Oude Franse korftypen

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Oude Franse korftypen

Bericht door Franschman » wo 29 mei 2019, 21:53

Waarde Beelievers,
Korven heb je in allerlei maten en typen. :hive:
Met uiterst eenvoudige materialen wist men op het platte land, waar imkerij zich vooral afspeelde, een bijenwoning te fabriceren.Roggestro, braamstengels, boomwortels en mest voor afdichting werden wel aangewend Alles gratis in de omgeving te vinden !
Of men het maken en vlechten van korven als part- time beroep deed, of dat het slechts huisnijverheid betrof weet ik niet :oops: Misschien kon men lege korven wel op jaarmarkten kopen. We vragen het Bart de Coo ! :dance:

Op het Franse platte land was dat niet anders Men moest ' roeien met de riemen ' die men had. :think:
De ene landman zal handiger zijn geweest dan de ander :liar:
Naast de eenvoudige grondstoffen bij het maken van de korven, zijn er wel verschillen in vorm en vliegopening aan te geven, waarvan hier een voorbeeld.

In Frankrijk zie je wel op rommelmarkten korven 'voorbijkomen'. Sommige typen hebben een houten onderbouw met vlieggaten.
' s Lands wijs , 's Lands eer :P Hieronder daarvan een voorbeeld.
Wat zegt ' korvenman ' Bart de Coo daarvan ? :pray:
Franse korf.jpg
Laatst gewijzigd door Franschman op wo 29 mei 2019, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Oude Franse korftypen

Bericht door Freek » wo 29 mei 2019, 22:06

Het was hier niet veel anders.
Korven van buntgras of roggestro bijeengehouden met brummelspleut (gespleten bramen stengels) ook wel ingesmeerd met koeienmest om het geheel een langere levensduur te geven.

Freek

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Oude Franse korftypen

Bericht door Bart de Coo » wo 29 mei 2019, 22:34

Daar zeg ik het volgende van.

Of vlechten en imkeren twee verschillende beroepen waren? Ik ken er in de Nederlandse literatuur maar één aanwijzing voor, namelijk bij Dirk Cluyt (1597) die ergens zegt dat hij zijn korven ‘laat vlechten’.

Verder is het gewoon niet zo waarschijnlijk dat imkers het vlechten aan een ander overlieten. Mensen hadden ‘s winters toch niets te doen en ik vermoed dat een keuterboer zich de uitbesteding helemaal niet kon veroorloven. Je korven ‘laten vlechten’, zoals Cluyt deed, zal een rijkeluisding geweest zijn.

In het bekende Duitse korvenboek ‘Die Hauptstücke(...)’ (https://www.holtermann-shop.de/Fachlite ... ehzen.html) wordt ergens gezegd dat er een wagen over de korf moet kunnen rijden en dat degeen die zijn eigen korven kan vlechten een volleerde imker is.

Deze Franse korf heb ik vaak gezien. Ze zijn wel slim gemaakt, omdat korven aan de onderkant erg snel slijten. De houten onderkant vertraagt de slijtage aanzienlijk natuurlijk. Dat zal ook de reden zijn voor het ontwerp, vermoed ik. Waar komt deze korf vandaan? Volgens mij is die erg typisch voor een bepaald deel van Frankrijk, maar ik zou niet weten welk.

Groet,

Bart

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Oude Franse korftypen

Bericht door Franschman » wo 29 mei 2019, 22:49

Dank voor de snelle reactie Bart. De afgebeelde korf zag ik op een markt in het departement Correze ( Midden Frankrijk, in een dorpje nabij Brive.)
Ik zend hierbij nog een Franse ansichtkaart met korven. iets voor jou ! :lol: Let eens even op de 'hoed', de chapeau van sommige korven die met metalen duigen van wijn vaten worden bevestigd. Geinig niet ? Recycling avant la lettre :lol:
P.S.
Ook Astrid Schoots zal watertanden bij het zien van die Klotzbeuten in holle boomstammen !( eerste deeltje ansichtkaart) :pray:
Franse bijenkorven.jpg
Laatst gewijzigd door Franschman op do 30 mei 2019, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Oude Franse korftypen

Bericht door Bart de Coo » wo 29 mei 2019, 23:38

Heel gaaf. We lopen ze even langs.

Links bovenaan. Die zijn gemaakt van kurkschors. Je vindt ze ook in Spanje en Portugal. Franse Pyreneeën?

Links onderaan. Korven met ‘hoeden’ die op hun plaats gehouden worden met hoepels van wijnvaten. Heel authentiek. In Engeland werden dit soort ‘hoeden’ heel vaak gemaakt. Ze heetten daar ook wel ‘hackles’ of ‘coppets’. Ook wij hadden zo’n traditie. Bij ons werden die ‘hoeden’ alleen strak om de korf bevestigd met ijzerdraad. Het resultaat heette ‘Gelderse korf’ of ‘bisschopsmuts’. (Ik vind ook ergens de term ‘Garderse korf’ (???))

Rechts onderaan. Dat zijn de beroemde ‘ruches tronc’ of ‘bruscs’ uit de Cevennen: uitgeholde moten kastanjeboom. Het deksel is nog vrij ingenieus. Daarbovenop een enorme leiplak. ‘s Winters werden de volken bijgevoerd met kastanjesiroop (!).

Rechts boven. Geen idee. Ik ken dit model uit Engeland, maar dat het ook in Frankrijk voorkwam, wist ik niet. Het verbaast me dat ze in de buitenlucht staan. Ik kan me haast niet voorstellen dat de korven er zo bij stonden, in weer en wind.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Oude Franse korftypen

Bericht door Bart de Coo » wo 29 mei 2019, 23:42

Ik vergeet de middelste korven.

Die zie je heel vaak op de Balkan. Ze zijn gemaakt van wilgentenen. Het beginnetje is heel primitief: bind wat tenen bij elkaar door er een gespleten teen omheen te wikkelen. Grondig dicht smeren met leem en mest. Dat is alles.

In Macedonië staan ze vaak in de buitenlucht, met een plastic zak of een vuilniszak eromheen.

Als je geen rooie rotcent hebt...


Groet,

Bart

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Oude Franse korftypen

Bericht door Franschman » do 30 mei 2019, 08:40

Bedankt voor de toelichting Bart.
Als ik iets vind over korven zal ik aan je denken :dance:

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Oude Franse korftypen

Bericht door Astrid Schoots » do 30 mei 2019, 11:40

Ook Astrid Schoots zal watertanden bij het zien van die Kotzbeuten in holle boomstammen !( eerste deeltje ansichtkaart) :pray:
Hihi nou en of, ik zou ze alleen liever kLotzbeuten noemen, of nog beter: Bijenklos ;-)

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Oude Franse korftypen

Bericht door Franschman » do 30 mei 2019, 14:23

Beste Astrid,
Excuus voor het gemis van de ‘L’ in de Klotzbeute of Bijenklos. Ik heb de fout hersteld.

Bijenklos doet mij denken aan het lege houten garenklosje voorzien van spijkertjes, dat ik met mijn zussen gebruikte met ‘punniken’ :D
Bij het begrip Bijenklos kan ik wel een geinig tekeningetje maken voor de rubriek anekdotes. Een ander invalshoek is soms humorvol :lol:

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Oude Franse korftypen

Bericht door Astrid Schoots » do 30 mei 2019, 18:35

In dit verband is de discussie heel interessant met oa Albert Stoter,
over passende naamgeving/vertaling van de klotzbeute:
viewtopic.php?f=32&t=11507
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... jenklossen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten