Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door roelof1945 » di 30 dec 2014, 16:46

Bart de Coo schreef:Hoe maak je kunststof voerbakken dan?
Isolatie platen van 2 of 3 cm dik met een redelijk druk dichtheid zijn goed te snijden met een Stanley mes.
De voerbak waar de korf op staat is ongeveer 45 cm vierkant de hoogte is afhankelijk van de inhoud.
Voor het lijmen watervast lijm gebruiken en de binnenkant verven met water vrije verf.
De deksel waar de korf op staat heeft een vierkant gat met een vierkante koker hierin zit een vlotter die op het suikerwater drijft.
De vlotter 5 mm kleiner maken dan de koker want dit moet op en neer kunnen gaan, er verdrinken op deze manier geen bijen.
Het vullen is ook simpel je schuift het deksel 5 cm of meer maar voren en je giet de bak weer vol.
Ik zelf gebruik een zegeberger voerbak voor mijn kasten en nu ook voor de korven.
Door een paar foto's is het miss duidelijker.

Gr. Roel
Bijlagen
canon 003.JPG
canon 004.JPG
canon 005.JPG

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 30 dec 2014, 19:16

Leuke korf
JP

roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door roelof1945 » di 30 dec 2014, 21:18

Dankjewel JP
Het lukt me nog steeds niet om een mooie korf te vlechten de rondingen zijn niet egaal.
Probeer een diameter van 38 cm aan te houden maar bij de laatste ring zit ik alweer op 42 cm.
De hoogte is 48 cm dat geeft een inhoud van 1256 cm3 daar past een redelijk bijenvolk in.
Het vlechten met de bramenspleut bevalt me goed als het op is struin ik even het bos in en ik heb weer een voorraad.
Intussen blijf ik oefenen, de korf waar ik nu mee bezig ben is van pijpenstro en ziet er wat strakker uit doordat de rondingen beter zijn.

Gr. Roel

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Bart de Coo » di 30 dec 2014, 21:23

Alles volkomen duidelijk. Goed idee, bedankt voor de foto's de uitleg en de moeite.

(Doorsnee 38, hoogte 48 is zeer groot voor een korf! Doorsnee 35 en hoogte ongeveer hetzelfde, ietsje meer misschien, is prima! Je moet die bijen er ook nog uit kunnen krijgen.)

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 31 dec 2014, 11:16

Dankjewel JP
Het lukt me nog steeds niet om een mooie korf te vlechten de rondingen zijn niet egaal.
Probeer een diameter van 38 cm aan te houden maar bij de laatste ring zit ik alweer op 42 cm.
De hoogte is 48 cm dat geeft een inhoud van 1256 cm3 daar past een redelijk bijenvolk in.
Het vlechten met de bramenspleut bevalt me goed als het op is struin ik even het bos in en ik heb weer een voorraad.
Intussen blijf ik oefenen, de korf waar ik nu mee bezig ben is van pijpenstro en ziet er wat strakker uit doordat de rondingen beter zijn.

Gr. Roelroelof1945
Hoe lang vlecht jij al?
Ik vlecht nu een tweetal jaren. Ik heb nu in totaal 3 korven gevlecht (en veel beginnetjes gemaakt). Mijn derde korf is bijna geboren en behoeft alleen nog een sierrandje wat ik volgende week ga vlechten. Geboren omdat zo'n korft toch elke keer weer een bevalling is. Maar ook geboorte omdat ik het elke keer weer een wonder vind hoe zo'n korf gestalte krijgt.
Het is en blijft handwerk.
Ik herken me wel in jouw ervaring. Mijn derde korf lijkt nu wel op een soort van traditionele bijenwoning, een korf zeg maar, maar technisch beschouwt, zitten er nog vele fouten in. Ik vind dat ook niet erg, het is een leerzaam proces. Ik moet van mezelf elk jaar twee tot drie korven vlechten (in de vakanties). Over twee jaar wil ik "foutloos" een korf kunnen vlechten.

De korf die je laat zien ziet er toch wel tamelijk strak uit. Onder het mom van: zachte heelmeesters maken stinkend wonede: ik zou de steken van de spleut iets dichter bij elkaar zetten. Zo te zien staan ze iets tever van elkaar af. Op die manier houd je de wrongen ook gelijker van vorm aangezien de wrongen in een strak keurslijf zit van spleut/steken. De wrongen goed indraaien tot een zeer compacte worst (zeer beangrijk) tot alle vezels aan de buitenkant een "eenheidsworst" vormen = glad oppervlak vormen. Ik heb die techniek nu eindelijk onder knie :P. En op tijd bijsteken van nieuw stro. De ring mag niet te gemakkelijk schuiven. Dit laatste vind ik ook nog moeilijk. Korfvlechten is een continue samenspel van factoren.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 31 dec 2014, 11:25

PS: by the way, mijn volgende korf zal iets van 4 vlieggaten bevatten (aan elke kant 2). Ik heb nog veel moeite om een goed vlieggat te maken. Dit keer zal mijn heelmeester (= Cyriel) hard op moeten treden.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 31 dec 2014, 12:23

(Doorsnee 38, hoogte 48 is zeer groot voor een korf! Doorsnee 35 en hoogte ongeveer hetzelfde, ietsje meer misschien, is prima! Je moet die bijen er ook nog uit kunnen krijgen.)

Mijn ongeboren korf zojuist ook nog maar even gemeten: binnenkant 33 cm> Hoogte 40 cm (inclusief wand kop).

Er moeten nog twee a drie randen op. De korf zal dan ook op ca. 48 cm komen.
De laatste randen vlecht ik iets naar binnen. Je krijgt dan een ietsjes ronde korf wat ik wel leuk vind.
Korven moeten idd niet te groot worden. Indien ze vol zitten zijn die korven lastig te hanteren.

Gr.
JP

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 31 dec 2014, 13:29

JP,

als je toch aan het knutselen bent met het aantal vlieggaten, probeer dan ook eens een losse kop. Kan ik aanraden: honing oogsten gaat simpel, vegers maken een eitje, volk overkloppen in kast hetzelfde, voeren, varroa behandeling, idem, idem. Een foto van deze korf staat in imkerpedia (http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Els-gigantkorf).
Heb er destijds 2 koppen voor gemaakt zodat ze gewisseld kunnen worden. De boven- van de onderkant afhalen doe ik met een "trekdraad", ooit gekregen van een kaasboer.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 31 dec 2014, 13:51

JP,

als je toch aan het knutselen bent met het aantal vlieggaten, probeer dan ook eens een losse kop. Kan ik aanraden: honing oogsten gaat simpel, vegers maken een eitje, volk overkloppen in kast hetzelfde, voeren, varroa behandeling, idem, idem. Een foto van deze korf staat in imkerpedia (http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Els-gigantkorf).
Heb er destijds 2 koppen voor gemaakt zodat ze gewisseld kunnen worden. De boven- van de onderkant afhalen doe ik met een "trekdraad", ooit gekregen van een kaasboer.

Els natuurlijk ken ik jouw korf!! Je hebt helemaal gelijk. Ik ga die zeker eens uitproberen. Het is een variant op de oude Boxma?korf van vroeger. Snel vraagje aan Bart: staat die ook niet op polygoon?

Zo wil ik komende jaren verschillende typen korven maken. Dat is leuk om te laten zien. Maar ik zie dat als een nooit eindigend project. Ik bouw die korvenstand dus rustig op. Ik heb de tijd. Als het een beetje meezit kan ik nog 50 jaar imkeren.

gr.
JP

roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door roelof1945 » wo 31 dec 2014, 17:25

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hoe lang vlecht jij al?
Dit is de derde winter mijn streven is door gaan tot de korf er strak uit ziet.
Mijn eerste korf heb ik versterkt met sate pennen anders zou deze in elkaar zakken , gelukkig zijn de bijen
niet kieskeurig en zijn de vier korven bevolkt.
Jelte, de steken zijn inderdaad iets te ruim van de korf die ik nu maak hou ik er rekening mee.
En de wrongen goed indraaien deed ik te slap, vanmiddag nog geoefend.
Een klasse apart het vlechtwerk van Els, heb geen idee of ik ooit dat niveau kan bereiken.

Nog een goede laatste dag van dit jaar en een goed begin voor het nieuwe jaar.

Roel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten