Korf terugsnijden in het voorjaar?

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Korf terugsnijden in het voorjaar?

Bericht door Bart de Coo » ma 03 mei 2021, 08:14

Korfvrienden,

De korfimkerij kent vele vergeten kwesties. Een daarvan is de kwestie of je een uitgebouwde korf al dan niet moet terugsnijden in het vroege voorjaar, gesteld dat de raten onderin de korf schoon zijn gebleven en niet beschimmeld zijn. Dat terugsnijden levert was op en het argument is bovendien dat je op die manier de bouwwerkzaamheden van het volk beter in de gaten kunt houden: je ziet beter in welk stadium het volk zich bevindt.

Teruggesneden raat.jpeg
Je kan het eerlijk gezegd niet zo vreselijk goed zien, maar neem van mij aan, als je ervoor hebt gestaan, dan zie je met een oogopslag in welke toestand die rechter korf verkeert. Bij die linker is dat veel lastiger.

Tot op heden had ik telkens de gewoonte om de raten terug te snijden. Ik hoefde dat nooit zo vaak te doen trouwens, omdat ik meestal korven inwinter die laat ons zeggen tot twee derde zijn uitgebouwd. De volken die terugkomen van de hei bots ik eruit met veel geweld en die stort ik op een volk dat ernaast staat, bij voorkeur een nazwerm die de korf nog niet helemaal heeft uitgebouwd. Zodoende.

Maar dit jaar had ik twee korven die strak op de plank zaten met de raten. Toevallig had ik ook nog een korf met een kleine zwerm die voor ongeveer de helft was uitgebouwd, dus ik had vergelijkingsmateriaal. Ik besloot de twee uitgebouwde korven in het vroege voorjaar niet terug te snijden. De raten waren nog schoon en ik wilde wel eens weten of het zou uitmaken.

Speeldoppen.jpeg
Speeldoppen op verse raten. Je ziet ze meteen. Op oude raten is dat slechter te zien: zijn ze niet van vorig jaar?

Het resultaat zie je op de foto. De rechter korf heeft onderin verse raat; de linker korf is niet teruggesneden en zit volledig op raten van vorig jaar. Het verschil is inderdaad frappant. In de rechter korf zie ik veel beter de speeldoppen zitten, zie ik onmiddellijk dat de raten stomp zijn geworden - de darrenraat dan -, kortom, ongeveer tijd om te jagen. In de linker korf is dat veel lastiger te zien.

Merk op dat het ook niets heeft uitgemaakt: de korf met de uitgebouwde raten heeft totaal niet geprofiteerd van het feit dat het bij de start een voorsprong had. Het volk met de kortere raten heeft die achterstand moeiteloos ingehaald. Ik had dus nog een tweede uitgebouwde korf, zei ik hierboven, en die geeft hetzelfde beeld.

Twee korven is weinig bewijsmateriaal, ik weet het, maar toch ga ik van het terugsnijden bij de voorjaarsinspectie maar een gewoonte maken.

Groet,

Bart

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Korf terugsnijden in het voorjaar?

Bericht door Astrid Schoots » ma 03 mei 2021, 11:11

Interessante vergelijkingen :hive:

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: Korf terugsnijden in het voorjaar?

Bericht door rdeimker » ma 24 mei 2021, 10:12

Vorig jaar ook een korf terug gesneden, of in ieder geval een poging gedaan. De reden was om te zien of ik het zwermen kon uitstellen. Zag al wat speeldoppen.

Het werd al snel een kleef boel en na 3 raten gesneden te hebben de keuze gemaakt om het geheel over te gaan hangen in een spaarkast. Het volk heeft het gehaald en ondanks alle goede bedoelingen ten spijt zijn ze een maand later alsnog gezwermd. (Met slechts 1 BK uitgebouwd).

Het was zo'n drama met uitsnijden dat ik besloten heb dat niet nog een keer te doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten