korf bevolken

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door roelof1945 » ma 28 jul 2014, 19:04

Het korfvolkje wat ik 11 mei geschept had wilde niet echt groeien daarom heb ik er een te volle korf op af laten vliegen miss dat het voor de winter nog een sterk
korfvolk wordt.
De overige korven doen het prima, ik hoop dat het boekweit flink nectar levert dan ga ik ze niet invoeren dit moet ik nog afwachten het gewas krijgt regen genoeg.

Gr. Roel

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Freek » vr 08 aug 2014, 10:40

Roelof,

Ik heb ook wel eens zo'n korf gehad op zich erg leuk, nadeel alleen dat je er niet zo makkelijk honing uit krijgt moet je de boel slopen en persen en een pers heb ik niet.
Daarom ook een keer een boogkorf gemaakt, mijn vader heeft toen een mal daarvoor voor mij gelast maar door gebrek aan goede raampjes die nooit in gebruik genomen. Ook een tweede boogkorf roggestro/brummelspleut erg mooi, gemaakt voor Jan Jongedijk, Hemrik. Jan gebruikt die korf van mij volgens mij nog steeds.
Heb ook nog steeds een roggestro/brummelspleut korf staan die ik een jaartje of 25 terug gemaakt heb.
Die heb ik een paar jaar bevolkt gehad. Ik kon ook wel goed een jager (aflegger) van die korf maken deed ik ook elk jaar. Ik zat dan rustig een half uur op de korf te trommelen met een andere korf eronder. Die jager ging dan gewoon in een zesramer.
Heb jij ook buckfast in de korf, kan me zo voorstellen dat je prima een schudzwerm in een korf, nicot kooitje gewoon vastmaken aan de vuilboom takjes bovenin de korf, bijen erin kunt storten maar het jaar daarop, dan de nodige onderzet ringen nodig hebt en dat de plaatselijke smid een goede klant aan je heeft voor het smeden van alle korfkrammen... :D.

Freek

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door roelof1945 » vr 08 aug 2014, 21:20

Freek, korven vindt ik leuk om te maken maar als ze dan af zijn is het ook weer leuk om er bijen in te doen.
De korven zijn bevolkt met zwermen die ik gekregen heb en het zijn geen Buckfast dat hoeft ook niet van mij ,de Nederlandse bij kan ik ook waarderen geen F16.
Deze winter ga ik nog twee korven vlechten van rogge stro die bind ik dan af met braamspleut (brummel) er staan bramen genoeg hier in de buurt.
In de jaren 70 had ik een verzameling van verschillende korven ook de boogkorf en een zwanehals en nog wat verschillende vormen, de conditie van de korven
was niet al te best en heb de hele verzameling van de hand gedaan.
De korfvolken zijn nu goed bevolkt en weet nog niet of ik onderzetters ga gebruiken volgend jaar, eerst zien hoe ze de winter doorkomen.

Gr.Roel

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door Freek » vr 08 aug 2014, 21:27

Roelof,

Veel succes, wanneer de korf voldoende gewicht en bijen heeft overwintert ze prima was mijn ervaring destijds.
Omdat ze bij mij niet uit hun eigen aan voldoende gewicht kwamen voerde ik ze vanuit een afgezaagde frietsaus emmer (onderste 12 cm), waar ik een passende ronde drijver had met een gat in het midden met daarin met horregaas. Daar kwam dan elke avond een kilo suiker aan suikerwateroplossing in. Als die afgezaagde emmer tegen de achterkant van de korf aan kwam dan konden de bijen er makkelijk in komen en dronken ze hem in een nacht leeg.

Misschien is het i.d.d. wel verstandig er geen Buckfast in te doen, wat heb je aan een korf die anderhalve meter hoog is met acht onderzetters eronder :lol:.

Freek

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door roelof1945 » wo 20 aug 2014, 21:09

De eerste korf wordt in gewinterd met een voerbak naar het model van Martin B met het verschil dat ik de voerbak van de Zegeberger hiervoor gebruik en geen binnenbak.
Door de voerbak op plaat hout te zetten 52x52cm sluit je de onderkant af, en de bovenkant hout van de zelfde afmeting maar dan met het vierkante voergat
met vlotter zoals Martin b dit beschreven heeft en foto.
5 kg suiker opgelost en in de voerbak gegoten daarna de korf erop de bijen moesten even zoeken naar de ingang omdat de korf wat hoger staat.
Vorig jaar voerde ik met kleine hoeveelheden in de korf wat veel tijd kost, ik denk dat dit een betere methode zal zijn.

Gr. Roel

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door roelof1945 » di 09 sep 2014, 18:19

Het voeren van de eerste 2 korven ging uitstekend ben nu bezig met de derde korf.
Zaterdag 6 sept. was het mooi weer ik ben op de fiets naar mijn bijstand gereden en kan daar genieten van de natuur
en de van korf volken, daar aangekomen controleer ik eerst of de voerbak ook leeg is wat mij opviel dat de randen van de korf nat waren van honing of suikerwater en dat er roverij was.
Hier begreep ik niks van want het voer zit in een bak met een afdek plank en met een voergat het kan niet lekken.
Ik heb de korf opgetild en zag dat alle raten afgebroken op de bodem lagen een echte brei massa, hier schrok ik wel even van hoe kan dit gebeuren.
Alle stukken broed en raat met voer heb ik op een kastvolk gedaan door er een honingkamer op te zetten het was een honingkamer vol, vandaag gecontrole de bijen hadden de stukken raat schoon en het broed was gesloten.
Hoe het verder gaat met de korf is nog afwachten ik weet niet of de koningin nog leeft er zitten nog een paar raten in,
wel veel bijen miss. met wat voer dat ze weer gaan bouwen.
Wat mij vanmiddag opviel was dat de onderste spijlen van deze korf er 5cm aan een kant naar buiten uitgetrokken zijn dit heb ik zaterdag niet gezien, wat is er hier aan de hand?

Gr. Roel

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door petro » wo 10 sep 2014, 08:39

Ik denk dat dit wel duidelijk is,dit kan bijn alleen maar mensen"werk"zijn. Er is heeft iemand met zijn tengels aan de korf gezeten!

Petro
roelof1945 schreef:Het voeren van de eerste 2 korven ging uitstekend ben nu bezig met de derde korf.
Zaterdag 6 sept. was het mooi weer ik ben op de fiets naar mijn bijstand gereden en kan daar genieten van de natuur
en de van korf volken, daar aangekomen controleer ik eerst of de voerbak ook leeg is wat mij opviel dat de randen van de korf nat waren van honing of suikerwater en dat er roverij was.
Hier begreep ik niks van want het voer zit in een bak met een afdek plank en met een voergat het kan niet lekken.
Ik heb de korf opgetild en zag dat alle raten afgebroken op de bodem lagen een echte brei massa, hier schrok ik wel even van hoe kan dit gebeuren.
Alle stukken broed en raat met voer heb ik op een kastvolk gedaan door er een honingkamer op te zetten het was een honingkamer vol, vandaag gecontrole de bijen hadden de stukken raat schoon en het broed was gesloten.
Hoe het verder gaat met de korf is nog afwachten ik weet niet of de koningin nog leeft er zitten nog een paar raten in,
wel veel bijen miss. met wat voer dat ze weer gaan bouwen.
Wat mij vanmiddag opviel was dat de onderste spijlen van deze korf er 5cm aan een kant naar buiten uitgetrokken zijn dit heb ik zaterdag niet gezien, wat is er hier aan de hand?

Gr. Roel

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door roelof1945 » do 11 sep 2014, 20:22

Het lijkt erop dat iemand de korf een paar keer heeft laten stuiteren, of de jonge raat kon het gewicht van het voer niet dragen door de warmte van de zon
wie zal het zeggen, alle kasten zijn gespijld met 6 stokken en vrij stevig.
De andere korven hadden meer raten en waren wat eerder gebouwd dus de raten waren wat steviger.
Volgende week ga ik de korf bekijken of deze nog bouwt en de winter kan overleven en dat de koningin nog in leven is.

Groet, Roel

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door roelof1945 » vr 12 sep 2014, 19:39

Gelukkig zijn de bijen druk aan het bouwen het voer was op en zonder voer wordt er niet gebouwd.
Op de foto is te zien dat de raten weer nieuw zijn behalve rechts boven daar zit nog geen raat.
De korf is een beetje aan de grote kant dit zal bij het afjagen wel problemen kunnen geven, de binnen diameter is 44cm.
De korven die deze winter worden gemaakt krijgen een kleinere diameter.

Gr. Roel
Bijlagen
IMG_0011.JPG

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: korf bevolken

Bericht door roelof1945 » ma 29 sep 2014, 17:30

IMG_0014.JPG
In 3 weken na de vernieling is de korf hersteld
Na 3 weken heeft het korfvolk de raten weer opnieuw gebouwd niet zo strak als de eerste keer maar toch weer een halve korf vol.
Heb de voerbak uit de korf gehaald hier had ik een gele voerbak voor gebruikt deze paste wel in de korf onder de spijlen, in de voerbak had ik
stro gedaan zodat de bijen niet verdrinken als de bak leeg is zie je geen verdronken bijen .
Alle korven zijn nu ingevoerd ik kan nu rustig wachten op het voorjaar.

Gr. Roel

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten