Kastvolk redden met korf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Kastvolk redden met korf

Bericht door Bart de Coo » do 25 feb 2021, 19:15

Korfvrienden!,

Ik heb de afgelopen dagen weer een of andere stunt uitgehaald en als je dan ziet dat de stunt lukt, dan word je blij en dan ga je dat als een snotneus aan iedereen lopen vertellen, in de hoop dat mensen je dan enorm gaan bewonderen en zo. Ik zal wel nooit een grote jongen worden, denk ik. Toch ben ik blij en ga ik ongevraagd over mijn stunt vertellen.

Dus ik kwam terug van de hei en tegen de verwachting in was er toch nog een aardig volkje ontstaan in een van die korven, die ik tegen beter weten in naar de hei had meegenomen. Het is de meest rechtse korf, op de bovenste plank.

IMG_0847Sneeuw.jpeg
Vijf bevolkte korven in de sneeuw (Met wat lege korven en wat andere benodigdheden)

En toen werd het die schitterende zomerse februariweek van 2021, die pal volgde op ijzige kou met veel schaatspret. Al mijn volken leefden, maar er was één kastvolk dat moeilijk deed. Er lag een hoop dode bijen op de bodem, in de onderbak veel dode bijen tussen de raten, dode bijen in een hoop voor de kast en geen broed - maar nog verrassend veel levende bijen in de kast. Ik kon geen moer vinden, dus ik vreesde het ergste. Het kan zijn dat dit een gevolg geweest is van mijn eigen onzorgvuldigheid. Het ging hier namelijk om een volk dat ik ergens in december, toen ze niet vlogen, een metertje of vijf verzet heb. Zou ik de kast te hard hebben laten bonken, waardoor de wintertros begon te lopen met alle ellendige gevolgen van dien? Ik weet het niet, maar alleen dit verplaatste volk was niet goed.

Ik kreeg een idee. Als ik nu eens een rooster op de kast zou leggen, met een dekplank erop, en daarop een moergoeie korf? Dan zouden de kastbijen naar boven moeten lopen om zich bij de moer te voegen, als de kastbijen inderdaad moerloos waren. En als beide volken moergoed waren, dan zouden de volken 'sich ausgleichen'. Ik besloot een paar dagen te wachten. Het mooie weer zou aanhouden tenslotte.

IMG_0901KorfOpKast.jpeg
Van onder naar boven: broedbak, rooster, dekplank met open voergat, moergoede korf.

Op donderdag, de laatste schitterende lentedag van februari, bleek alles naar verwachting verlopen. De broedbak was praktisch bijenloos en in de korf bruiste een tevreden volk dat in omvang behoorlijk was toegenomen. Maar nu wilde ik eigenlijk dat korfvolk in die kast hebben. Ik had die korf over namelijk, en eigenlijk wilde ik er best vanaf.

Ik besloot de korf op een kieps te krammen en een minuutje of tien te gaan jagen, om de bijen goed los van de raten te krijgen. De bijen wilden gelukkig best lopen. Ik botste de korf tot twee keer toe een stuk of twintig keer, beide keren de bijen vanuit de kieps de kast in kieperend. De laatste bijen botste ik eruit op de stoeptegels. De korf was leeg tot de laatste bij.

IMG_0916LegeKorf.jpeg
Leeggebotste korf (Merk op dat de raten oud zijn!)

Ik heb het volk een minuutje of vijf op de bovenlatten laten liggen. Daarna ben ik ze met een ganzenvleugel en wat rook de kast in gaan werken. Na een kwartiertje was alles weer rustig en de bijen vlogen gedwee aan met stuifmeel van els en krokus.

Als ik de boeken mag geloven, dan is dit volk gewoon op tijd zwermrijp. We zullen zien. In het korventijdperk deed men dit ook wel met hongervolken, dus met volken die door het wintervoer heen waren. Ze werden dan op een korf gejaagd en gebotst, waarin een 'vel' zat, dus een korf met een rand raten met voer. Die korf werd dan vaak opgewarmd met een bakje gloeiende kooltjes. Je kan het nalezen bij Aelbert van Schothorst.

IMG_0917BijenOpKast.jpeg
Arme bijtjes. Met enig geweld uit de korf verdreven, maar gelukkig wacht er een nieuwe woning, geheel gereed om betrokken te worden.

De lege korf laat ik in de loop van april leegvreten, door hem ergens ver weg van de kasten in een boom te zetten of zo. daarna snij ik de raten eruit, maar ik zal een rand raten laten zitten, zodat een (kunst-)zwerm een mooi beginnetje heeft en rechte raten zal bouwen.

Iets dergelijks had je ook met een kastvolk kunnen doen: zet een klein uitgewinterd volk bovenop een groot volk, met een rooster ertussen; beide zijn moergoed. Het kleine volk dat bovenop staat, krijgt langzaam maar zeker veel bijen van het onderste. Als de volken uitgebalanceerd zijn, dan zet je het bovenste volk 'warm', dus op de plaats waar het stond, en het onderste volk 'koud', dus elders op de stal, zodat het afvliegt.

Groet,

Bart

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kastvolk redden met korf

Bericht door tomer » vr 26 feb 2021, 11:57

Goed dat de stunt gelukt is.
Wel een grote ingreep om in februari uit te voeren.
Zou binnenkort eens kijken of de moer goed aan de leg is in de kast. Wat gebeurt er met het broed in de korf, is dat een opoffering die je erbij neemt? Een voordeel is dat je zo een deel mijten uit het volk hebt gehaald.
Ik heb 1 kast met niet leggende koningin die met een aflegger moet verenigd worden. Wel gemakkelijk als je ramen kan overhangen :D

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kastvolk redden met korf

Bericht door Bart de Coo » vr 26 feb 2021, 12:40

Ach, de korf is nostalgie en sport. Er zitten erg weinig praktische kanten aan. Maar het is zo leuk, hè.

Ik heb twintig volken ingewinterd, waarvan vijf korven. De vijftien kasten ben ik afgelopen zaterdag langsgegaan. In een enkel volk gesloten broed, in de meeste volken alleen nog open broed; de moertjes waren kennelijk nét aan de leg. In die korf zal dus ook heel weinig broed gezeten hebben.

Ik denk dus inderdaad dat ik klein offer breng. Om mijten maak ik me altijd al weinig zorgen; deze korven heb ik nota bene bedruppeld in december.

Natuurlijk is een kast veel praktischer. Ik ben de laatste om dat tegen te spreken.

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kastvolk redden met korf

Bericht door Bart de Coo » ma 03 mei 2021, 07:52

Ondertussen is dit een van mijn beste volken, misschien wel het beste. Het een houdt allicht geen verband met het ander, maar het verhuizen van een volk in het vroege voorjaar is geen probleem, zo heb ik bij dezen bewezen.

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten