methode korf slachten

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

methode korf slachten

Bericht door labrador » do 30 aug 2007, 15:10

Op 7 juni 2007 heb ik in de flevopolder een klein zwermpje geschept.
Afbeelding


Ondertussen heeft dit zwermpje het aardig goed gedaan. 1 keer wat darrenraat weggesneden. Verder niets aan de korf gedaan, dan af en toe eens kijken.

Vanochtend zijn Piet! en ik begonnen met het afjagen van het volk uit de korf.
Het vlieggat gesloten en voorzichtig de korf van de plek gehaald en omgekeerd. Op de plek in de stal een lege korf geplaatst, zodat de vliegbijen hierin kunnen.

Vervolgens hebben we een korf van Buntgras gebruikt als jaagnap. Deze hebben we met krammen aan elkaar bevestigd en zijn begonnen met kloppen.
Kloppen van beneden naar boven, ongeveer 3 minuten. Dan even pauze houden;
Je hoort de bijen brommen. Na een poosje wordt het stil. In deze periode van “rust” hebben de bijen de tijd gekregen om zich vol honing te zuigen.

Daarna nog ongeveer 15 minuten geklopt. Tot slot de hele handel voorzichtig omgekeerd en nog wat na gebotst.

Toen voorzichtig beide korven van elkaar gehaald en gekeken. Het zag er goed uit. Nogmaals wat na gebotst (voordeel is de Buntgras-korf, die veerde goed zodat we geen losgeslagen raten hadden.)

De bijen afgeslagen in de korf die we op de oude plek hadden gezet en even goed in de gaten gehouden. De bijen waren rustig; de moer zit erbij!

Vervolgens de korf geslacht. Onderstaand een fotoreportage.

Mooie platen raathoning, totaal 5 Kg. De rest van de honingraat gebruik ik in het voorjaar als stamphoning.

Het broed uit de korf hebben we in BK ramen geplaatst d.m.v. elastiekjes en bij een ander volk in de kast gehangen. Op deze wijze gaat er niets verloren. (zie foto's)

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Jaap

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: methode korf slachten

Bericht door jjmvaningen » do 30 aug 2007, 16:09

Da's mooi dat afjagen ook kan lukken en een mooi resultaat opleverd (zowel de verplaatsing van het volk alswel de oogst).

Ik ben er na twee pogingen (bij vier korven) mee gestopt en ze gewoon maar bovenop een broedbak gezet en volgend jaar zie ik wel verder.

De door julie gehanteerde methode van 3 minuten, wachten en vervolgens een kwartier jensen en zo nu en dan botsen heeft bij mij nog niet tot resultaat gehad dad het volk bovenin zat.
De foto's zien er prima uit (het resultaat 5kg ook!)

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: methode korf slachten

Bericht door Dirk Blanken » do 30 aug 2007, 21:27

Ik verbaas me dat ik helemaal geen roofbijen op de raten zie.
Hadden jullie ze tijdens de uitvoering verboden te roven.
Jullie waren niet klaar na een paar minuten.
Nu er maar heel weinig dracht meer is moet ik tijdens het voeren heel zorgvuldig zijn anders wordt het een hekseketel.
Ik voer ook niet meer overdag maar pas vanaf 7 uur 's avonds.
Dirk

dertiende

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: methode korf slachten

Bericht door Piet Jager » do 30 aug 2007, 21:55

Dag Dirk.

Ja, je hebt gelijk! Een goeie waarneming/opmerking overigens.
Dat verbaasde ons ook, temeer daar er op die locatie 8 bijenvolken stonden. We zijn ca 9.00 uur begonnen en waren om 12 uur klaar. Het heideveld waar ze constant op vlogen lag een paar honderd meter verder en de vlucht was daar vanmorgen direct ook weer naar toe.

We hadden bij het afkloppen zo'n beetje 99% van de bijen in de lege korf. De afgeklopte bijen zaten vol honing en zaten met z'n allen in een kale korf met open vlieggat. Die konden hun honing niet kwijt en gingen dus ook niet halen. We hebben zo goed als geen enkele roofbij gezien. Slechts wat jonge bijen die nog uit de raat kropen.

!Piet

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: methode korf slachten

Bericht door Albert Stoter » vr 31 aug 2007, 11:09

!Piet en/of Jaap,

Wat gaat er nu gebeuren met het volk in de kale korf? Gaat dit volk, ondanks het verlies aan winterbijen, toch als zelfstandig volk de winter in?

Albert

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: methode korf slachten

Bericht door labrador » vr 31 aug 2007, 11:54

Albert Stoter schreef:
!Piet en/of Jaap,

Wat gaat er nu gebeuren met het volk in de kale korf? Gaat dit volk, ondanks het verlies aan winterbijen, toch als zelfstandig volk de winter in?

Albert


Het kale volk is (in dit geval)verkocht. De nieuwe eigenaar zet deze op een broedkamer met uitgebouwde ramen en gaat beginnen met voeren (inwinteren)Zo'n volk is nog goed klaar te stomen voor de winter.

We hadden 4 ramen met brias, maar erg veel honing er tussendoor. Als we selectief brias eruit gesneden hadden, dan hadden we niet meer dan twee ramen denk ik. Volken die zoveel gehaald hebben op de heide hebben veelal te weinig ruimte om het broed kwijt te kunnen. Zulke volle korven moet je gewoon slachten omdat er te weinig ruimte zou zijn voor broed, alles was teveel verhoningd.

Wat mij overigens wel opviel, was dat er weinig stuifmeel tussen zat. Dat zie ik meer in de kastvolken.

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: methode korf slachten

Bericht door labrador » vr 31 aug 2007, 13:54

jjmvaningen schreef:

De door julie gehanteerde methode van 3 minuten, wachten en vervolgens een kwartier jensen en zo nu en dan botsen heeft bij mij nog niet tot resultaat gehad dad het volk bovenin zat.


De jaagkorf heb ik van te voren even "opgewarmd". D.w.z, ik heb er 1 dubbele pagina van de Telegraaf in verbrand zodat de resten was en propolis heerlijk geurden. Verder heb ik het nog aantrekkelijker gemaakt door even met vers gras de binnenkant "op te schuren". Blijkbaar was dit aantrekkelijk genoeg voor de bijen want zoals Piet! al schrijft; bijna alle bijen zaten erin!

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: methode korf slachten

Bericht door Dirk Blanken » za 01 sep 2007, 18:24

Jaap,
De nieuwe eigenaar zet de lege korf op een BK met uitgebouwde raten en begint te voeren.
Het lijkt me sterk dat de bijen dan de broedkamer induiken en daar de suiker opslaan en daar ook beginnen te broeden.
Volgens mijn inzicht gaan ze dan in de korf bouwen en broeden en halen ze de broedkamer met uitgebouwde raten dit jaar niet meer.
Als je het hele boeltje omdraait, de omgekeerde korf in een houder met daarop een plank met een gat ter grote van de binnenkant van de korf en daarop de BK met uitgebouwde ramen, en dan bovenop gaan voeren lijkt me logischer.
Dirk

dertiende

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: methode korf slachten

Bericht door labrador » za 01 sep 2007, 23:14

Dirk Blanken schreef:
Jaap,
De nieuwe eigenaar zet de lege korf op een BK met uitgebouwde raten en begint te voeren.
Het lijkt me sterk dat de bijen dan de broedkamer induiken en daar de suiker opslaan en daar ook beginnen te broeden.
Volgens mijn inzicht gaan ze dan in de korf bouwen en broeden en halen ze de broedkamer met uitgebouwde raten dit jaar niet meer.
Als je het hele boeltje omdraait, de omgekeerde korf in een houder met daarop een plank met een gat ter grote van de binnenkant van de korf en daarop de BK met uitgebouwde ramen, en dan bovenop gaan voeren lijkt me logischer.
Dirk

dertiende

Dirk,

Je hebt het verkeerd begrepen; het kale volk wordt op een kast gestort met uitgebouwde ramen. De korf is puur voor het vervoer en transport..

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: methode korf slachten

Bericht door jjmvaningen » zo 02 sep 2007, 21:28

labrador schreef:De jaagkorf heb ik van te voren even "opgewarmd". D.w.z, ik heb er 1 dubbele pagina van de Telegraaf in verbrand zodat de resten was en propolis heerlijk geurden. Verder heb ik het nog aantrekkelijker gemaakt door even met vers gras de binnenkant "op te schuren". Blijkbaar was dit aantrekkelijk genoeg voor de bijen want zoals Piet! al schrijft; bijna alle bijen zaten erin!

Vandaag hernieuwde poging (na twee eerdere pogingen) met een oude jaagkorf (in plaats van met een schone nieuwe). De korf vanbinnen verhit met een brandende tak waarbij de propolis en de restjes was smolten. Het ruikt net de reformwinkel.
Vervolgens de boek gekramt, omgekeerd, geklopt, en ja hoor (!!!), ze zaten na een kwartier grotendeels in de jaagkorf. De rest afgebotst. Eindelijk is het me gelukt om ze over te zetten van korf naar kast.
(PRIMA TIP!! dat 'aan'branden van de propolis, met dank).
Waar propolis wel niet goed voor is.
Jacques

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten