Oude Korven Behandelen Conserveren

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
12much
Berichten: 4
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 13:19
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Oude Korven Behandelen Conserveren

Bericht door 12much » ma 19 jul 2021, 15:03

Leuk dit onderwerp. Ik probeer mijn buurvrouw er ook van te overtuigen dat weggooien altijd nog kan😇
Ik heb veel met leem gewerkt en dat is voor mij ook aantrekkelijker dan weideboter😂😂
Meng er eens 10-20% waterglas doorheen vervang dus het normaal te gebruiken water om er leempap van te maken( dikke yoghurt )
Waterglas werd vroeger wel gebruikt om beton voor de kelder waterdicht te maken. Het blijft ademen, goede basis om raten op te bouwen voor de dames en goed voor moeders de vrouw want je krijgt er zachtere handen van. 😂

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Oude Korven Behandelen Conserveren

Bericht door Atlas2 » ma 19 jul 2021, 15:27

Munch.
Jij ook al zo enthousiast over leem. Mooi!!
Ik heb hier altijd een half emmertje met een laagje water erop staan.
Ik gebruik het voor van alles. Niet alleen zoals in onderstaand voorbeeld maar ook voor een wormpje onder langs de korf alstie niet vlak genoeg staat. Of om de scheuren in mijn bijenklos/stam dicht te strijken.
Je kunt de stukken eindeloos opnieuw opwerken en herbruiken.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

12much
Berichten: 4
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 13:19
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Oude Korven Behandelen Conserveren

Bericht door 12much » ma 19 jul 2021, 16:00

Haha, daar gebruik ik mijn groene kliko voor want wat een normaal mens met zo’n ding?😂😂
Ja leuk man. Leem wordt ondergewaardeerd. Ik probeer mij momenteel in te lezen in korfimkeren omdat ik een boomstam korf wil maken. Jij hebt er een begrijp ik?

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Oude Korven Behandelen Conserveren

Bericht door Atlas2 » ma 19 jul 2021, 17:03

Heb idd 2 van die boomstamklossen.
Een dode kastanje werd door een kennis neergelegd. Was niet zo maar bleek al snel. Binnenin zat een gat van ca 30cm doorsnee en dat over een lengte van ca 3m.
Heb hem middendoor gezaagd zodat ik 2 stammen heb voor 2 volken. Ze hebben ca 75cm ruimte naar beneden.
Eén stam staat in direct contact met de volle grond na eerst houtsnippers.
De andere heb ik een mooie vloer ingelegd met....ja idd.... leem. Deze staat op een schijf hout van ca 15 cm dikte.
Beiden zijn afgedekt met eenzelfde schijf eiken hout van ook ongeveer 15cm dikte.

Vorig jaar beiden klaargemaakt en eind augustus op één nog net een klein zwermpje kúnnen doen. Heeft ca 2kg voer meegekregen door oorzaken en ik had er vanwege de grootte en het weinige voeren geen vertrouwen in. Liet zich echter sterk zien tijdens de warme februaritijd. Hierna is de lange koude het volkje noodlottig geworden.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Oude Korven Behandelen Conserveren

Bericht door Atlas2 » ma 19 jul 2021, 17:33

Oja. Achterin zit een kijkgat van zo 15 cm rond. De stam was dood en dus al droog.

In mei heb ik no1 bevolkt met een voorzwerm op de 15 en no2 met een nazwerm op 28 mei.
No 1 was op 15 juni op ca 50 cm van de bovenkant uitgebouwd en zwermde al weer op 2 juli. Joekel van een zwerm en de stam was tot net boven de bodem uitgebouwd. Een nazwerm kwam nog een week later.
No2 is nu na 1.5maand ook volgebouwd tot aan de bodem. De dracht is afgelopen en de bijen puilen eruit. Zal zeer snel weer gaan zwermen lijkt het op.
Bijlagen
IMG-20210719-WA0008.jpg
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Oude Korven Behandelen Conserveren

Bericht door m.kolsters. » za 31 jul 2021, 17:19

Als je klei of leem gebruikt met er houtskool gemalen ondermengen en gesnipperd stro.
Koe stront gebruiken dan moet je naar de hei als daar koeien lopen op pijpen stro, dit is droger en hebben fijn stro er in zitten wat beter aan een blijft hangen.
Tinus Kolsters

Boy
Berichten: 2
Lid geworden op: do 04 mei 2023, 14:02
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Oude Korven Behandelen Conserveren

Bericht door Boy » do 04 mei 2023, 14:27

Ik ga binnenkort twee verwaarloosde korven opknappen met leem. In de leembouw voor huizen werd in de eerste meter ongebluste kalk door het leem gemengd om een min of meer spatwaterdichte laag te pleisteren. Je hoort natuurlijk voldoende dakoverstek te hebben bij een lemen (strobalenhuis) maar het water komt niet altijd strak va boven... Het nadeel is de witte kleur, die niet altijd wenselijk is en je moet maar ongebluste kalk bij de hand hebben. Het waterglas vind ik zelf een goede en veilige manier en de bruine basisleemkleur blijft behouden. Ik heb in mijn tuin een waterschaal voor de vogels liggen van leem die gemaakt is met waterglas. ze begint na 11 jaar toch wel een beetje op te lossen.

Mijn vorige gebruikersnaam was 12much, ww vergeten en knoeien met mijn telefoon:-(

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Oude Korven Behandelen Conserveren

Bericht door m.kolsters. » vr 05 mei 2023, 11:32

Waarom kalk, Je kan ook water dicht maken met was.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast