onderrand voor korf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

onderrand voor korf

Bericht door martin b » wo 01 jan 2014, 19:39

Las net wat Bart schreef in het onderwerp, korf bevolken, over te weinig ruimte voor het volk.
Dat overkwam mij ook afgelopen jaar, snel de volgende oplossing gemaakt.
IMG_7295555.jpg
Van buigtripelx deze onderrand gemaakt, weinig tijd en geen stro om er een te maken van stro,
dan maar van hout.
IMG_731777777.jpg
Hier is hij er onder geplaats om nieuwe zwermplannen te voorkomen, in Mei had hij al gezwermd, dat was ook de bedoeling.
Maar 7 weken later waren er al weer dopjes aan gezet, bij jonge koningin, ruimte gebrek. gebroken die dopjes en rand er onder.
Daarna hadden ze geen zwerm plannen meer.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: onderrand voor korf

Bericht door Bart de Coo » wo 01 jan 2014, 19:44

Schitterend gedaan natuurlijk, alleen, hoe kom ik aan 'buigtriplex' en hoe krijg je dat zo mooi rond? Perfect idee in elk geval.

Ik heb in het verleden ook nog wel eens een autoband gebruikt. Werkte wel aardig.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: onderrand voor korf

Bericht door martin b » wo 01 jan 2014, 22:00

Bart, de ronding is niet zo moeilijk, uit een plaat triplex van 18mm dik, 2 maal cirkel uitgezaag van de goede diameter.
zodat men een houte wiel overhoud. Een rand van ongeveer 3 cm breed. Dat is de donkere rand onder op foto, was oude afval stuk, vandaar de kleur.

De stroken die op breete gezaag zijn, worden tegen deze ring gespijkert-geniet-geschroef al wat je wil. Tot men goede dikte heeft,
gelijk aan de korf.

buig triplex kun je meestal kopen bij een bouwcentrum, wordt gebruik in de bouw.

Bij te veel plaat kun je ook een houte korf maken, het lichaam zeg maar,van hout met bovenin latjes en daarop een
losse kop van stro, die als honingkamer dient. Ik had zo'n korf al gemaak als ik genoeg buigtriplex gehad had.
Maar in de toekomst, komt die er nog wel, ook al duurt het nog een paar jaar. Wensen moet men blijven houden.
met een groet van martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten