Nazwermpje gejaagd en op korf verenigd met rook

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Nazwermpje gejaagd en op korf verenigd met rook

Bericht door Atlas2 » di 24 aug 2021, 21:42

Vandaag een nazwernpje verenigd met een groot korfvolk.
Het afjagen is niet mijn eerste keer. Zoals Bart de Coo ook al schreef moet je dit niet doen in de avond. Dat geeft bij dracht een lelijke kliederboel heb ook ik mogen ervaren.

Allereerst heb ik de korven de afgelopen week zo langzamerhand naar elkaar toegebracht zodat ze direct naast elkaar stonden. Vervolgens heb ik de af te jagen korf eergisteren op een totaal andere plaats gezet. De vliegbijen kwamen zodoende al vanzelf op het blijvende korfvolk wat ik de winter over wil houden.
Aangezien er geen haalbijen meer waren had ik mooi de vrijheid om mijn bijen vanochtend af te jagen,. Immers...geen nectar.
Het af te jagen nazwerpje had de raten half uitgebouwd. Niet groot dus. Tezamen met het missen van de vliegbijen waren het er niet veel meer.

Waarbij ik gewend was dat bij het jagen (trommelen met 2 stokken) de bijen al snel gaan lopen kwam het lopen hier maar niet op gang.
Wel waren ze onrustig en ik bedacht me dat stoten wellicht makkelijker zou gaan. Dus de zaak maar eens omgekeerd om het geheel met beleid op de top van de kieps te laten botsen. Dit in het gras met mijn hand eronder om kieps en korf één geheel te houden. (Geeft goed sturing met wat je doet en met welke kracht je botst heb ik ondervonden)
Met 2 keer jagen -steeds voorzichtig in slowmotion omdraaien- en botsen was het zo gepiept. Er bleef geen enkele bij achter.

En nu verenigen met de andere korf. Maar...hoe doe je dat nu?
Veel informatie gevonden hiero maar niet of je een naakt volk zo maar zonder krantje of andere voorzorgsmaatregelen kunt verenigen. Ja.....wel met middeltjes verdoven (is het geen saltpeter?) maar op een natuurlijke wijze?
Nergens gevonden hier of natuurlijk niet goed genoeg gezocht.
Mijn manier: Ik heb de bijen flink berookt in de kieps. Het ontvangende volk kreeg ook een flinke stoot rook mee. Dit alles met de vooronderstelling dat de ondergane schrik en de vele rook hun werk zouden doen.

En?...gelukt. Na rustig inlopen en een beetje aansporing met mijn veer (Subliem gereedschap !)
liep het volkje snel naar binnen in de andere korf. (korf wel ets schuin gezet met een blokje hout eronder)


Ook de stukken broed uit de raten van het volkje gesneden om dat onder de korf erbij te zetten. (natuurlijk met onderzet-ring anders zou daar geen ruimte voor zijn)
Tegen het omvallen van de raten met broed heb ik deze 6-7 stukjes even gespijld met satéprikkers.

Vanavond nog even de korf opgebeurd; het broed op de boden was mooi bezet dus wordt het nog lekker warm gehouden en verzorgd. Ook deze bijen zullen het volk ten goede komen. De lege stukken raat ruim ik over een paar weken wel op.
Conclusie: rook en licht en onrust maakten deze vereniging van naakt- en blijvend volk tot een succes
IMG-20210824-WA0044.jpg

Atlas
Laatst gewijzigd door Atlas2 op di 24 aug 2021, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Nazwermpje gejaagd en op korf verenigd met rook

Bericht door Atlas2 » di 24 aug 2021, 22:03

Oja.. Moertje was erg makkelijk te vinden maar aangezien het alletwee nazwermen zijn heb ik haar laten lopen en mogen ze het zelf uitmaken.
IMG-20210824-WA0031.jpg
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Nazwermpje gejaagd en op korf verenigd met rook

Bericht door Atlas2 » wo 25 aug 2021, 17:32

Dag.
Nog even een foto gemaakt van de stukken broedraat die ik onder de korf rechtop had gezet. Opzetring eronder en de bijgesneden raten even gespijld met sateprikker zodat ze niet omvallen (ondanks vlak afsnijden gebeurd dat soms toch)
Zoals te zie is wordt het broed goed verzorgt door de erop zittende bijen
IMG-20210825-WA0003.jpg
Atlas
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten