Jager maken (Video)

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Jager maken (Video)

Bericht door Bart de Coo » ma 03 aug 2020, 10:15

Om een of andere reden is het er nooit van gekomen, maar nu staat ie erop, voor de eeuwigheid: een jager maken met de korf.

De commentaren zijn geschreven in houtje-touwtje-Duits, omdat ik met deze video de nodige Duitsers een plezier hoop te doen.

https://youtu.be/zf12k5qRvkY

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Jager maken (Video)

Bericht door Tieme » di 04 aug 2020, 12:22

Leuke video Bart.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Jager maken (Video)

Bericht door Primus » di 04 aug 2020, 14:44

Mooi filmpje dat je maakte. Vraagske ik heb dat vroeger dikwijls nog door mijn oude familie zien doen en zelf ook mee gedaan maar waarom klop je op de bovenste korf? ik zou denken dat je er dan telkens terug naar beneden doet vallen! Wij deden dat met een andere juist even grote korf er boven gekramd en dan kon je bijna de korf leeg kloppen als je op de onderste trommelde. Klopte je te lang dan hingen ze allen boven in de korf, bots op de grond en dan liepen die mooi terug de kanten op en had je vlug de koningin te pakken, dat was dan zien en pakken maar dat zag ik u ook doen in het filmpje.
Veel succes nog met je korfimkerij pure nostalgie :-)
MVG CP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Jager maken (Video)

Bericht door Bart de Coo » di 04 aug 2020, 17:55

Primus,

Ik zal het je wel eens eerder gezegd hebben, maar jouw invloed is in dit filmpje aanwijsbaar. Jij was ooit degene die mij erop wees dat botsen na het trommelen niet nodig is. Het grote voordeel daarvan is dat de bijen doodkalm in die jaagkorf blijven liggen, waardoor je de bijen in een oogwenk gevonden hebt. Ik ben je daar nog steeds dankbaar voor.

De manier die ik hier demonstreer heb ik lang geleden geleerd van de gepensioneerde imker Kees van Holland. Hij bestierde jaren lang het bedrijf De Werkbij, dat alweer de nodige jaren geleden werd overgenomen. Het is inmiddels een heel ander bedrijf dan het destijds was. Van Holland hield er veel korven op na, vooral voor de bestuiving.

Ik weet niet of je met deze manier bijen terugstoot! Geen idee! Ik weet wel dat je die moer gegarandeerd eruit haalt en dat de hoeveelheid bijen een prima hoeveelheid is voor de kunstzwerm: meer bijen zijn volgens mij niet nodig.

De aanpak die jij hierboven beschrijft, ga ik ook zeker een keer proberen. Wat ik ook nog moet proberen, is de manier waarop je twee korven wijd open op elkaar zet, als je begrijpt wat ik bedoel - het ziet er een beetje uit als ‘pac man’ - zodat je de bijen naar boven ziet lopen. Met een beetje geluk schijn je dan de moer te zien oversteken.

Voorlopig ben ik dik tevreden dat ik deze manier, zoals ik die demonstreer in de video, goed beheers.

Groet,

Bart de Coo

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Jager maken (Video)

Bericht door Primus » di 04 aug 2020, 20:19

Beste Bart,

Het systeem is natuurlijk in grote lijnen zoals ik het ken. Maar mij hebben ze altijd verteld als er licht in de jaagkorf komt de bijen niet lopen. Daarom zou ik ook wel is graag weten of dat nu klopt of niet, laat dat zeker weten als je het getest hebt. Zoals je wel weet heb ik zeer veel kennis overdracht van mijn familie die ondertussen allemaal al overleden zijn. Nu ik zelf al veel jaren imker (47 jaar ) weet ik nog steeds niet wat onze oude imkers vroeger vertelden en verder leerden allemaal wel correct was want die geloofden eigenlijk alles van zichzelf wat ze ook uit overlevering hoorden, ondertussen weten wij wel beter. Niettegenstaande heb ik nog altijd een groot respect voor de imkers van toen die met weinig middelen toch veel bereikten en veel van de natuur kenden en die op hun manier gebruikten.
MVG CP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Jager maken (Video)

Bericht door Bart de Coo » di 04 aug 2020, 20:50

Dat de bijen niet lopen als er licht op valt, is aantoonbaar onjuist. Er circuleren verschillende video’s op internet waarin methodes gedemonstreerd worden waarbij de bijen aan het volle daglicht zijn blootgesteld. Deze reeks foto’s is al meteen zeer overtuigend:

http://ruche.populaire.free.fr/essaim/tapotement/

Imkers zijn nu eenmaal gauw geneigd om zich vast te klampen aan iets wat eerder gewerkt heeft. Dat is dodelijk voor de experimenteerlust. Je kunt je in de imkerij ook niet zo gemakkelijk fouten veroorloven, laat staan ongelukken, omdat je daar meestal een flinke rekening voor betaalt.

Ondertussen ben ik wel zeer geïnteresseerd in alles wat ze je verteld hebben. Je zou er eens voor moeten gaan zitten om een volledig seizoen te beschrijven.

Hoeft niet hoor. Ik heb inmiddels al aardig wat informatie verzameld. 😅

Groet,

Bart

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Jager maken (Video)

Bericht door tomer » do 06 aug 2020, 15:46

Mooi en duidelijk gedemonstreerd. En zo serieus :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten