Korf bevolken

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korf bevolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 21 jul 2013, 18:18

Ik ben inmiddels op vakantie: tentje, slaapzak en laptopje mee.
Mijn collega smste gistermiddag; het is gelukt!
'Jezus, ik had dat niet verwacht', smste ik terug. 'Hoe groot is de vlieger geworden?'
'Niet super veel bijen maar ze zijn de voorbouw aan het uitbouwen'

Tja die vliegbijen nemen natuurlijk veel nectar mee en dus kunnen meteen aan de slag. En idd bijen zijn flexibel (zoals de laatste schrijfster zegt). Sommige bijen gaan dus niet meer vliegen, maar was zweten, bouwen en larven voeren. Vandaag zullen er ook nog wel wat bijen afvliegen.
Hij zal het clipje van het kooitje met jonge aangepaarde K. verwijderen; de bijen moeten dan de deg uiteten. Missie geslaagd zo lijkt het.
Mocht het volk toch nog wat aan de kleine kant zijn, dan zetten we de korven volgende week met goed vliegweer nog eens om.

gr.
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Korf bevolken

Bericht door semar » ma 22 jul 2013, 08:42

mira schreef:Je hebt dan idd iets oudere bijen, maar bijen zijn flexibel, ze kunnen andere taken opnieuw opnemen. Sommige haalbijen zullen dus opnieuw huisbijen worden.

Mira,
dat is mij bekend, maar geregeneerde de oude besjes zijn wellicht minder goed in staat een gezonde winter bevolking groot te brengen.

wellicht beter na het invligen van de oude korf, afjagen en op de plek terug zetten. nieuw korf op nieuwe plek.
dan heb je alleen de jongere bijen in de nieuwe korf met nieuwe koningin (oude terug plaatsen in de oude volle korf)
die lekker aan de slag kunnen gaan.

de oude korf raakt haar jonge bijen kwijt maar is nog vol dus binnen een paar dagen zijn daar weer voldoende jonge bijen uitgelopen.

wie het weet mag het zeggen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korf bevolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 22 jul 2013, 15:58

He Semar,

Ik zie dit toch wat anders. Mij lijkt het nu nog wel op tijd. Er is nog wel wat dracht en met een beetje voeren komt het volk er wel. Over niet al te lange tijd speelt dit natuurlijk wel.
Zelf sta ik niet zo te wachten op het omjagen. Ik ga dat volgend jaar wel uitvoeren, voor de fun om erover mee te kunnen praten, maar ik doe het liever zo! Dat omjagen lijkt mij geen pretje. Til maar eens zo'n korf op vol lindehoning. Zwaar en zweterig. Voor de fun ga ik het nog wel eens uitvoeren. Ik ben een een luie en gemakkelijk korfimker :lol: . Ik ga volgend jaar alternatieve methodes uitproberen en vooral roosters leggen (geen zwermen laten afkomen!).
Het is de bedoeling dat ik de korven die ik nu heb opgezet laat overwinteren. Volgend voorjaar gaat de moer onder het rooster en dan laat ik de korf vol (voorjaars-)honing sjouwen die ik dan volledig uitbreek en opnieuw ga opzetten. Met als gevolg: de productie van veel mooie was. De raathoning ga ik verkopen of ik ga de stukken toch slingeren.

gr.

PS: op dit moment hangt er onweer in de lucht en rommelt het. Nog geen regen. Ik zit in Limburg in de buurt van Venlo.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korf bevolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 31 jul 2013, 23:20

Cyriel hoe is het gegaan met je korf? Nieuwe poging?

Mij is hetzelfde overkomen gisteren. Ik had een 3-ramertje met mijn eigen bastaardbijen (die staan op de kastkaarten als: JPb(astaard)). Die vind ik geschikter voor een korf en dus had ik ermee gewacht tot dat ik een jonge bastaardmoer had. Ik had er een gesloten raam darrenraat uitgehaald en dus zou het mijtenvrij moeten zijn. Een mooi startvolkje voor de korf. De moer was net aan de leg gegaan en ik heb gisteren het volkje in mijn half korfje afgeslagen plus nog wat oxaalzuur verneveld (iets teveel bij nader inzien). Vervolgens korf met eronder dekplank op de lege drie ramer gezet. Het sloot min of meer af. Er zat een rond gat in dekplank.
Ik had een bekertje deeg bovenin de korf gespiesd en de K. in een krulspeld ook bovenin opgehangen. Na een half uur begon de boel in het korfje wel wat te trossen rondom de krulspeld. Ik dacht komt toch goed?
Vandaag trof ik alleen nog een krulspeld (met levende K.) aan, wespen... en dode bijen op de dekplank en in de drie ramer. De rest van de bijen is denk ik af gevlogen op de korf ernaast.

Wespen worden nu wel een probleem (en vanaf nu moet ik alles wel goed afsluiten).
Maar al met al heb ik het te vroeg gedaan op de dag (rond 16:00 uur). Ik had het kunnen weten. Ik had het later moeten doen en in deze tijd is het veel beter om zo'n kunstmatige zwerm op te doeken en mee te nemen naar huis. Daar 3 of 4 dagen te laten harmoniseren ofzo. Weg drie-ramer.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korf bevolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 02 aug 2013, 13:05

He Cyriel hoe is het gegaan met je korf? Nieuwe poging?
JP

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korf bevolken

Bericht door Primus » vr 02 aug 2013, 16:39

Hallo Jelte,


ja, heb gisteren is voorzichtig onder de korf gekeken en ze hebben al een héél stuk gebouwd ong. 15 cm schat ik. Er wordt ook al met stuifmeel gevlogen nadat ik ze stilaan ben beginnen voeren vorige week. Dus dat gaat wel goed komen. Ik had er na de eerste poging wel een deel jonge bijen bijgedaan vanuit de honinghoogsels.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korf bevolken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 02 aug 2013, 17:02

Ok...ik meende dat de gehele poging mislukt was?

Nog wat vraagjes; gaat het volk nog groot gebnoeg worden?
Hoe voer jij? Bij mij is een open bakje met spaanders nooit zo'n succes. Verzuipen toch veel bijen in.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten