Vierkante Lüneburger korven

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Vierkante Lüneburger korven

Bericht door labrador » wo 05 sep 2007, 13:30

Ik heb wat verschillende korven gekocht welke gebruikt werden op de Lüneburgerheide. Volgens de verkoper zijn het Kanitzkorven, echter, ik geloof dat de meningen van kenners nogal verschillen hieromtrent.

Ik leek mij leuk de verschillen te laten zien.

1. Een oud Uddelerkorfje zoals wij die kennen:
Afbeelding


2. Een vierkante oude korf met koemest bestreken:
Afbeelding

De korf bestaat uit 3 delen; deksel (van stro), HK en BK
Afbeelding

Bovenaanzicht korf, een kijk op de HK met raampjes voor raadhoning

Afbeelding

Een blik in de BK (latjes om zelf uit te bouwen)


3. Een "modernere" versie van de eerste, met een houten deksel:
Afbeelding

We doen de deksel even open om te kijken hoe dit er van binnen uit ziet:

Afbeelding Afbeelding
Je ziet de zelfgemaakte Honingraampjes, welke goed kunnen dienen om dikke spekraat te oogsten. Was er goede dracht dan deed met er geen 8 raampjes in maar 7 (om de spekraat)

Afbeelding

Zoals je kunt zien kun je hier prima een moerrooster leggen en daarop een afdekkleedje. Op deze wijze kun je prima de bijen voeren met een 2 liter voerbak.


4. Een versie anno 2007:

Afbeelding

Op deze verbeterde versie past heel leuk het Banmasker die ik pas gekocht heb bij Wil van Holland:

Afbeelding


Uiteraard ontbreken de opdoek kleedjes niet en zijn mooi vierkant met in het midden een gaasje:
Afbeelding


Tot slot even een belangrijk verschil met de Uddelerkorf. Dit is voral de wanddikte. Een Uddeler is zo'n 3 cm dik en deze Kanitz is zo'n 5 cm dik:
Afbeelding


Reacties en/of vragen natuurlijk altijd welkom!

Jaap

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vierkante Lüneburger korven

Bericht door Piet Jager » wo 05 sep 2007, 21:31

1. Kanitz heeft veel geexperimenteerd en is na de vierkante korf met in de broedkamer vaste bouw en in de honingkamer losse bouw later overstapt naar de kast met losse bouw. Op de Lüneburgerheide werden deze korven later veel gebruikt. Mijn vraag is nu; "Hoe werd het volk overwinterd?" Was dat alleen in de broedkamer?

2. Als je goed oplet, zie je in onze spaarkast/simplexkast met aanvankelijk 1 broedkamer en 1 honingkamer deze Kanitzkorf terug.

3. Enkele imkers met een ruimere broedkamer, bestaande uit hoge ramen of duhoka ramen (niet hetzelfde) met gazenbodem, evenaren deze Kanitzkorf (op de vaste onderbouw na) voor bijna 100%.

4. Die laatste korven zijn echter geen Kanitzkorven meer, maar moderne mutaties!

5. Toch leuk en leerzaam om de ontwikkeling van korf naar kast op deze manier naar voren te brengen en voor het nageslacht zichtbaar te maken.

!Piet

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Vierkante Lüneburger korven

Bericht door Bart de Coo » wo 05 sep 2007, 21:37

Bij mijn weten zijn 'vierkante Lüneburger korven' Kanitzkorven. Kanitz was volgens mij de eerste die korven maakte met een aparte honingkamer. Eerst maakte hij ze rond en later vierkant. Ze werden populair op de Lüneburger heide, aan het einde van de 19e eeuw, toen ook de consumptie van heidehoning populair werd - rond 1850 gebruikte Aalbert van Schothorst (Boekje over hem verkrijgbaar bij het Bijenhuis) de heide slechts om zijn opzetters in te winteren; honing halen deed hij op de boekweit. Zowel de Boxmakorf als de Uddeler korf zijn dus niet zo origineel: Kanitz was ze al een halve eeuw voor. Je kunt opmerkingen in die richting al aantreffen in oude Groentjes op het archief.

Wat niet wegneemt dat het een schitterende korf is. Doe er wat mee!


Groet,


Bart de Coo

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vierkante Lüneburger korven

Bericht door H.S. Kok » do 06 sep 2007, 12:13

labrador schreef:
Ik heb wat verschillende korven gekocht welke gebruikt werden op de Lüneburgerheide. Volgens de verkoper zijn het Kanitzkorven, echter, ik geloof dat de meningen van kenners nogal verschillen hieromtrent.
Jaap

Je eerste korf is een Uddeler korf, maar door het ontbreken van een Vebotex verbindingsbandje in plaats van de schuimrubberstroken is het een later gevlochten type. De eerste Uddeler korven zijn in 1934 gevlochten.

Je tweede korf is een originele vierkante Kanitz korf, zoals die nog op enkele plaatsen op de Luneburgerheide wordt gebruikt. (Vorig jaar een excursie gemaakt naar een van hen)

Je derde korf is eveneens een Kanitz maar nu van het type Dorfmark, genoemd naar Johannes Dorfmark. Kenmerkend zijn de houten randen, aan de korfdelen. De honingkamer was hier vaak geheel van hout. Je kunt deze zien in het museum van het bijeninstituut in Celle. Afgelopen zondag was er open dag.

Je vierde korf is een recent experiment, waarbij broedkamer aan de honingkamer is gevlochten. Deze korf is wat onregelmatig gevlochten, wat dikte van de strengen betreft en hij is niet recht. Het aaneenvlechten van broed aan honingkamer gebeurde ook in de Vaasense korf. Deze korf stamt uit omstreeks 1903, toen de Vaasense imkers lid waren van de bijenvereniging van Voorstonden. Dit was een zeer invloedrijke vereniging met leden als Hootsen(Veenendaal), Van 't Land (Barneveld),Beil (Dinxperlo).

De vierkante Kanitz korf stamt uit omstreeks 1890. Kanitz noemt hem in zijn boek (4de druk) 1887, maar zonder afbeelding. Kanitz plaatste al een houten honingkamer op een ronde korf. Dit werkte niet goed, zodat Ootmar in zijn boek deze opstelling omschreef als Kan-niets korf. Overigens zijn er al vierkante korven bekend van Christ die in 1813 overleed en de ronde korf werd al door Janscha gemaakt. Tijdens mijn afgelopen vakantie heb ik een Tsjechisch bijenboek uit 1917 gekocht met een afbeelding van een vierkante korf met houten opzetkastje. Vierkante korven zijn in de Duitssprekende landen waar Tsjechie en Silezie deel van uitmaakten, kennelijk ook een 'experiment' geweest. Verder komt in dit boek een foto voor van een bijenstal met ronde korven, naast vierkante gevlochten korven. De ronde korven kwam ik tegen in een museum in Ceske Budejoyice. Ik dacht dat in Moravie en Bohemen men werkte met klotzbeute daarna is overgestapt op kasten zoals Dzierzon deze maakte. Dit is onjuist. Comenius die in Naarden begraven ligt maar in Moravie is geboren heeft een bijenboek geschreven,in de periode 1618-1621 waarin een afbeelding voorkomt met ronde korven, opgesteld naast een rijtje klotzbeuten. Een schilderij uit 1775, gemaakt naar deze afbeelding, kwam ik tegen in een klooster bij Cesky Krumlov.

De opvolger in Duitsland van de vierkante Kanitz korf is het korfje van Knack geweest. Deze wordt in Nederland bekend door het boek "Praktisch Handboek voor den Bijenteler", een vertaling van G.C. Spengler van dit oorspronkelijk Duitse boek van W. Skarytka in 1903.
Ik vermoed dat het Dorfmark type van dit korfje is afgeleid.

mvg

Henk Kok

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Vierkante Lüneburger korven

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 07 sep 2007, 17:19

Bart de Coo schreef:
Bij mijn weten zijn 'vierkante Lüneburger korven' Kanitzkorven.


Een plaatje van een Lunenburger korf oa op:
http://www.bitsandbees.nl/lunenburg.htm

http://www.bitsandbees.nl/lunerburgerkorf.JPG

Een plaatje uit "Bijen 1909".

De korven zijn rond en voorzien van echte koestront voor een langere levensduur.

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten