koeienpoep/vlaai

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:
koeienpoep/vlaai

Bericht door labrador » wo 16 apr 2008, 12:20

Mooi onderwerp om hier eens te behandelen.

Vroeger werden de korven van de Lunenburgerheide (fout geschreven, ik weet het)ingesmeerd met koeienpoep.
Nu heb ik gehoord dat dit de eerste 'lente'poep moet zijn, van het eerste verse gras wat de koeien eten als ze na de winterperiode uit de stal gaan.

Sommige mixen er wat doorheen; de ene kalk en de andere houtskool.

Wie kan mij hier meer over vertellen?
Hoe waren / zijn de nederlandse gebruiken?
MOET er perse wat door gemixt worden? en waarom?

Jaap

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: koeienpoep/vlaai

Bericht door Bart de Coo » wo 16 apr 2008, 13:38

Nou Labrador, toch beter je eigen ideeën navolgen!

Je geeft in deze kersverse rubriek een link naar een film over de grote korfimkerij Klindworth in Noord-Duitsland. Prachtige film. Inmiddels een echte klassieker.

Ergens in die film laten ze zien hoe de korven in het voorjaar behandeld worden. Men neme een emmer met verse mest - van het voorjaar dus inderdaad - en met de hand (!) ga je lekker je korven staan insmeren. Vlieggat ook dichtsmeren; dat maak je pas open met een zakmes als de zwerm erin zit. En niet vergeten ook de binnenkant van de korf een lik mest te geven, maar dan alleen de onderkant, ongeveer een handbreedte hoog.

Vaak zijn de korven van tevoren nog aan de onderkant gerestaureerd en helemaal schoongekrabd. Dus voordat er een nieuwe mestlaag op gaat, de oude laag zo veel mogelijk verwijderen. Op deze manier schijnen de Lüneburger Stülper zeker 100 jaar mee te kunnen gaan.

Dan nog een vraag op mijn beurt.

Labrador schrijft dat de mest vaak vermengd wordt met kool of kalk. Ook leem kom ik tegen in de literatuur. En laat ik nou tot op de huidige dag geen idee hebben wat 'leem' eigenlijk is...

Of er op dit gebied 'gebruiken' bestaan, weet ik niet, maar ik denk het niet. Ik denk dat de lol van het korfimkeren vooral zit in het materiaal dat in een straal van een uur wandelen of fietsen rondom de woning van de imker makkelijk beschikbaar is. Het lijkt mij heel krampachtig om bijvoorbeeld zo nodig te moeten korfimkeren met een pijpenstrokorf, terwijl dat spul helemaal niet groeit in jouw omgeving. Dus pak wat je krijgen kunt.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: koeienpoep/vlaai

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 16 apr 2008, 13:55

Wikipedia:

Leem
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Voor het dialect van het Opperta'oih, zie Leem (dialect). Voor de textuurklasse, zie Silt.

Leem is een grondsoort voornamelijk bestaand uit fijnkorrelig materiaal van verschillende soorten gesteenten.

Leem is een samenstelling van klei, silt en zand. Silt en zand bestaan uit kwarts, klei uit kleimineralen als illiet en kaoliniet. Er zijn verschillende manieren waarop leem kan ontstaan, zoals door de wind afgezet (eolisch, men noemt het dan löss), door gletsjers afgezet (men noemt het dan keileem) of door rivieren (fluviatiel).


[bewerk] Leem als bouwmateriaal
Met pure leem wordt ofwel löss of silt bedoeld. Leem om mee te bouwen of stuccen kent vele verschillende gradaties in structuur en opbouw. Zogenaamde vette leem bevat veel klei, terwijl arme of schrale leem tot wel 60% zand of silt bevat. Leemstuc is geschikt voor het afwerken en verfraaien van binnenmuren in woon- en werkruimten. Het is niet brandbaar en is qua sterkte vergelijkbaar met kalkmortelstuc. Bijzonder is de dampdoorlatendheid. Het kan daardoor vocht en warmte reguleren. Leem blijft koel in de zomer en warm in de winter. Voor het maken van lemen wanden wordt de Vitselstek-techniek toegepast.


[bewerk] Golem

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: koeienpoep/vlaai

Bericht door labrador » wo 16 apr 2008, 20:31

Dat Bart,

Natuurlijk ken ik de film en ook de fragmenten van het insmeren van de korven.

Maar mijn vraag was: Wat zijn de gebruiken in Nederland en waarom werd er kalk, leem, houtskool o.i.d. aan toegevoegd.

Groeten,

Jaap

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: koeienpoep/vlaai

Bericht door m.kolsters. » wo 16 apr 2008, 21:03

Dag Jaap koeienstront is van vroeger,wij zijn van nu.
Als klanten dit zien willlen ze geen honing meer.
Een product van nu,klei-houdschool-en stooi snippers.
En nog beter is in was dompelen,behoud zijn kleur en is even sterk
en de klanten heeft geen braaknijging voor wat ze eten.
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: koeienpoep/vlaai

Bericht door labrador » wo 16 apr 2008, 22:15

m.kolsters. schreef:
Dag Jaap koeienstront is van vroeger,wij zijn van nu.
Als klanten dit zien willlen ze geen honing meer.
Een product van nu,klei-houdschool-en stooi snippers.
En nog beter is in was dompelen,behoud zijn kleur en is even sterk
en de klanten heeft geen braaknijging voor wat ze eten.
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis




Dag Tinus,

Tja, dat is een gedachte. Zelf denk ik niet dat de mensen zo denken.
Wat wil men liever? Lekkere raathoning puur natuur of zelf geslingerde honing uit kasten die behandeld zijn met: oxaalzuur, amitraz, en weet ik wat voor chemische rotzooi nog meer....
Ik zou liever een raatje uit een 'mestkorf' hebben.....

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: koeienpoep/vlaai

Bericht door m.kolsters. » do 17 apr 2008, 18:57

Jaap ik niet wie weet wat de koe op heeft en wat er in de wei is gestooit,zal ook best wel goed zijn maar ik zou nu kiezen voor stro met klei en houtschool.
En als je geen klei hebt dan kom het maar halen(gratis)
De bijen weten het verschil toch niet en ik wel.
Vroeger eten de kinderen alles en dat was kippenstront,en dat is een Brabants gezegde.
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: koeienpoep/vlaai

Bericht door Bart de Coo » do 17 apr 2008, 22:46

Dus voor de goede orde. 1 van je vragen was, waarom zou je iets door de mest moeten mengen? De Duitsers doen het niet, dus noodzakelijk is het kennelijk niet. Maar de reden zal gewoon verduurzaming zijn.

Alhoewel Clutius (Van de bijen, 1597) ook nog als reden isolatie geeft - hij noemt het niet zo natuurlijk. Ik heb het boekje van de kerstvakantie gelezen en ik meen mij zelfs te herinneren dat hij aanraadt om de korven bij het invallen van de winter nog eens een verse laag leem en mest te geven. Clutius had het expliciet over mest en leem, trouwens.

Dat sluit dan mooi aan bij het speurwerk van J.P. Want in het Wikipedia-lemma stond dus:

Bijzonder is de dampdoorlatendheid. Het kan daardoor vocht en warmte reguleren. Leem blijft koel in de zomer en warm in de winter.

Maar ik vraag mij dan weer af of een strooien korf zonder smeersel niet dezelfde eigenschappen bezit.

Een andere reden zou de esthetiek kunnen zijn. Lelijk vlechtwerk kun je op die manier mooi camoufleren. En als we dan toch aan het camoufleren slaan, laten we dan ook maar meteen de kenmerkende donkergroene kleur van koeienmest een beetje verdoezelen met bijvoorbeeld kool of kalk. Misschien dat onze voorvaderen die mestkleur niet zo apetijtelijk vonden, net als Tinus[xx(].

Als reden hou ik het dus op veel verduurzaming, een beetje esthetiek en een beetje bijgeloof.

O ja, als je je korven insmeert, dan moet je er denk ik rekening mee houden dat de 'stijfheid' van de korf toeneemt. Het volk uit de korf kloppen zal daardoor minder gemakkelijk gaan. Het volk uit de korf stoten zoals de Duitsers doen, zal daardoor wellicht juist gemakkelijker gaan.


Groet,

Bart

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: koeienpoep/vlaai

Bericht door labrador » vr 18 apr 2008, 11:19

Dag Bart,

Dat de korven op deze wijze veel langer meegaan zal de belangrijkste reden zijn denk ik. In de bekende film praat men over korven van wel 100 jaar oud...[:p]

De kalk maakt de korf juist weer wit van kleur. Dit vind ik eigenlijk minder mooi.

Dat afstoten kan alleen in het najaar omdat de raat dan wat harder is. Verse voorjaarsraat kan mijns inziens moeilijk afgestoten worden; het zou direct kapot gaan.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: koeienpoep/vlaai

Bericht door m.kolsters. » vr 18 apr 2008, 19:35

Ja Jaap het wit op een korf is voor de warmte tegen te houden,ik was in Polen en daar zijn de kasten en de korven wit om warmte buiten te houden(landklimaat)
Groetjes.


Tinus Kolsters
't Bakhuis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten