Vlechten met wilgenschenen (Drie instructiefilmpjes)

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Vlechten met wilgenschenen (Drie instructiefilmpjes)

Bericht door Bart de Coo » zo 26 jan 2020, 20:14

Korfvrienden,

In de winter kun je onder mijn leiding leren vlechten. Sinds jaar en dag organiseer ik in ons verenigingsgebouwtje in Dieren (Gld) een vlechtcursus die de hele winter duurt. Het is dus soms meer een oudehoersoos waar toevallig ook gevlochten wordt, maar ja. We beginnen om 10.00 uur en we vlechten door tot 12.00 uur.

Ik was er afgelopen zaterdag lekker vroeg om deze drie video’s op te nemen. Zo moet je wilgentenen splijten, schaven en verwerken. Een bijenkorf vlechten met roggestro en gespleten wilgentenen is zeer authentiek. Zo werden ook in de middeleeuwen in onze streken korven ongeveer gevlochten.

https://youtu.be/EnnPt5WHO_o

https://youtu.be/pWbc6hEOTMU

https://youtu.be/VfT3eOQRmIE

Om u te dienen!

Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vlechten met wilgenschenen (Drie instructiefilmpjes)

Bericht door Kroese » ma 27 jan 2020, 16:58

Leuke info filmpjes Bart. Moet je vaker doen.
Maar het zal nog leuker inzichtelijker worden als je de Camera op ooghoogte op het werk laat kijken.
Groet,
Hennie...

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Vlechten met wilgenschenen (Drie instructiefilmpjes)

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 27 jan 2020, 18:50

Duidelijke instructie Bart, nodigt uit om het zelf eens te gaan proberen. Ik wil het eerst eens toepassen op een oude korf die nodig wat restauratie kan gebruiken. Heb al wel eens wat met braamspleut geprobeerd, maar was geen succes, misschien dat de wilgentenen beter gaan lukken, zeker met behulp van deze filmpjes.
Groeten, Eddy

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Vlechten met wilgenschenen (Drie instructiefilmpjes)

Bericht door Bart de Coo » ma 27 jan 2020, 19:53

@Hennie,

Dat zal ik zeker eens proberen! Kijken wat dat oplevert. Maar ja, ik heb geen cameraman. Ik zou me ook een beetje ongemakkelijk voelen denk ik.

Groet,

Bart

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Vlechten met wilgenschenen (Drie instructiefilmpjes)

Bericht door Atlas2 » vr 31 jan 2020, 20:02

Dag Bart,
Mooie instructie middels die filmpjes.
Ben altijd enthousiast over die oude technieken. veel ervan is al verloren gegaan dus onderhouden die kennis..!
Een bijenkorf vlechten met roggestro en gespleten wilgentenen is zeer authentiek[/quote
Schrijf jij.

Ik vraag met het af hoe het zit met houtworm: zie je daar iets van aan de korven. Heb je daar last van?
Ik kom op die vraag omdat wij onze éénroedige-kapberg juist van een ander soort -het is het iets hardere Hazelaar- twijgen hebben voorzien.
Met name omdat de rietdekker zei dat hij het op een kapberg binnen een jaar aangevreten heeft gezien toen ze het een keer van wilgentwijgen deden. Hieronder zie je de bevestigingsstaken voor het riet geschild. Ook om te voorkomen dat beestjes er vat op krijgen.
Hoe zit dat bij jouw?
20150704_085343j.jpg
IMG_0523j.jpg
Laatst gewijzigd door Atlas2 op vr 31 jan 2020, 20:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Vlechten met wilgenschenen (Drie instructiefilmpjes)

Bericht door Bart de Coo » vr 31 jan 2020, 20:15

Wilgentenen die aangevreten worden door de houtworm? Nog nooit waargenomen, nog nooit van gehoord. Wilgentenen zijn uiteraard wel bevattelijk voor uv, net als rotan: de kwaliteit gaat gestaag achteruit en na een jaartje of tien trek je de tenen zo stuk, althans, daar ga ik van uit.

Zou je hazelaar makkelijk kunnen splijten? Gespleten hazelaar werd vaak gebruikt om houten vaten bij elkaar te houden. Misschien maar eens proberen!

Groet,

Bart

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Vlechten met wilgenschenen (Drie instructiefilmpjes)

Bericht door Atlas2 » vr 31 jan 2020, 20:28

Wilgentenen die aangevreten worden door de houtworm? Nog nooit waargenomen, nog nooit van gehoord. Wilgentenen zijn uiteraard wel bevattelijk voor uv, net als rotan: de kwaliteit gaat gestaag achteruit en na een jaartje of tien trek je de tenen zo stuk, althans, daar ga ik van uit.

Zou je hazelaar makkelijk kunnen splijten? Gespleten hazelaar werd vaak gebruikt om houten vaten bij elkaar te houden. Misschien maar eens proberen!

Groet,

Bart
Omhoog
Bart,
Nou en of dat aanvreten van wilgetenen. Het zal ook wel te maken hebben met het moment van plaatsen in het seizoen. Lekker sappig nog omdat de schil er nog omzit en dan redelijk broeierig? ... dan gaat het vanzelf zie met mijn snoeihout tenminste.
Normaal maken ze ze toch van spleut van bramen? heb je dat wel eens gedaan en merk je verschil?
Heb hier nog oude korfjes liggen van zo 40-50 jaar oud met dat donkerbruine braamspleut; niet aan te zien.
Gespleten hazelaar weet ik niet. weet wel dat wanneer je ze als twijgen voor een kapberg gebruikt je ze na het schillen (tegen de beestjes) direct aan moet brengen want dan zijn ze nog te buigen. een dag later kun je het vergeten, dan knappen ze bij het buigen.
Je zou het eens met één-twee-jarige twijgen kunnen proberen. die hebben een mooie rechte vorm en zijn buigzaam; dan lijken ze wel wat op wilgetenenen lijkt me wat betreft buigzaamheid
Afgelopen winter nog een stuk of 30 aan pootgoed in de houtsingel gezet. Inheems en een goede vroege stuifmeelleveransier
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Vlechten met wilgenschenen (Drie instructiefilmpjes)

Bericht door Bart de Coo » za 01 feb 2020, 07:43

Ik hou erg van historische bijenteksten. In de oudste die we hebben (1597) is sprake van wilgen en in een veel jongere (1786) is sprake van zowel braam als wilg. In een twintigste-eeuws boek (1928) is enkel nog sprake van braam.

Ik heb nu drie korven van bramen - eentje afgemaakt met wilg - en de eerste die ik volledig met wilg heb gevlochten zie je in het filmpje. De drie braamspleutkorven heb ik vorig jaar in gebruik genomen. Daarin zitten dus nu volken te overwinteren. Komend jaar hoop ik de wilgenkorf te kunnen gaan bevolken.

Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar wilgen, omdat de tenen zich makkelijker laten verzamelen. Bovendien splijten die veel makkelijker en er zitten geen doorns aan natuurlijk. Mijn indruk is voorlopig dat wilgen steviger zijn. Een braamspleut trek je nog wel eens halverwege stuk, bij een wilg is dat uitgesloten. Ook heb ik wel eens bramen weggegooid na een jaar, omdat ze te veel verzwakt waren. De tenen waarmee ik in het filmpje vlecht, lagen er al de nodige jaren, misschien wel drie.

De doorbraak kwam pas vorig jaar, toen ik ein-de-lijk snapte dat je ze gewoon kon gladschaven met een blokschaaf! Dat ik daar snotdomme niet eerder op kwam! (Overigens hoorde ik vorig jaar ook pas voor het eerst dat je de pit uit bramenspleut heel mooi kunt verwijderen met een glasscherf! Nog niet geprobeerd.)

Hoe de bramen en de wilgen zich gaan houden, zullen we dus gaan meemaken. Dat weet je vrees ik pas over tien jaar of zo.

Ik zou nog kunnen overwegen om de spleuten te koken. Het koken van tenen gebeurt veel voor de mandenvlechterij en verduurzaamt de wilgen enorm, naar het schijnt. Ik heb er een grote pan voor.

Verder kun je de korven met mest gaan insmeren. Daar kun je van alles doorheen roeren. Men zegt wel dat het mengen van haardas door de mest het ongedierte op afstand houdt dat erop uit is om je korf te ruïneren, zoals de houtworm. Ik heb in het verleden wel staan stront smeren, maar ik vind dat toch niet zo leuk. :roll:

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Vlechten met wilgenschenen (Drie instructiefilmpjes)

Bericht door Bart de Coo » za 01 feb 2020, 07:46

Die kapberg is erg gaaf trouwens. Je zou misschien riet kunnen gebruiken voor het vervaardigen van zeg maar ‘puntmutsen’ die je op de korf kan plaatsen, zodat ze in de buitenlucht kunnen staan.

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Vlechten met wilgenschenen (Drie instructiefilmpjes)

Bericht door Atlas2 » za 01 feb 2020, 21:33

Bart
k hou erg van historische bijenteksten. In de oudste die we hebben (1597) is sprake van wilgen en in een veel jongere (1786) is sprake van zowel braam als wilg. In een twintigste-eeuws boek (1928) is enkel nog sprake van braam.
Daar heb ik ook altijd veel interesse in. al die verloren gegane technieken en materialen die om bepaalde redenen gebruikt werden. Voor de toekomst zitten daar veel duurzaamheids mogelijkheden in lijkt me ook. Afgelopen zomer heb ik zo leem ontdekt als "kit" manier om af te dichten. ook blijft het erg flexibel.
Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar wilgen, omdat de tenen zich makkelijker laten verzamelen. Bovendien splijten die veel makkelijker en er zitten geen doorns aan natuurlijk. Mijn indruk is voorlopig dat wilgen steviger zijn. Een braamspleut trek je nog wel eens halverwege stuk, bij een wilg is dat uitgesloten
Nou je noemt toch een flink aantal voordelen op van die wilgen-spleuten. Heb hier nu een bosje rotan liggen en daar heb ik in de 70-er jaren al eens korven mee gevlochten. Eén ervan doet het hier nog steeds. Voorwaarde is bij alles; droog staan liefst onder een afdak.
Maar wilg ga ik ook zeker een keer proberen. Mede omdat ik het plan heb opgevat om me vooral op korven-imkerij toe te leggen. Alles zo natuurlijk mogelijk, inclusief het zwermen etc.
Hoe de bramen en de wilgen zich gaan houden, zullen we dus gaan meemaken. Dat weet je vrees ik pas over tien jaar of zo.
Ik denk dat het gedroogd aanbrengen en dan pas gebruiken van de spleuten het belangrijkste is. Jij doet dat al neem ik aan dus ook geen last van beestjes....
Ik zou nog kunnen overwegen om de spleuten te koken. Het koken van tenen gebeurt veel voor de mandenvlechterij en verduurzaamt de wilgen enorm, naar het schijnt. Ik heb er een grote pan voor
ik blijf erg nieuwsgierig naar je bevindingen...posten graag tzt!
Verder kun je de korven met mest gaan insmeren.
Ik zie mijn opa nog zo een koe-flats uit de wei erop leggen. Het maakt hem waterdicht aan de bovenkant dat zeker.
Die kapberg is erg gaaf trouwens. Je zou misschien riet kunnen gebruiken voor het vervaardigen van zeg maar ‘puntmutsen’ die je op de korf kan plaatsen, zodat ze in de buitenlucht kunnen staan.
Ben er ook zeer tevreden over. ook hier is in de top een Engelse manier van afwerken van de rietkraag rondom de Roede geïntegreerd. had de rietdekker nog nooit gedaan en tezamen met beider kennis is dit bedacht. Was een leuke spannende samenwerking.
Die "puntmutsen"waar jij het over hebt zou kunnen. mijn opa gebruikte ook wel eens een simpele dakpan die hij er oplegde.
Stro ligt hier klaar (veel muizen op het erf gehad want de halmen waren niet gedorst). Bij het eerste mooie weer ga ik eraan beginnen en hoop ik mijn al geleerde kennis -van opa op 12-jarige leeftijd- weer opnieuw in praktijk te brengen.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten