Korfvlechten: beginnersvragen

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 04 aug 2013, 00:03

Na het Balsemiennendrama (lees ander topic) vanavond maar even een uurtje gaan vlechten (=cooling down). Ik had nog een behoorlijke kop van een korf liggen, gemaakt kort na mijn vlechtlessen, mijn begin-begin periode zeg maar. Ik heb een korf beloofd aan goede imker-collega van mij. Hier maar verder mee aan de slag gegaan. Ik schrok hoe slap die (laatste) ringen in elkaar staken. Prut zou ik nu zeggen. Ik vlecht nu toch al een stuk steviger, al zeg ik hetzelf. Ik heb vanavond de laatste rand iets opgewerkt en verstevigd en er een nieuwe rand er bij op gevlochten die nu weer stevigheid biedt.

Komende maanden/winter wil ik meer experimenteren met verschillende dikte van ringen, maten vlechtband en ook andere materialen. Misschien maak ik wel een banmasker. Wie heeft dit ooit gedaan?
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 04 aug 2013, 00:17

Volgens mij kun je het beste met verschillende maten aan rotan werken: in de kop dunner en naarmate je de korf afwerkt enkele mm breder. Volgens mij werkt dat beter en staat het ook beter?
Dit bedrijf verkoopt rotan in alle maten, geuren en kleuren (dichtbij HvdP):
http://www.rotanblees.nl/

Ik had via mijn lokale imkerwinkel (die het weer in Kortijk besteld) vlechtband besteld en kreeg vervolgens een bos met blauwe band (wat wrsch. bij Blees vandaan komt).

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 11 aug 2013, 11:43

Mijn tweede korf is af. Vanochtend de imkersvlecht afgevlecht. Dat was gistermiddag helemaal verkeerd gegaan en ik kwam steeds maar niet uit. Vanmorgen ook niet. Toch volgende keer beter opletten. Veel tijd ermee verloren :twisted: . Deze korf was wel weer een proeve. Elke korf is een leerpoces. Elke korf is een minder of beter geslaagd kunstwerkje nijverheid als je het mij vraagt.
Ik ben niet zo tevreden over deze tweede korf, maar ik heb er wel veel van geleerd. De vorm is hier en daar deukerig of asymmetrisch. Ik was vergeten hoe ik juist de stand van de ringen moest corrigeren.

Nu na zo'n twee korven beheers ik min of meer:
- het begin (ronde opzetje),
- het sturen van de ringen (naar binnen of naar buiten),
- de algemene vorm (buikkorf)
- een sierrandje.
- de sterkte van de korf. In het begin was het vlechtwerk te slap.

Ik beheers nog niet voldoende:
- het vlieggat, dat is niet mooi en symmetrisch.
- de laatste ring, einde is niet geleidelijk genoeg mijn inziens. Er onstaat een kuiltje waar een bij doorheen kan.
- het indraaien van het stro. Dit gaat al beter, maar soms draai ik de structuur van het stro kapot wat niet de bedoeling kan zijn.

Ik zal nog veel korven moeten vlechten. Op naar de volgende korf.

gr.
JP

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Primus » zo 11 aug 2013, 15:56

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Volgens mij kun je het beste met verschillende maten aan rotan werken: in de kop dunner en naarmate je de korf afwerkt enkele mm breder. Volgens mij werkt dat beter en staat het ook beter?
Dit bedrijf verkoopt rotan in alle maten, geuren en kleuren (dichtbij HvdP):
http://www.rotanblees.nl/

Ik had via mijn lokale imkerwinkel (die het weer in Kortijk besteld) vlechtband besteld en kreeg vervolgens een bos met blauwe band (wat wrsch. bij Blees vandaan komt).

gr.
Jelte,


Ken je prijzen van dat pitriet???

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 11 aug 2013, 19:37

Nee want ben er nog nooit geweest. Maar je kunt mailtje naar dat bedrijf sturen?? Het is in de buurt van HvdP meende ik. Oegstgeest.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 28 sep 2013, 12:35

Mijn eerst gevlochten behoorlijk grote korf doet het meer dan goed. De korf zit nu voor ca. 80% vol en met het warme weer heeft het volk maar weer besloten om te gaan bouwen. Er is in een paar dagen tijd nog 10 cm bijgekomen. Dat had van mij eigenlijk niet meer gehoeven. Waarom niet? Er zijn nu raten gebouwd ver voorbij de spijlen (maar geraken de onderste spijlen nog niet) en met het omkeren zijn die raatjes zeer kwetsbaar geworden. Ook is er nu raat gebouwd op de overdwarse spijl onder het vlieggat. Dat liet iets langer op zich wachten.
De korf is loodzwaar (die korfimkers waren geen doetjes) en het weegt erin als ik dat ding moet omkeren. Het is dan ook beter om korven op heuphoogte te plaatsen. Verghoogd dus. Mijn korven staan op palletjes op de grond.
Ik moet nu echt ophouden met voeren. De korf zit bomvol voer en is prachtig ingewinterd. Maar ik vind het (te) leuk om te doen en een enkele keer draai ik de korf helemaal om om er even in te kunnen zien. De bijtjes vliegen weliswaar op maar ik krijg er zelden een steek van.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten