Korfvlechten: beginnersvragen

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 30 jun 2013, 11:31

Ter achtergond info voor anderen: ik had je een persoonlijke mail gestuurd over de prijzen van korven en vandaar dat jij begint over prijzen.
Ik blijf bij mijn standpunt: 50 euro is zwaar onder de prijs als je de hoeveelheid werk bekijkt. Je zou een korf moeten vergelijken met een of twee broedkamers (qua grootte) en dan zou de prijs ongeveer kloppen als je 1.5 broedkamer rekent. Voor een broedkamer betaal je gemiddeld 40 euro.
Echter als je de hoeveelheid werk rekent voor het maken van zo'n korf loopt de vergelijking mank. Een broedkamer heb ik een uur gemaakt terwijl een korf mij dagen kost. Het probleem zit hem natuurlijk in vraag aanbod. Er is een te groot aanbod en te kleine vraag. Zoals je ook al zei: bovendien staat er ook nog veel oude meuk (korven) bij imkers en dat klopt. Deze imkers gebruiken die oude korven om onbedoelde zwerme in op te vangen. Die oude meuk zal er ook nog wel eventjes blijven.

Niettemin zou een korf minstens op een 100 euro moeten zitten als je het mij vraagt. Stel als je 20 uren over een korf (wat denk ik voor een geoefende vlechter haalbaar is) dan zit je uurprijs nog maar op 5 euro. Bovendien is het oud-ambacht wat best wat meer respect verdient.

Ik heb een aantal imkers van mijn korvenavontuur vertelt en hun eerst reactie was: daar ga je toch geen bijen inhouden? Dat is toch een beetje de hedendaagse gedachte over korven. Jammer, maar waar.

BTW: hoeveel korven heb jij in gebruik Cyriel?

groet
JP

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Primus » zo 30 jun 2013, 11:36

jelte,


ja die loopstek had vooral betrekking op de onderste korf. De loopstek is belangrijk voor de bijen die thuis komen en vertrekken, kunnen ze ineens van de raat op de stek naar buiten en moeten ze niet allerlei omwegen gebruiken. Maar bij nader toezien op de bovenste foto is die wel aanwezig :oops: . Kruisstekken dienen voor de stevigheid van de korf als hij vol raakt. Het is niks anders dan haaks op mekaar staande stekken. Zodoende ondersteunen die de raten juist in tegengestelde richting als ze zwaar worden en zakt de korf niet scheef en ineen zoals je wel is te zien krijgt met zware korven.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Primus » zo 30 jun 2013, 11:40

Jelte,

Momenteel heb ik geen korven in gebruik. Mijn bijenhalletje thuis is veel te klein en op het terrein is het een probleem om korven droog te houden, maar.... ik ben volop bezig met een splinternieuwe bijenhal te bouwen, heb speciaal een stuk grond gekocht ( de Phacelia bloeit al welig) in de buurt en dat word een bijentuin met ook terug korven daarin :dance:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 30 jun 2013, 11:59

OK.

Nou ja ik moet maar eens kijken. Ik heb weinig ervaring met het houden van bijen in korven. Ergens rondom 2005 ofzo wel 2 seizoenen een korf gehad met bijen (maar heb ze toen gekocht met bijen erin), maar die leidde meer een eigen leven en heb ik toen ook niet bestreden tegen varroa en is ter ziele gegaan.

Je kunt altijd spijlen bijsteken mocht hjet toch niet de goede kant opgaan.
Ik ben volop bezig met een splinternieuwe bijenhal te bouwen, heb speciaal een stuk grond gekocht ( de Phacelia bloeit al welig) in de buurt en dat word een bijentuin met ook terug korven daarin
Kijk dat zet zoden aan de kijken! Fantastisch. Zodra ie af is, kom ik eens kijken.
Maar moet je nu al dan niet die korven opzetten? Je kunt er toch tijdelijk een plaatje ofzo overheen leggen?



gr.
JP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door A.A. Staals » wo 03 jul 2013, 15:01

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Stel als je 20 uren over een korf (wat denk ik voor een geoefende vlechter haalbaar is)

groet
Een geoefend vlechter doet er 6 uur over.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 03 jul 2013, 15:40

Ad,

geloof je hetzelf :wink: ? Ik ken er geen een.
Mss. de vlechters rond het jaar 1900 die het min of meer als beroep deden.
Het kan nog wel een stuk vlotter, geef ik toe. Zeker ook als je dikkere ringen gebruikt. Zo hoef je minder steken te fabriceren en minder korfbanden.

Gr.
JP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door A.A. Staals » wo 03 jul 2013, 16:53

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ad,

geloof je hetzelf :wink: ? Ik ken er geen een.
Mss. de vlechters rond het jaar 1900 die het min of meer als beroep deden.
Het kan nog wel een stuk vlotter, geef ik toe. Zeker ook als je dikkere ringen gebruikt. Zo hoef je minder steken te fabriceren en minder korfbanden.

Gr.
Ja en jij kent hem nog ook. De man uit Heeze.

ad staals

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Primus » wo 03 jul 2013, 17:45

De nonkel van mijn moeder begon om 18 h aan een korf en om 23 h kon hij er bijen in zetten. Dan ben ik maar een prutser :mrgreen:

zie link, foto bovenaan: http://www.cubra.nl/tilburgsdialect/pie ... nmaken.htm

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 04 jul 2013, 21:28

Op 29 juni heb ik mijn eerste zelfgemaakte korf gevuld met bijen. Ik heb hiervoor een heel volk afgeslagen en behandeld met oxaalzuur.
Ik zat erover in dat dit wel goed zou gaan, temeer omdat ik nogal problemen heb gehad bij andere volken die ik had afgeslagen op kunstraat.
Vanavond gecontroleerd. En ja hoor ik zag de eerste witte zachte raatjes onderin de korf :) . De raten zijn nog steeds veel te klein om alle bijen een plekje te geven, maar ze zijn aan de gang. Dit beloofd heel goed te worden! Want er is nog veel tijd en het is een hele grote korf :D .
Heb ook fouten geconstateerd. Zo zijn de tweede rij spijlen te laag geplaatst. Die kunnen beter wat hoger in de korf worden geplaatst (dus dichter bij de eerste rij spijlen net onder het dak/bodem). Ik heb dit niet gezien/doorgehad. Maar de afstand tussen rij 1 met spijlen en rij 2 is eigenlijk wat te groot en de witte raatjes dreigden om te vallen. Daarom heel voorzichtig de korf weer omgekeerd en terug geplaatst.
De bijen hebben goed gegeten van het suikerdeeg wat ik onderin de korf heb gelegd. Heb vanavond ook nog restjen nectapoll hierbij gelegd voor extra stimulans. Al met al wa shet voor de bijen enorm stressen. Beter is om een zwerm in een korf te doen, maar dan moet je er wel 1 hebben.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfvlechten: beginnersvragen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 04 jul 2013, 21:34

Ja en jij kent hem nog ook. De man uit Heeze.

ad staals
Amai. Ik wist niet dat hij zo goed kon vlechten. Maar heeft hij nog volken in korven dan? Ik heb ze toen niet gezien.

gr
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten