De Twenthe korf.

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

De Twenthe korf.

Bericht door Hans van der Post. » ma 04 nov 2013, 13:42

Na dertig jaar weer de mobielkorf "Twenthe"

De geschiedenis herhaalt zich.

Van verschillende kanten kreeg ik deze zomer brieven van imkers, welke inlichtingen vroegen over de door mij reeds dertig jaar geleden geconstrueerde mobielkorf „Twenthe".[………………]
Korfvlechten is geen „heksentoer", doch moet even geleerd worden. (Zou dit niet iets kunnen zijn voor onze werkloze jeugd?)
Het is thans weer dezelfde tijd als vroeger. Geld is weer een schaars artikel. Men kan geen kapitaaltje bij elkaar krijgen om een enigszins omvangrijke stand op te richten van houten kasten.[………………]
Evenals vroeger ben ik ook thans nog de mening toegedaan: dat het losse bouw bedrijf en de verbetering van ons bijenras de weg is om onze bijenteelt meer rendabel te maken. Een andere briefschrijver vroeg of de Twenthekorf in de loop der tijden goed bevallen is. Ik heb hem geschreven, dat hij maar eens in de omgeving van Haaksbergen moest gaan kijken. Daar vindt men nog o.a. één stand met meer dan veertig stuks.
[………………]
Zie zo. ik geloof dat ik niets heb vergeten. Aan het werk deze winter en wanneer men nog wat te vragen heeft, ga gerust uw gang, maar...een postzegel voor antwoord!

RIJSWIJK (Z.H.) S. FRANKENHUIS. (1937)
Meer te lezen: http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... /8668/8171
!Hans.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: De Twenthe korf.

Bericht door Albert Stoter » di 05 nov 2013, 14:29

Bedankt Hans. Ik zal een en ander ook aan http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... 2Twente%22 toevoegen.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: De Twenthe korf.

Bericht door de vos roger » di 05 nov 2013, 18:45

Albert je verricht prachtig werk in die imkerpedia ! :clap:
Ik verwijs onze cursisten regelmatig naar deze zeer leerrijke en goed gedocumenteerde site.
hartelijke groetjes
roger

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: De Twenthe korf.

Bericht door m.kolsters. » wo 06 nov 2013, 11:56

Maar toch Hans een vraagje,
Van verschillende kanten kreeg ik deze zomer brieven van imkers, welke inlichtingen vroegen over de door mij reeds dertig jaar geleden geconstrueerde mobielkorf „Twenthe".[………………]
Maar in 1910 waren er ook al, en waarom zoveel vlieggaten.

Als mijn andere opdracht zover is zal ik aan deze beginnen.
Heb stro en vlecht naalden kan aan het werk.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De Twenthe korf.

Bericht door Hans van der Post. » wo 06 nov 2013, 12:33

Tinus hier de link van de tekst van het jaargang 1910:

http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... /4573/4076

Als je op: S. FRANKENHUIS zoekt, krijg je een schat aan art. van deze schrijver.
!Hans.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: De Twenthe korf.

Bericht door alfa vulgaris » do 07 nov 2013, 11:09

Hans van der Post. schreef:Na dertig jaar weer de mobielkorf "Twenthe"
De geschiedenis herhaalt zich.
Het is thans weer dezelfde tijd als vroeger. Geld is weer een schaars artikel. Men kan geen kapitaaltje bij elkaar krijgen om een enigszins omvangrijke stand op te richten van houten kasten.[………………]
Doet me deugd dit te lezen.

Vraag me echter af of een strokorf werkelijk goedkoper zal uitvallen dan het sprokkelen naar afvalhout van goede kwaliteit. De geïnvesteerde arbeid in een houten kast schat ik lager in dan het maken van een strokorf. In 4 uren heb ik een BK gebouwd en geschilderd en dan bouw ik ze niet in serie.

Toevallig gisteren nog een gesprekje met iemand hierover gehad.
Het schilderwerk van kasten is nog een knappe uitgave. Ik los dit op door wat te sneupen naar verf van goede kwaliteit in opgekochte restpartijtjes verf.

Het is mij duidelijk dat hout kopen en zelf kasten bouwen net zo duur is als kunststof kasten kopen.
Dan heb je geen werk van het bouwen en veel minder onderhoudswerkzaamheden.
Toen ik begon met bijenhouden heb ik gekozen voor hout,omdat het natuurlijker was maar denk nu dat bijen vast liever wonen in kunststof m.b.t. het klimaat in de kast. Gezien de fysische eigenschappen van stro wonen ze daar het liefst in denk ik.

Openlijke prijsafspraken honing kan ook helpen wellicht :D

Pjotr
Berichten: 50
Lid geworden op: za 15 jun 2013, 10:31
Contacteer:

Re: De Twenthe korf.

Bericht door Pjotr » vr 08 nov 2013, 23:16

Openlijke prijsafspraken zijn verboden maar vanaf morgen verkoop ik mijn honing voor 5 euro per pot :wink:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De Twenthe korf.

Bericht door Bart de Coo » zo 10 nov 2013, 08:02

Hans,

Jij hebt me wel eens een artikeltje over deze korf toegestuurd. Ik denk dat het dit artikeltje was. Het aardige ervan is, dat dit voorlopig mijn enige bewijsplaats is voor de bewering dat de doorbraak van de losse bouw in houten, gestapelde kasten werd gefrustreerd door de kosten die de overgang met zich meebracht. Dit artikeltje legt immers een hele duidelijke link tussen crisis en korf.

Bij Van Schothorst lees je in de jaren '70 van de negentiende eeuw dat de kast veel te bewerkelijk en te onhandelbaar is en dat de vorm niet in overeenstemming zou zijn met de 'natuur' van de bijen. Over geld heeft hij het niet. Schotman laat in de jaren '40 geen gelegenheid voorbij gaan om de korfimkers een oorvijg te geven. Hij vertelt over korfimkers die het vertikken om met kasten te imkeren. Ze zijn 'dom-primitief' en ze zijn 'voorvaderlijk zelfgenoegzaam'. Het lijkt wel alsof ook Schotman niet inziet dat het domweg een centenkwestie was, althans voor een heel groot deel.

In 1948 verschijnt de tweede druk van Bijenteelt van Cancrinus. Hij beweert dat er in Nederland ca. 90.000 bijenvolken zijn, waarvan het merendeel in korven zit. Als dat waar is, dan is de overgang naar de kast vooral ná de oorlog gebeurd. Toen verdween de korf pas echt. De welvaart explodeerde en de imkers konden die kasten eindelijk betalen...

Ik denk trouwens dat Alfa gelijk heeft: een kast van afvalhout is even goedkoop als een gevlochten korf, namelijk bijna gratis. Zulke kasten van afvalhout kwam je niet eens zo heel lang geleden dan ook veel tegen. Een mooi voorbeeld is de Meijerkast van meneer Meijer die in de buurt van Zevenaar woonde. Hij maakte zijn kasten van tabakskisten van de Peter Stuyvesantfabriek in Zevenaar. Daar werd in de jaren '70 door leden van onze vereniging in Dieren nog veel mee geïmkerd. Was er in de jaren '30 gewoon niet zo veel afval? Ik denk het.

Groet,

Bart

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: De Twenthe korf.

Bericht door jossmits » zo 10 nov 2013, 08:59

Bij het kostenplaatje van de kast moet je ook bijtellen de kosten van een slinger. Een kast bood ten opzichte van een korf niet zo veel voordelen zonder een slinger.
Naar mijn mening werden kasten pas populair toen verenigingen gezamenlijk een slinger aanschaften waardoor hun leden (goedkoop) van een slinger gebruik konden maken. Mijn vader had na de oorlog vooral korven en enkele kasten (de door Bart genoemde Meijerkasten; wij woonden ook in de buurt van Zevenaar) en gebruikte voor de kasten altijd de verenigingsslinger. Ik kan me nog wel herinneren dat het soms een heel gedoe was. Een relatief grote vereniging met één slinger die iedereen tegelijk wilde gebruiken.
Ik denk dus dat niet het kostenverschil tussen kast en korf van belang was; dat verschil zal , denk ik, niet groot geweest zijn. Maar de "bijkomende" kosten voor de slinger om optimaal van de kast te kunnen profiteren.

Jos

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: De Twenthe korf.

Bericht door semar » zo 10 nov 2013, 10:22

vergeet dat in de opbouw jaren veel werk gedaan werdt via doe het zelf boekjes,
mijn eerste artikeltje dat ik 15 jarig joch las stand ook in een doe het zelf boekje uit de jren 50,
en daar kon je een prima spaarkast uitmaken.

in de en na de oorlogsjaren deed de imkerij het natuurlijk ook goed vanwege de suiker en tabac bonnen,
niet te vergeeten de eventuele honing.
ik heb zelf ook bijen gehad in de zg gap-kast een verzwaard simplex binnenwerk met de vlieggaten in het voorfront ipv een vliegplank.

zo zul je ongetwijfeld veel overgangs kasten hebben gehad die alleen lokaal werden gebruikt,
blijkbaar hechten imkers nogal aan wat ze gewoon zijn. :?:
het is pas sinds de bijen hype dat er weer met allerlei kasten wordt geimkerd.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten