korf bevolken met zwerm

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Geerttul
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 09 apr 2018, 13:21
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

korf bevolken met zwerm

Bericht door Geerttul » za 15 jun 2019, 13:23

Heb vandaag een nazwerm komend uit een van mijn eigen natuurbouwkasten geschept. Die zwerm was gisteren uitgevlogen en heeft vannacht in een pruimenboom gehangen. Heb de zwerm nu opgedoekt in mijn kieps liggen en wil ze vanavond in een korf doen. Hoe kan ik ze het gemakkelijkst in de korf krijgen, onderkant van korf, een Luneburger Stulper, is niet erg breed. Gewoon erin schudden zoals in een kast en hopen dat de koningin er niet naast valt of zijn er betere slimmere methoden?
Hoor het graag, groet

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: korf bevolken met zwerm

Bericht door Bart de Coo » za 15 jun 2019, 13:45

Geert,

De zwermtros is waarschijnlijk nu mooi compact geworden. Zet de korf ondersteboven en zet de kieps met zwerm erop. Geef een flinke klap op de kieps. Nu liggen bijna alle bijen in de korf; de moer in ieder geval. Laatste bijen gewoon door flink te slaan erbij werken. Je kunt ook de kieps met de bodem op de grond botsen, zodat de bijen loslaten en naar het midden van de kieps vallen, waarna omkeren en in de korf slaan.

Denk erom dat je je korf van een beetje voorbouw voorzien hebt. Een paar stukjes raat met warme was in de kop van de korf drukken vind ik een mooie manier. Over een weekje of zo de korf op zijn rug leggen (vlieggat naar boven) om te kijken of ze mooie rechte raten bouwen. Als niet, dan recht buigen. Eventueel scheef gebouwde en rechtgebogen raat op zijn plaats houden door er een vleespen doorheen te steken.

Geoet,

Bart

Geerttul
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 09 apr 2018, 13:21
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: korf bevolken met zwerm

Bericht door Geerttul » za 15 jun 2019, 14:34

Dank je Bart,

voorbouw heb ik in de korf gedaan zoals door jou beschreven. Ga de kieps met jouw tips vanavond in de korf schudden. Ben benieuwd, is een nazwerm en dus relatief klein. Twee weken geleden had ik uit die kast de moederzwermj en die is gigantisch, heb ik in een topbar kast gedaan en ze bouwen als gekken sindsdien. Benieuwd hoe deze het in de korf gaan doen.

groet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten