid. Klein stukje grond gaat ook wel lukken om het te zaaien al moet ik dat waarschijnlijk nog wel eerst gaan ontginnen. Dan moet ik verder nog een leermeerster zien te vinden die me de fijne kneepjes kan bijbrengen. Genoeg te doen dus nog....

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Triticale

Bericht door m.kolsters. » ma 04 jun 2012, 14:36

Als dat stro lang genoeg is kan je er mee vlechten om dat het een soort roggen is, maar als het kort is kom je hier maar graan (rogge ) halen.
De Man die hier stro doe maaien doe het ook dorsen (graan uit halen ) en zaait het ook weer.
En heeft straks weer genoeg stro en graan.
Tinus Kolsters

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Triticale

Bericht door Ronnie76 » ma 04 jun 2012, 14:42

Dank voor het aanbod Tinus ! Laat ik je t.z.t. nog weten of ik er gebruik van wil maken.
Gaat dit machinaal of ambachtelijk ?
Dan nog wat andere 'leek'-vragen: Wat versta jij daarbij onder "lang" ? Wat is nog een schappelijke lengte om mee te kunnen werken ?

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Triticale

Bericht door m.kolsters. » ma 04 jun 2012, 17:47

Een meter, als de rogge het goed doet is hij wel een meter vijftig.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten