De korf-kastmethode

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

De korf-kastmethode

Bericht door Bart de Coo » wo 22 mei 2013, 14:03

In het verleden heb ik verschillende keren een volkje ingewinterd in een kleine korf, afgelopen jaar weer. Zo'n volkje zet ik dan wel eens op een plank met een groot rond gat erin voor de bijenuitlaat, bovenop een broedkamer. In de broedkamer hang ik dan wat uitgebouwde raampjes, pal onder dat gat. De bijen zullen dan vanuit het korfje vanzelf naar beneden zakken en de broedkamer in gebruik gaan nemen. Ik doe een stop in het vlieggat. De bijen moeten dus het nest verlaten via de vliegspleet van de kast. Zodra ik in de broedbak broed zie, dan handel ik als volgt.

Ik neem het korfje van de kast af. Pal voor de vliegplank heb ik een bouwsel gemaakt. Het korfje moet met de opening schuin op de vliegplank kunnen rusten. Je kunt het korfje wat stabiliseren met klosjes aan weerszijden bijvoorbeeld. Nu hou ik met één hand het korfje stevig beet en met de andere hand hou ik een stok vast van een afgezaagde bezemsteel. Daarmee ga ik zacht op de korf trommelen. Ik hou dat ongeveer een kwartier vol. Soms onderbreek ik het getrommel door wat rook te geven in de korf. Doe dat aan de zijde van de korf, tegenover de zijde die op de vliegplank rust.

Na verloop van tijd is het korfje praktisch ontbijd. Dan zal de moer wel in de kast zitten. Nu leg je een rooster op de ramen, plank met gat erop, korfje terugplaatsen. Van nu af aan functioneert de korf als honingkamer.

Omdat ik dit met kleine korven doe, zit er geen darrenbroed in de korf. Ik laat het vlieggat van de korf dus dicht.

Maar nu dezelfde stunt met een grote korf. Nog nooit gedaan, maar ik laat mijn gedachten er eens over gaan.

Zo vroeg mogelijk in net seizoen onmiddellijk de korf op de kast plaatsen, anders vliegen ze zich in op het vlieggat en dat willen we niet. Anders kun je reizen met de korf en op de reisstand de kast eronder zetten. Raten niet terugsnijden. Ze moeten de broedkamer zo gauw mogelijk in gebruik nemen. Dat kan volgens mij nog best lang gaan duren! Zodra dat het geval is, bovenstaande procedure volgen. Hopen dat ze de korf vol met honing slepen. (Nu wel vlieggat van de korf openen voor de darren.)

Zodra dat het geval is, spijlen eruit trekken, korf kwartslag draaien en van een paar decimeter hoogte op de grond laten stuiteren, zodat alle raten losbreken. De raten zijn natuurlijk loodzwaar van de honing, maar ze zijn ook intensief bebroed en dus makkelijk met twee handen uit de korf te tillen, op een snijplank te leggen, te ontzegelen en in de slinger te plaatsen. Eerst één kant ontzegelen en slingeren, dan de andere kant pas.

Dit laatste heb ik gedaan met een paar minikorfjes en het ging prima. Natuurlijk krijg je plakhanden, maar ja.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De korf-kastmethode

Bericht door Bart de Coo » wo 22 mei 2013, 14:13

Ik heb het nog niet opgeschreven, of ik betrap mezelf alweer op onvolkomenheden.

Als je de honing wilt gaan oogsten, dan moet er natuurlijk een bijenuitlaat tussen korf en kast. Alleen, het vlieggat is geopend en er zijn dus heel wat bijen ingevlogen op dat vlieggat. Hoe lossen we dat nou weer op?

Bart

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: De korf-kastmethode

Bericht door semar » wo 22 mei 2013, 17:21

korf op uitlaatbord?

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: De korf-kastmethode

Bericht door jossmits » do 12 sep 2013, 08:08

Bart,
Ik heb hier persoonlijk geen enkele ervaring mee. Als ik het goed begrijp hou je, als je de bijen uit de korf jaagt, de opening van de korf naar beneden. Ik vraag me af of het niet beter zou zijn om de korf, als dat kan, op de kop te houden, dus met de opening naar boven, en dan gedurende enige tijd op de zijkanten van de korf kloppen. De bijen gaan makkelijker naar boven dan naar beneden.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten