Korf darrebroedig of is hier een onervaren koningin aanwezig

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Korf darrebroedig of is hier een onervaren koningin aanwezig

Bericht door Atlas2 » vr 21 jun 2019, 14:45

Dag,

Heb niet alleen toplattenkasten maar ook nog een korf.
Deze heeft 2 keer gezwermd. voor een maand terug voor het laatst.
Er stond, en staat nog steeds, een zogenaamde ring onder om de korf sinds een 2 maand om hem meer ruimte te geven.
Bij het controleren nu 3 dagen terug of de jonge moer aan de leg was zag ik alleen maar darreraat aan de onderkant in de ring en veel verzegeld darrebroed.
20190621_142942jp.jpg
Geen werksterbroed kunnen ontdekken ( op dat moment, kom ik nog op terug)
Alle darreraat -echt heel veel aanwezig- aan de onderkant weggesneden.
Ik was er niet zeker van: zat hier een onbevruchte jonge moer in? zijn het eierleggende werksters?
Naar aanleiding van deze twijfel gisteravond een stukje brias uit een ander volk ingehangen om te zien of daar redcellen op getrokken gaan worden (even nog een paar dagen wachten natuurlijk)
Echter vandaag zag ik dat ik toch niet goed had gekeken: in het verwijderde darrebroed, waar ook nog werkstercellen tussen zaten, zag ik in de bodem van de celletjes toch eitjes zitten. Weliswaar ingedroogd, maar toch duidelijk te zien.
Vraag is nu:
Ben ik gewoon te vroeg geweest met mijn conclusies?
Wat kan ik hiervan nu verwachten; een jong moertje; heeft die opstarttijd nodig om goed te gaan leggen?
Kiest het volk ervoor om eerst darrebroed te gaan beleggen om dan pas de werkstercellen een beurt te gaan geven?
Of is ze gewoon niet goed bevrucht en zouden de eitjes in de werkstercellen ook gewoon darrebroed opgeleverd hebben.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Korf darrebroedig of is hier een onervaren koningin aanwezig

Bericht door oldtimer » vr 21 jun 2019, 15:47

Atlas2 schreef:( Moderator: kunt u dit onderwerp alsnog onder korfimkerij zetten? ik heb me vergist maar krijg dit niet meer voor elkaar.
Maar natuurlijk
(Lex)
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Korf darrebroedig of is hier een onervaren koningin aanwezig

Bericht door Bart de Coo » vr 21 jun 2019, 18:45

Beste ‘Atlas2’,

Snij een stukje werksterraat weg dat pal voor het vlieggat zit. Kijk of je in een werkstercel één enkel eitje ziet liggen, precies in het midden en fier overeind.

Als de moer al wat langer aan de leg is, dan zie je in bijna iedere cel een mooi croissantje liggen van ongeveer dezelfde grootte.

Als het volk darrenbroedig is, dan zie je in heel veel cellen, heel veel eitjes, die er zeer slordig in gesmeten lijken te zijn.

Kijk ook naar het gedrag van de bijen bij het vlieggat: vliegen de bijen gedecideerd af en aan met veel stuifmeel aan de pootjes? Zijn ze niet traag en lui? Dan kan het wel eens dik in orde zijn.

O ja. Als je darrenraat wegsnijdt, kijk dan of de bijen op de vrijgekomen plaatsen gaan bouwen, zeker met deze lindedracht. Als werksterraat, dan moergoed.

Als het niet goed is, meld je dan, en dan volgen weer instructies.

Groet,

Bart

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Korf darrebroedig of is hier een onervaren koningin aanwezig

Bericht door Atlas2 » vr 21 jun 2019, 19:00

Bart,

Bedankt.
Heb nu als test een stukje Brias ingehangen. had je dat in je advies meegenomen?
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Korf darrebroedig of is hier een onervaren koningin aanwezig

Bericht door Bart de Coo » vr 21 jun 2019, 20:33

Nee. Ik vraag me af of dat echt nodig is, maar we zullen zien. Soms twijfel je gewoon. Hieronder een foto van een korf van mezelf, twee weken oud of zo. Dus zó ziet een stuk raat dicht bij het vlieggat eruit, als de moer net aan de leg is.
F6A6D0F5-AD77-4AD1-97A5-5E4E5DB46588.jpeg
Puntje raat uit de korf snijden. Goed kijken. Moertje is nét aan de leg

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Korf darrebroedig of is hier een onervaren koningin aanwezig

Bericht door Atlas2 » vr 21 jun 2019, 22:50

Beste Bart

Waarschijnlijk heb je erover heen gelezen (of ik begrijp je niet dat kan ook)
Geen werksterbroed kunnen ontdekken ( op dat moment althans, kom ik nog op terug)
en:
Echter vandaag zag ik dat ik toch niet goed had gekeken: in het verwijderde darrebroed, waar ook nog werkstercellen tussen zaten, zag ik in de bodem van de celletjes toch eitjes zitten. Weliswaar ingedroogd, maar toch duidelijk te zien.
Natuurlijk heb ik gekeken naar die "Franse broodjes" waar jij het over hebt: Niets te zien in het werksterraat wat ik had mee gesneden.
Wat ik dus zag was; alleen de belegde darrenraad.
Een dag later bleek dus dat er (inmiddels ingedroogde) toch eitjes in het werksterraat zaten wat ik mee gesneden had. En dat bijna een Maand na de laatste nazwerm!
Dat nu gaf mij te denken en verklaart mijn handeling van brias in hangen van een ander volk om te kijken of daar redcellen opgetrokken worden.
maar we zullen zien. Soms twijfel je gewoon
Inderdaad: maar zij is wel erg laat aan de leg maar pas na een maand! ook jij hebt het over 2 weken; dat ben ik ook gewend.

Of...of.... is er een paar weken later misschien nog een nazwerm afgekomen zit ik nu te denken.
Dat zou iets verklaren..... Alhoewel: ik heb hem op de kop gezet en dacht toch alle doppen gebroken te hebben.wellicht toch eentje over het hoofd gezien?

Voor wat betreft je foto: die is erg goed gedaan. je kunt zelfs zien dat er eitjes in zitten van 2 dagen oud want die staan niet( zijnde1 dag oud) en liggen niet (zijnde 3dagen oud) ze zitten er schuin in; 2 dagen oud dus deze eitjes.
Laatst gewijzigd door Atlas2 op za 22 jun 2019, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Korf darrebroedig of is hier een onervaren koningin aanwezig

Bericht door Hans van der Post. » vr 21 jun 2019, 23:34

Bart de Coo schreef:Nee. Ik vraag me af of dat echt nodig is, maar we zullen zien. Soms twijfel je gewoon. Hieronder een foto van een korf van mezelf, twee weken oud of zo. Dus zó ziet een stuk raat dicht bij het vlieggat eruit, als de moer net aan de leg is.
Goede Foto Bart, twee keer klikken en je weet niet wat ziet!
Of je weet wat je ziet.
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Korf darrebroedig of is hier een onervaren koningin aanwezig

Bericht door Bart de Coo » za 22 jun 2019, 15:18

‘Atlas2’,

Als je in één darrencel één eitje ziet liggen, dan is dat een goed teken, lijkt mij. Het verbaast mij ook. Ga lekker eerst werkstereitjes leggen! zou je haar willen vertellen, maar ze luistert toch niet. Pas als je meerdere eitjes ziet die als het ware door een bezopen mafkees in de cel gesmeten lijken te zijn, dan is er iets mis.

Ik voorspel dat de bijen op het stukje ‘brias’ geen doppen gaan zetten: het volk is moergoed/gerechtig. Let op mijn woorden.

Bart

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Korf darrebroedig of is hier een onervaren koningin aanwezig

Bericht door Atlas2 » za 22 jun 2019, 15:58

Baert,
Ik voorspel dat de bijen op het stukje ‘brias’ geen doppen gaan zetten: het volk is moergoed/gerechtig. Let op mijn woorden.
Alles zo terug redenerend denk ik dat je gelijk gaat krijgen. Maar erg laat is deze dame wel wel!

Dank voor het meedenken
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Korf darrebroedig of is hier een onervaren koningin aanwezig

Bericht door Bart de Coo » za 22 jun 2019, 18:23

Het is echt een ramp met de moeren dit jaar. Ik constateerde vanmorgen weer dat vier van de zes buckfastmoertjes die ik heb gekocht zijn kaalgevlogen. Vorige week: schitterende grote nazwerm, was al een tijdje aan de leg, plotseling doppen. Enzovoort enzovoort. Ik kan het niet verklaren. Ik ga vooral de winter in met oude moeren, vrees ik. Maar dat kan prima aflopen natuurlijk.

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten