Korven spijlen

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Korven spijlen

Bericht door Bart de Coo » za 14 mar 2020, 13:34

Korfvrienden,


E129AC0F-47BC-4A9E-B497-A4EFBCBAE1F7.jpeg
De bisschopsmuts is anders gespijld.


Vandaag een zootje korven gespijld. Veel korven zijn gerepareerd, zoals je misschien ziet. Door strokorven drijf ik zes spijlen: paarsgewijs in drie verdiepingen. Ik gebruik daarvoor meestal wilg, maar de voorraad raakt op en ik heb sinds twee jaar een bijenstand in een jong berken- en dennenbos, met enorm veel vuilboom in de onderbegroeiing, dus ik denk dat ik volgende maand maar eens vuilbomenspijlen ga snijden. April is daarvoor een mooi moment, want dan is de sapstroom op gang gekomen en dan kun je de spijlen goed schillen.

Eén korf is een bisschopsmuts. Die spijl je niet door er spijlen doorheen te steken, maar door er twee spijlen kruislings in vast te klemmen, ongeveer op vlieggathoogte, op het dikste punt van de korf, schuin op de raten.

Als het weer het toelaat, ga ik stukken werksterraat uit mijn lattenkasten snijden. Daarvan plak ik drie stukjes evenwijdig in de kop van iedere korf bij wijze van voorbouw. Als het zo ver is, hoop ik daarvan weer een YouTube-filmpje te kunnen maken.

Groet,

Bart

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korven spijlen

Bericht door Primus » za 14 mar 2020, 15:20

Hey Bart, ik mis wel de driehoekig gesneden kopspijlen voor een mooie aanzet van de raten!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Korven spijlen

Bericht door Bart de Coo » za 14 mar 2020, 16:00

Nou, dat schrijf ik dus, ik kies voor stukjes raat die ik in de warme was doop en in de kop van de korf plak.

Ik las ooit dat men in het verleden bezwaar had tegen mijn methode, omdat je de mooiste raathoning vaak in de kop van de korf vindt, en dan komt zo’n oud en bruin stukje raat slecht van pas natuurlijk.

Groet,

Bart

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Korven spijlen

Bericht door Eddy Geurtsen » za 14 mar 2020, 16:22

Een imker bij onze vereniging vertelde dat voor het spijlen hout van de Vuilboom wordt gebruikt omdat dit hout ongevoelig is voor houtworm. Nu kan ik me niet voorstellen dat juist houtworm het op de spijlen in een korf voorzien heeft.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Korven spijlen

Bericht door Bart de Coo » za 14 mar 2020, 17:10

Juist, Eddy. Recht in de roos. :be8:

Ik denk dat we met dat houtwormverhaal een soort ‘Wanderanekdote’ bij de staart hebben of zo, een verhaal dus dat men volkomen kritiekloos, zonder ook maar een seconde na te denken doorvertelt, van generatie op generatie. Er zwermen meer van dat soort ongecontroleerde verhalen rond over de korfimkerij. Merkwaardig verschijnsel.

Zelfs áls de houtworm het voorzien heeft op die spijlen en die spijlen blijken aangetast te zijn, dan zoek je de eerste beste waterwilg en dan knip je nieuwe spijlen. Wat is je probleem.

Groet,

Bart

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Korven spijlen

Bericht door Primus » za 14 mar 2020, 22:35

Bart,

Zou het niet kunnen dat ze vroeger niet wisten dat wasmotlarven ook hout eten en ze gedacht hebben dat het houtwormen waren. Volgens mij komt hierdoor dat verhaal van houtwormen in de stekken.

MVG CP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Korven spijlen

Bericht door Bart de Coo » zo 15 mar 2020, 06:53

Er is nog een ander oeroud ‘houtwormenverhaal’. Zoals je weet worden korven vaak ergens mee ingesmeerd. Bij ons gebeurde dat op de eerste plaats met koeienmest, waar van alles doorheen werd gemengd. Vaak zou er haardas door gemengd zijn en dat zou dan helpen ‘tegen de houtwormen’. Zouden ze gewoon de motten bedoeld hebben?

Tegen de motten-hypothese pleit het feit dat men altijd geweten heeft wat motten zijn, hoe een wasmottenlarve eruit ziet en dat het de motten zijn die dat vervelende spinsel fabriceren.

Het kan wel zijn dat men de link niet legde tussen vraatsporen en motten.

Alhoewel. Ik heb nu een oude binnenbak van een simplexkast in mijn stal staan, met daarin pas bewafelde raampjes. In die bak zitten vraatsporen van motten. Als de motten aan hout vreten, dan vind ik altijd van die uitgelopen coconnetjes die ik met enig geweld moet lostrekken van de kastwand. De link tussen vraatsporen en wasmotten ligt er dus wel heel dik bovenop.

Hoe dan ook, dat houtwormen vlechtwerk of spijlen zouden belagen, lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, bijvoorbeeld omdat de spijlen helemaal ingepakt worden met was, wat ze onbereikbaar maakt voor de houtwormen. Hier is iets anders aan de hand.

Maar wat me echt tot op het bot fascineert, dat is de kwestie hoe dit soort verhalen overleven, hoe ze kennelijk een volkomen eigen bestaan leiden, helemaal los van tijd en ruimte. Iedereen neemt ze klakkeloos van de ander over, zonder ook maar een seconde na te denken over de juistheid. Fascinerend.

Bart

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Korven spijlen

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 15 mar 2020, 10:48

Mijn zegsman is een inmiddels oude "van-vader-op-zoon-imker", dus ik neem aan dat hij het ook 50-60 jaar geleden "van horen zeggen" heeft.
Is het ook niet zo, dat houtworm zich vooral te goed doet aan hout dat stilletjes ergens in een hoekje staat, waar ze zich het buikje rond kunnen eten zonder gestoord te worden? Korven worden regelmatig opgepakt, omgekeerd, afgeklopt, uitgesneden, niet de ideale leefomgeving voor een houtworm.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Korven spijlen

Bericht door maartenkleijne » zo 15 mar 2020, 13:36

"de larven graven onregelmatige, lange gangen en hebben twee tot drie jaar nodig om zich te ontwikkelen."
Spijlen in korven lijken mijn ongeschikt voor de beestjes.
gr,
m

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Korven spijlen

Bericht door Franschman » do 26 mar 2020, 22:57

Ik kijk uit naar de bijenfilmpjes van Bart en zijn korven.
Vooralsnog een leuk korvenplaatje,ik meen met spijlen zonder houtworm. Zelf gebruikte ik bamboe spijltjes.
Een goede houtworm die daar inkomt :lol:
Mijn Latijn is niet meer zoals die is geweest. Kan iemand het bijschrift ontcijferen ? ( Hennie Oes ?) Leuk voor de verzameling van Bart niet ? :dance:
gravure Bijenkorf2.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten