Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Bart de Coo » za 05 okt 2013, 11:28

Een paar weken geleden kwam ik terug van de hei. Ik had twee korven meegenomen. Die heb ik een weekje laten invliegen op de thuisstand. Toen heb ik de volken leeggeklopt en daarna nog eens hard gebotst om de laatste bijen eruit te krijgen. Bij één korf lukte dat perfect, bij de andere slecht. Ik denk dat dat kwam door de wijdte van de korf. De korf waarbij het slecht lukte was dus wijd en had dus veel raten (11? Ik heb ze niet geteld). Dat ga ik onthouden: vlecht je korven een beetje smal, maximale binnenmaat, 35cm, ander kom je in de problemen bij het slachten. De laatste bijen en het broed heb ik afgezwaveld. In een korf die terugkomt van de hei zit trouwens opmerkelijk weinig broed, als het de omvang van twee mannenvuisten heeft is het veel.

Zwavel aansteken doe ik op een schoteltje. Ik verhit het schoteltje met een gasbrander, leg er een theelepeltje zwavel op en dat zwavel steek ik ook aan met de gasbrander. Het schoteltje staat in een autoband. Plank met rooster erop, korf erop, goed aandrukken met een stoeptegel of zo en na een minuutje of vijf is het gepiept. Als je tien dode bijen vindt, heb je de korf goed leeggetrommeld, als het een bergje bijen is niet. Dat was dus bij de wijde korf het geval. Excuseer collega's!

Vervolgens beide volken op elkaar gegooid in een lege korf, die voorzien was van stukken raat in de kop en spijlen. Ik zoek geen moeren. Als ik twee volken op elkaar gooi, dan geloof ik het wel. Ik moet je wel eerlijk zeggen dat ik na het verenigen van twee kastvolken een moer overheld, die ik in een krulspeld onder het naakte volk heb gelegd. De volgende dag leefde ze nog, waarop ik haar heb laten inlopen. 's Avonds de korf heel voorzichtig weggezet en een bak met suiker eronder gezet. Nu gaat de suikeropname heel langzaam, want er is geen raat. Iedere dag voeren, zo veel als ze opkunnen. In ongeveer twee weken tijd is de korf uitgebouwd. Poepvoorzichtig, want de tros heeft nauwelijks houvast!

In een pas verschenen Duits boekje over 'Einfachbeuten', waartoe korven behoren, met daarin teksten van verschillende imkers, geredigeerd door Friedrich Pohl - ik zeg er iets over in de komende nummer van Bijenhouden - zegt een korfimker dat er uiteindelijk 20kg suiker in de korf moet verdwijnen. Dat lijkt me overdreven veel. Ik heb er nu 10kg in zitten en ik vind hem al loeizwaar. Toch ga ik maar door met voeren. Misschien hebben ze al wel een flink broednest of zo, ik weet het niet. Maar als ik er nog een paar kilo in krijg, dan geloof ik het echt wel.

Ik wilde dit graag opschrijven, omdat de wetenschap dat je naakte volken eind september nog prima kunt inwinteren volgens mij niet zo algemeen bekend is. Kun je nagaan hoe makkelijk het zou moeten gaan met kunstraat. Gigantisch veel bijen lijkt me wel een vereiste.

Op de foto de 'afzwavelopstelling'. Je zal hem wel gekanteld in beeld krijgen, maar ik heb geen idee hoe ik hem recht moet krijgen. Hij is gemaakt en geüpload met mijn iPad.
Bijlagen
image.jpg

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 05 okt 2013, 12:45

Ik wilde dit graag opschrijven, omdat de wetenschap dat je naakte volken eind september nog prima kunt inwinteren volgens mij niet zo algemeen bekend is. Kun je nagaan hoe makkelijk het zou moeten gaan met kunstraat. Gigantisch veel bijen lijkt me wel een vereiste.
Ik heb er ook al eens een opmerking over gemaakt, toen ik dit najaar nog twee korven heb opgezet. Jij hebt mij hierop gewezen. Bij mij was alleen het omjagen voor de heide bekend en niet erna. Dus dank voor de tip.
Ik heb een 6 ramer en een 9-ramer in korven afgeslagen, ergens begin? september. Ik zal de datum proberen terug te zoeken hier op het forum want ik heb er over geschreven. De grote korf is nu half vol en het kleine korfje toch voor 80%. Ik had ze alleen op afstand staan en dus heb ik niet steeds op tijd kunnen voeren. Frequent voeren met kleine beetjes (ze mogen niet droog komen te staan!) is een noodzaak wil het iets worden. Deze twee korven voer ik ook nog. Ik heb bij de grote korf de voerbak op een steen gelegd om deze zo dichter bij het broednest te brengen, want de opname was te langzaam. Best is om het voer lauw aan te bieden.

Ook mijn ervaring van nu is dat je inderdaad prima naakte volken kunt inwinteren eind spetember. Je kunt hier ook kastvolken voor gebruiken en op deze manier kun je de broedramen gebruiken om nog andere volken mee te versterken. Dat heb ik gedaan. Bovendien kun je de korf varroavrij laten beginnen laat in het najaar. Propere raat. Allemaal voordelen dus. Mooie start voor het nieuwe jaar.

gr.
JP

kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door kor » za 05 okt 2013, 13:00

Effe rechtop zetten, anders loopt de honing er uit.
image.jpg

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Bart de Coo » za 05 okt 2013, 13:33

Ja maar, Kor. Hoe flik je dat kunstje nou dan? Bovendien krijg jij geen wit randje en ik wel.

kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door kor » za 05 okt 2013, 13:46

Ik heb even wat geprobeerd en de reden dat er bij mij geen witte rand is, is volgens mij omdat ik _geen_ tekst toevoeg via "Bijlage toevoegen" -> "Opmerkingen bij bestand:" Als ik dat wel doe, en ik kijk via 'voorbeeld' dan zie ik hetzelfde als bij jou.

En dat draaien, dat komt omdat je foto info bevat die zegt dat de foto gedraaid is (geen idee waar dat goed voor is, maar ik heb er nog nooit plezier van gehad. Ik heb er ook last van als ik een iPad foto via mijn e-mail programma verstuur).

Hier vind je manieren om die code weg te halen, en kun je ook lezen waarom dit soms wel slim is om te doen...
http://lifehacker.com/5149327/jpeg--png ... our-images

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door alfa vulgaris » za 05 okt 2013, 18:20

Mooi expiriment Bart.

Er komt hoop ik wel weer zo'n prachtig literair rapport van de afloop?

Ik kan me nog herinneren dat je verbaasd was wat een volk vorig jaar in september nog gebouwd had.
Je voert nog 1:1 zeker?

Hmm.ik zit even eigengekweekte gedroogde salie te roken....lekker.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door de vos roger » za 05 okt 2013, 19:57

Bart ik vermoed dat je deze ingreep deed om je mijtenpopulatie in je korf te kunnen indijken ?
Zo ja, dan veronderstel ik dat je je bijen voor je ze op je nieuwe korf hebt geklopt ook behandeld hebt met oxaalzuur ?
Zo niet, dan zal je een pak mijten terug meegenomen hebben in hun nieuwe behuizing, wat dan heel jammer is :snooty:
groetjes uit Vlaanderen
roger

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Bart de Coo » za 05 okt 2013, 20:07

Roger,

Nee, ik heb de bijen eruit gehaald om bij de honing te kunnen. Eigenlijk had ik meteen met oxaalzuuroplossing moeten sproeien inderdaad. Dat heb ik niet gedaan omdat ik overal zo overdreven weinig mijten zie vallen. Toevallig heb ik vandaag nog eens met mijn neus op de plank onder deze korf gestaan: geen mijt te bekennen. Maar hoe dan ook, wat je zegt, eigenlijk meteen sproeien.

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 05 okt 2013, 21:19

Roger,

Nee, ik heb de bijen eruit gehaald om bij de honing te kunnen. Eigenlijk had ik meteen met oxaalzuuroplossing moeten sproeien inderdaad. Dat heb ik niet gedaan omdat ik overal zo overdreven weinig mijten zie vallen. Toevallig heb ik vandaag nog eens met mijn neus op de plank onder deze korf gestaan: geen mijt te bekennen. Maar hoe dan ook, wat je zegt, eigenlijk meteen sproeien.
Bart imkert voor de traditie en natuurlijk ook voor de honing! :D Wat mij betreft een valide redenen.
Ik denk dat ooit opzetters in september massaal moeten zijn geweest. Ik kan me bijna niet indenken dat alles maar massaal werd afgezwaveld. Maar dan alleen in de tijd dat er suiker voorhanden was, want op natuurlijke manier zal het tegenvallen en doet zo'n schudzwerm niks. In die zin leven we in een voordelige tijd als je het met 100 jaar terug vergelijkt.

Ik ga mijn korfjes volgend jaar op kasten zetten en de moer onder rooster. De korf zal dan met honing worden gevuld die ik dan vervolgens ga uitbreken (bijenuitlaatje toepassen). Dat wordt dus raathoning, die ik aan de man zal brengen op een of andere manier.
Eind augustus zal ik de korven dan weer vullen net voor de balsemiendracht :D, op de manier zoals hier beschreven is door Bart. Ik ben dus een speudoimker. Ik zie dat jagen allemaal niet zitten.

@ Roger: is jouw molen nu al gevuld?
JP

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Naakte volken snel inwinteren in lege korf

Bericht door de vos roger » za 05 okt 2013, 22:54

J.P er is toch een véél eenvoudiger manier om raathoning te oogsten .
Verdeel een onbedraad raampje uit de honingzolder in een aantal vakjes zoals we met een darrenraam doen.
Dan hoef je alleen de raat maar uit te snijden als die vol verzegelde honing zit.
Nee J.P mijne molen(korf) is niet meer bevolkt geraakt, teveel werk gehad hier met mijn 33 cursisten, maar staat op mijn to do lijstje voor volgend seizoen. :wink:
roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten