Manuscript korfboek klaar. Wat nu?

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Manuscript korfboek klaar. Wat nu?

Bericht door Bart de Coo » ma 11 mar 2019, 10:30

Korfvrienden!

Mijn korfboek is klaar, dat wil zeggen, het manuscript. Misschien dat de inleiding nog wat korter kan, maar dat was het eigenlijk wel. Alleen, hoe krijg ik het geschikt voor publicatie? Hoe ga ik dat regelen?

Het boek moet gaan heten: 'Bijenteelt in ronde korven.' Ik begin met een uitvoerige beschrijving van alle materialen die je nodig hebt en hoe je daaraan komt. Vervolgens beschrijf ik de verschillende bedrijfsmethoden en tot slot vertel ik van alles over honingverwerking, over mede en kaarsen maken en nog wat kleinigheden.

Nou, wacht even, één ding misschien nog. Ik zat eraan te denken om van de zomer Rob van Hernen eens te gaan uithoren over het gedrag van zwermen. Ik merkte afgelopen jaar dat mijn kennis daar toch nog hiaten vertoont.

Ik eindig met een zeer uitvoerige beschrijving van alle bronnen die ik gebruikt heb. Het gaat vooral om historische bronnen en zo nu en dan om wel zeer duistere uitgaafjes. Kortom, ik vond het nodig om de bronnen te beschrijven en te vertellen waar je ze kunt vinden; veel bronnen zijn bijvoorbeeld gedigitaliseerd.

Komend jaar wil ik veel foto's maken van alle dingen die denk ik niet meteen vanzelf spreken, waarvan de lezer zich wel een beeld moet kunnen vormen. Dan moet ik nog een register en een verklarende woordenlijst gaan maken en niet te vergeten, een inhoudsopgave. Eigenlijk zou ook nog een eindredacteur grondig naar de tekst moeten kijken.

Vervolgens moet het boek gedrukt en gedistribueerd gaan worden. Ik verwacht niet meteen een bestseller af te leveren, maar enkele honderden exemplaren moet je toch wel kunnen verpatsen? Hoe zal ik dat eens gaan regelen? De bijenwinkels aflopen natuurlijk, misschien advertenties in Mijn Bijen en Bijenhouden, Sociale Media en ik vergeet vast nog van alles.

Overigens bood onlangs iemand zich aan als geldschieter: mochten de dingen die ik hierboven noem geld gaan kosten, dan kan dat voorgeschoten worden.

Is er iemand in de zaal die hier verstand van heeft, die hier ervaring mee heeft of die mij met zo iemand in contact kan brengen? Ik ben nu aan het vastlopen namelijk.

We kunnen hieronder een fijne boom opzetten, of je zou me persoonlijk kunnen mailen. Mijn mailadres is bartdecoo apenstaartje bartdecoo punt nl.

Ik zou wenken, tips, aanwijzingen en dergelijke geweldig op prijs stellen!


Vriendelijke groet,

Bart de Coo

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Manuscript korfboek klaar. Wat nu?

Bericht door Astrid Schoots » ma 11 mar 2019, 11:05

Voorintekenlijst met alvast-donatie? Ik zou graag een exemplaar willen hebben, en er zijn vast meer enthousiaste mensen.
Op 30 maart in Zeist aankondigen op de landelijke BD-imkerdag? Daar is ook vast een groot animo voor een nieuw korfteeltboek
- oh nee, op die club heb je al teveel gesnierd.
Verder: crowdfunding via NBV en IN (ikzelf heb er geen ervaring in).
Succes, mooi initiatief!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Manuscript korfboek klaar. Wat nu?

Bericht door Bart de Coo » ma 11 mar 2019, 12:46

Het gaat me nu voorlopig even niet om de reclame of om de financiering, maar om de uitgave als zodanig: hoe maak je van een manuscript een boek? Ik weet het niet!

Bart

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Manuscript korfboek klaar. Wat nu?

Bericht door nyckle » ma 11 mar 2019, 19:37

Je kan het in eigen beheer uitgeven.

joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: Manuscript korfboek klaar. Wat nu?

Bericht door joostY79 » di 12 mar 2019, 19:38

Kennis van me heeft ook een boek in eigen beheer uitgegeven. Hij is een bekend persoon (op wereldniveau) in zijn vakgebied, en ook actief als journalist en ook hij had veel moeite om een uitgever te vinden voor zijn boek. Ondertussen is zijn boek toe aan een zoveelste druk en heeft hij nog 2 andere boeken op zijn conto staan.... EEn piste om te onderzoeken, maar misschien ook eerst bellen naar uitgeverijen van bijenboeken? dan weet je wellicht het beste wat je aan hun hebt.

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Manuscript korfboek klaar. Wat nu?

Bericht door nyckle » di 12 mar 2019, 20:45

Zelf heb ik een boekje in eigen beheer uitgegeven bij Pumbo. Prima gesteund door Pumbo.

Lippe

Re: Manuscript korfboek klaar. Wat nu?

Bericht door Lippe » wo 13 mar 2019, 10:46

Heb niks met korfimkerij, maar een erg leuk initiatief Bart.
Waar ik wel wat van af weet zijn wetenschappelijke publicaties en dan met name de bronvermelding. Ik zou je willen adviseren kritisch en zorgvuldig met je bronvermelding om te gaan en dit ook op de juiste manier te doen om plagiaat te voorkomen. Gelukkig vind je het al nodig om dat te doen, maar het is zelfs verplicht wil je boetes en rechtszaken voorkomen. Er is genoeg info over te vinden op internet.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Manuscript korfboek klaar. Wat nu?

Bericht door Franschman » vr 15 mar 2019, 09:45

Beste Beeleever,
Als mede-auteur van verschillende schoolboeken (methodes) en speciale uitgaven zoals:”Keileem en zwerfstenen op Wieringen” heb ik enige ervaring met schrijven en publiceren.
Tips: wees kritisch en laat een ander meelezen. Schrijven is inkorten ,veel tekst blijkt te kunnen verdwijnen. Malmberg en Wolters’ Noordhoff zijn de grote onderwijsuitgevers.

Voor bijzondere uitgaven zoals het korfboek moet je soms .’leuren’ bij de kleinere uitgevers. Ook belangrijk is de opmaak, de lay out met figuren, tabellen ,grafieken en foto’s. Ook daar is een kritische blik nodig.
Veel succes en .......op naar het Boekenbal :lol:

Word jij ‘ de Mulisch van de Korfimkers ? : :hive:

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Manuscript korfboek klaar. Wat nu?

Bericht door Freek » wo 27 mar 2019, 20:34

Indien geen uitgever.
Dan werkt dit printondemand ook prima!
https://www.uitgeverijeigenboek.nl/nl/l ... 7/a-610-20

Freek

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Manuscript korfboek klaar. Wat nu?

Bericht door Bart de Coo » ma 06 mei 2019, 21:37

Het wordt hoogstwaarschijnlijk een e-book. Daar ga ik de komende tijd hard mee aan de slag in elk geval.

Hartelijk dank voor het meedenken!

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten