maagdenhoning

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
boer
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 10:47
Imker sinds: 1991
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

maagdenhoning

Bericht door boer » zo 23 feb 2020, 16:34

Mijn vraag ontstond bij het zoeken naar de betekenis van het woord 'honingzeem'. Als ik het goed begrijp is 'honingzeem' eigenlijk dubbel omdat 'zeem' 'honing' betekent. Met honingzeem wordt eigenlijk lekhoning of maagdenhoning of ongepijnde honing bedoeld. Ongepijnde honing is honing die niet geperst is. Het is een term verbonden is met korfimkerij waar ik geen ervaring in heb Ongepijnde honing of maagdenhoning is dan de honing die uit de raat stroomt voordat de raat geperst wordt. Nu mijn vraag: Waarom werd of wordt ongepijnde honing als honing van de de beste kwaliteit beschouwd? Ik zou zeggen dat de honing die zonder persen vrijkomt niet-verzegelde honing is en dus misschien juist niet zo goed als de andere honing. Of het is dezelfde honing als de rest maar komt die gewoon vrij door het los snijden van de raat. Waarom is die honing dan beter? Of heeft het wellicht te maken met het gegeven dat korfimkerij vooral op heidehoning betrekking had en de ongepijnde honing van andere bloemen kwam die minder stijve honing levert dan heide?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: maagdenhoning

Bericht door Jaap v.Popering » zo 23 feb 2020, 20:47

Ik weet niet of je deze al gezien hebt .

viewtopic.php?f=13&t=4763

boer
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 10:47
Imker sinds: 1991
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: maagdenhoning

Bericht door boer » ma 24 feb 2020, 04:21

Nee, had ik niet gezien. Dank je wel. Precies wat ik zocht!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten