Jagen doe je 's morgens!

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Jagen doe je 's morgens!

Bericht door Bart de Coo » wo 30 apr 2014, 16:28

Ik maakte vandaag een enorme fout bij het afjagen van een korf. Leer van mij en maak deze fout nooit.

Ik heb vakantie op dit moment, dus ik sla mijn tijd aangenaam stuk met allerlei bijenklusjes. Vandaag had ik mij voorgenomen jagers te gaan maken van mijn drie korfvolken. Ik had eerst op mijn ene stand van alles lopen uitspoken en tegen de tijd dat ik op mijn korvenstand jagers kon gaan maken, was het een uurtje of twee in de middag. Ik had die bezigheden beter kunnen omdraaien!

Ik plaatste de korf in de kieps, krammen erin, op zijn kop, trommelen, roken, botsen, korf wegtrekken en loeren in de kieps naar de moer. Maar wat een ellendige aanblik toen ik de korf weghaalde en in de kieps keek! Op de bodem lag een decimeterdikke kluit besmeurde bijen. Shit, shit, shit, dit was goed fout gegaan! Duizenden bijen lagen er voor dood bij. Natuurlijk, ik had die jager veel te laat op de dag gemaakt, waardoor ik de jager ongepland een douche gaf van natte nectar.

Gelukkig had ik een wit stuk plastic bij me. Ik stortte de jager op het plastic en met het korfmes verspreidde ik de bijen voorzichtig, zodat ze elkaar niet zouden verstikken en elkaar wellicht zouden schoonmaken. Het hielp. De hemel zij gedankt dat ik de moer na een tijdje turen gezond en wel aantrof. Alles lijkt goed afgelopen te zijn.

Dit was een harde les. Jagers maken doe je 's morgens. Dit wist je best, Coo! Onwijze sukkel die je bent. Toch goed om een keer ervaren te hebben waaróm je 's morgens een jager maakt en niet 's middags. Zo'n fout maak je maar één keer.

Groet,

Bart

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Jagen doe je 's morgens!

Bericht door Primus » wo 30 apr 2014, 17:00

Bart,


Ik heb vroeger nog geleerd hoe je korven afklopt of jaagt, maar botsen met een volle korf met bijen heb ik daar nooit bij geleerd. Botsen doe ik alleen als de afjager in de kieps zit om te zien of de moer erbij is om ze daarna mooi uit mekaar te laten lopen. het is toch voldoende om een kwartiertje rustig met uw beide handen tegen de korf te kloppen en daarbij de korf rond te draaien zodat er overal geklopt wordt om de bijen naar boven te laten lopen, meestal hoor je naar een paar minuten al het gezoem van de bijen in de kieps als je uw oor te luisteren houd.
MAAR..... ik ben ook nooit te oud om te leren misschien is mijn methode wel niet de goeie. Maar inderdaad bijen afjagen doe je best 's morgens omdat dan de honing niet zo snel uit de cellen loopt.

Met imkergroeten.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Jagen doe je 's morgens!

Bericht door alfa vulgaris » do 01 mei 2014, 09:19

...was een mooi geweest voor het onderwerp :"wat deed jij vandaag fout" :D

Waarom wordt er eigenljk gejaagd?

Soort koninginnen afleger maken om zwermen te verhinderen?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Jagen doe je 's morgens!

Bericht door Bart de Coo » do 01 mei 2014, 21:28

Primus! Vriend! Je hebt me een fantastische ervaring bezorgd!

Niet mijn methode is de goeie, maar de jouwe.

Je schreef dat je nooit geleerd had om te botsen. Dat verbaasde mij, want dat heb ik juist wel geleerd en ik weet zelfs niet beter. Maar het is inderdaad helemaal niet nodig!

Stomtoevallig zat ik gisteravond naar wat gehuurde bijenfilms te kijken. Over een paar weken organiseert onze vereniging een filmavond en of ik een leuke film wilde uitzoeken. Vandaar. Ik bekeek een film uit Amsterdam. Het was een montage van allerlei aardige fragmenten uit de jaren '20 en '30. Zie ik daar opeens hoe ze een jager maken! Korf ondersteboven, kieps er los bovenop (geen krammen!) en een grote doek eroverheen. Dat zal handig zijn, want als er dan bijen tussen de kieren door kruipen, dan zullen ze misschien niet zo gauw opvliegen, maar onder de doek kruipen.

Trommelen, trommelen, trommelen. Niét botsen, maar de kieps voorzichtig wegnemen en kantelen met de open kant naar boven. Hé, dacht ik, dat zei Primus ook al. Dat ga ik morgen maar eens proberen. Ik heb nog twee korven te gaan.

Vandaag heb ik mijn oude methode gewoon gevolgd, maar ik heb niet gebotst, maar de kieps zoals boven beschreven voorzichtig weggehaald en gekanteld. Dat was een heel goed idee, want mijn sterke indruk in beide gevallen was dat de bijen véél rustiger bleven. Ze renden niet zo in paniek naar boven toe. Ze gingen lekker stil zitten wachten op instructies. En dus had ik de beide moeren in een scheet gevonden.

En het raatwerk in de korven helemaal heel gelaten. En de bijen niet met honing besmeurd.

Bedankt Primus! Je hebt me een mooie dag bezorgd! Als ik je ooit tref, dan trakteer ik een pint.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Jagen doe je 's morgens!

Bericht door Bart de Coo » do 01 mei 2014, 21:30

Je hebt het begrepen, Alfa. Een jager is een koninginneaflegger. Je haalt de moer uit de korf en je geeft haar een flinke schep bijen mee. Je doet ze in een lege korf en die voer je af naar een stand die ten minste enige kilometers verwijderd is. Voeren, en de rest gaat vanzelf.

Groet,

Bart

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Jagen doe je 's morgens!

Bericht door Primus » do 01 mei 2014, 21:33

Bart,


Ik zal je daar aan houden :D (aan die pint) maar nog iets die doek dient enkel om de korven waar ze aansluiten zeker dicht te hebben en vooral donker dan lopen de bijen beter, als je er een spleet in laat gaat het al niet meer zo goed. ge ziet een korf afjagen heeft niks te betekenen als je de juiste techniek gebruikt.

Groeten CP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Jagen doe je 's morgens!

Bericht door Bart de Coo » do 01 mei 2014, 21:38

Ge ziet een korf afjagen heeft niks te betekenen als je de juiste techniek gebruikt.
Dat klopt, maar zie die techniek maar eens te vinden! Ik ben er al jaren mee bezig.

Bart

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Jagen doe je 's morgens!

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 02 mei 2014, 08:13

Hoe vind je de moer in een korf? In een kast is het al lastig, dus in een korf lijkt het me helemaal heel moeilijk.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Jagen doe je 's morgens!

Bericht door Primus » vr 02 mei 2014, 10:20

Santtu Pikkarainen schreef:Hoe vind je de moer in een korf? In een kast is het al lastig, dus in een korf lijkt het me helemaal heel moeilijk.
Inderdaad in een kast is het moeilijk. In een korf haal ik die daar meestal binnen de 2 minuutjes uit. Werkwijze: bots de bijen naar beneden zodat ze allen op de bodem liggen daarna is het een kwestie van goed kijken en tegelijk handelen, de moer loopt op een gegeven moment over de bijen heen en dat is het natuurlijk zien en vlug pakken. Als je de moer een paar keer mist wordt het telkens moeilijker omdat de moer zich dan onder de bijen gaat begeven.
Deze werkwijze is ALLEEN voor een zwerm of afgejaagde bijen, dus NIET voor een bevolkte korf hé.

imkersgroeten CP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Jagen doe je 's morgens!

Bericht door Bart de Coo » vr 02 mei 2014, 12:19

Deze methode ken ik. Nochtans is het mij nog nooit gelukt om op deze manier de moer te vinden. Ik tuur gewoon tusssen de bijen, net zo lang tot ik haar gevonden heb. Ze loopt altijd op de wand van de kieps, nooit op de bodem.

Je moet inderdaad liefst in één keer raak grijpen, anders duikt ze weg. Dat klopt. Gebruik overigens een moerklem. Natuurlijk kun je haar met je vingers pakken, maar dat vind ik eng, omdat ik bang ben dat ik haar wat aandoe. Een voordeel van een moerklem is dat je de moer even kunt wegleggen, zodat je beide handen vrij hebt.

Maar als Primus zegt dat het met botsen goed lukt, dan ga ik dat toch maar weer eens proberen. Ik heb sindskort blind vertrouwen in hem :lol: .

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten