koeienpoep/vlaai

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koeienpoep/vlaai

Bericht door labrador » di 22 apr 2008, 16:51

"Het aansmeren van korven met koemest, al dan niet vermengd met kalk, klei of leem, was een gebruik dat ten doel had de levensduur van de korf te verlengen. Het bood een zekere bescherming tijdens het reizen en 's winters tegen het binnendringen van vocht; bovendien was het vrij eenvoudig zo'n laag regelmatig te vernieuwen.
De voorkeur ging daarbij uit naar verse mest van koeien, die in het voorjaar de wei in gedreven werden. Deze mest werd soms verdund met water en na een grondig roerproces met de hand zodanig op de korf aangebracht, dat alle oneffenheden waren opgevuld. Dikwijls werden daarbij ook de drie onderste ringen aan de binnenzijde meegenomen om de larven van de wasmot het er onderdoor kruipen te beletten."


Uit: Korfimkerij door J.J. Speelziek. Blz. 58!

Jaap

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: koeienpoep/vlaai

Bericht door m.kolsters. » di 22 apr 2008, 17:42

Toch Jaap denk ik dat de koeienmest van vroeger(op de Hei en Pijpenstootje) een andere samenstelleing heeft dan nu,en dan kom je in de beerzen maar een kijken naar koemest op de hei.
De wei van nu met kunstmest en spuitmiddelen heb ik mijn bedenkkingen over.
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: koeienpoep/vlaai

Bericht door Bart de Coo » wo 30 apr 2008, 23:15

Vandaag voor het eerst van mijn leven een korf ingesmeerd met mest. Ik dacht, het is Koninginnedag, dus dat is een mooie gelegenheid[:p]

Ik op de fiets, emmertje en een schepje mee, op naar de koeien. Over het prikkeldraad gestapt, nadat ik eerst uitgebreid en zo onopvallend mogelijk om mij heen had gekeken - ik had niet zo'n zin om te gaan uitleggen waar ik mee bezig was - emmertje gevuld met de verste vlaaien en naar huis gefietst.

Chirurgenhandschoenen aangetrokken. Korfje ingemeerd. (Het is maar een klein korfje waarin ik een reservemoertje in mijn achtertuin wil houden.) Wat een smerige klus.

Misschien heb ik meteen ontdekt waarom het voorjaarsmest moet zijn. Deze mest zat helemaal vol met onverteerd gras. Als ik nou ietsje eerder was geweest, dan had ik daar wellicht wat minder last van gehad. Ook de toevoeging van andere stoffen zoals leem is geen slecht idee, want dan spettert het niet zo![xx(]

Vanuit het welriekende Dieren,

Bart de Coo

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koeienpoep/vlaai

Bericht door labrador » do 01 mei 2008, 12:11

Bart de Coo schreef:
Vandaag voor het eerst van mijn leven een korf ingesmeerd met mest. Ik dacht, het is Koninginnedag, dus dat is een mooie gelegenheid[:p]

Ik op de fiets, emmertje en een schepje mee, op naar de koeien. Over het prikkeldraad gestapt, nadat ik eerst uitgebreid en zo onopvallend mogelijk om mij heen had gekeken - ik had niet zo'n zin om te gaan uitleggen waar ik mee bezig was - emmertje gevuld met de verste vlaaien en naar huis gefietst.

Chirurgenhandschoenen aangetrokken. Korfje ingemeerd. (Het is maar een klein korfje waarin ik een reservemoertje in mijn achtertuin wil houden.) Wat een smerige klus.

Misschien heb ik meteen ontdekt waarom het voorjaarsmest moet zijn. Deze mest zat helemaal vol met onverteerd gras. Als ik nou ietsje eerder was geweest, dan had ik daar wellicht wat minder last van gehad. Ook de toevoeging van andere stoffen zoals leem is geen slecht idee, want dan spettert het niet zo![xx(]

Vanuit het welriekende Dieren,

Bart de Coo


Hey Bart,

Goed gedaan! Ik zou er graag foto's van willen zien. Heb je de mogelijkheden hiervoor?
Als ik mijn oude ingesmeerde korven bekijk, dan is dit onverteerde gras duidelijk te zien. Maar een echte "korvensmeerder" gebruikt geen handschoenen natuurlijk! Dit valt me tegen van je:D[;)]

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: koeienpoep/vlaai

Bericht door m.kolsters. » do 01 mei 2008, 22:03

Dag heren geen koeien poep maar gewoon een boomstam uitzagen en een kast er in en zonder operatiehandschoenen.
Groetjes.


Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: koeienpoep/vlaai

Bericht door Bart de Coo » za 03 mei 2008, 00:05

Jaap & Tinus,

Daar ben ik weer. Of ik eens wilde proberen wat foto's te plaatsen. Manmanmanmanmanman, wat een gehannes, gepiel en gemier. Maar ik heb het voor mekaar hoor! Met duizendwerf dank aan Hans van der Post!

Dus ik vanmorgen de tuin in. Prachtig weer. Foto's gemaakt in de ochtendzon. Upgeload/geupload naar mij Hyves. En toen kon het geklooi beginnen. Maar goed, daar gaat ie dan. Een plaatje met een praatje. Geniet ervan!

Afbeelding

Zoals je ziet, heb ik er een melkpak naast gezet, zodat je goed kunt schatten hoe groot het korfje is. Je ziet ook heel goed alle onverteerde grasresten in de mest zitten. Nou ja, zo nadelig is dat nou ook weer niet.

Afbeelding

Ik heb de binnenkant ongeveer een duimbreed ingesmeerd. Je ziet 1 kopspijl. Voor een minivolkje leek me dat genoeg. Het is een gehalveerde wilgenteen. In het midden heb ik met een zakmes de halve teen opengespleten en er een puntje waswafel tussen geklemd. Verder zie je drie dwarsspijlen, eveneens wilg. De korf is trouwens gevlochten van pijpenstro.

Afbeelding

En zo moet ie dan komen te staan. Twee dakpannen erboven zodat ie droog blijft. Bij het doppen breken stop ik er een volkje in. Dat gaat zeker nog een maand duren, denk ik. Misschien kun je net zien dat het korfje aan de onderkant een beetje scheel is: hij sluit dus niet mooi af met het bodemplankje. Ach ja, kan gebeuren. Ik wilde dat verhelpen door er een touwtje omheen te knopen, net zoals de Duitsers deden/doen.

Het korfje staat op ongeveer twee meter hoogte, zodat je gewoon in de tuin kunt zitten en eronder gewoon kunt tuinieren. Bovendien heb ik drie kleine kinderen die heel veel, ook met andere kinderen, in de tuin spelen.

Maar dan nog die stront. Waarom eigenlijk? Vroeg Jaap zich af. Ik heb dat gedaan om het eens uit te testen. Da's 1. Maar ook om het reservevolkje goed te beschermen tegen wind, kou en regen. Zo'n volkje produceert maar weinig warmte & propolis, dus een beetje hulp van de imker kon geen kwaad, dacht ik.

En dan nog de hygiene, want Tinus vind die stront maar niks, geloof ik. De mest is nu al flink uitgehard en zal de komende maanden al maar harder & harder worden. Ik kan mij niet voorstellen dat die mestlaag na een maandje brandende zon op de heide nog enig gevaar voor de volksgezondheid zou kunnen opleveren, als je honing uit een ingesmeerde korf zou willen halen.

Maar Tinus, je hebt natuurlijk gelijk als je beweert dat je evengoed was had kunnen gebruiken. Maar dat zou betovergrootopa nooit gedaan hebben, want voor was kon hij een mooie prijs krijgen. En nostalgie & originaliteit zijn belangrijke argumenten voor de korventeelt, niet waar?

Verder bedankt voor de mooie foto’s Tinus. Misschien leuk voor jou om te weten dat ik lid ben geworden van de Vereniging Voor Vlechters. Jij bent daar een zeer vooraanstaand lid van, heb ik gemerkt. En terecht. Ik hoop dat ik nog eens bij je terecht kan voor vragen.


Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: koeienpoep/vlaai

Bericht door m.kolsters. » za 03 mei 2008, 17:18

Ja Bart ik had je gehannis al gelezen van morgen maar als ik het niet weet dan even Hans vragen,en zie de foto op de goede plaats.
Er zijn best imkers die je willen helpen zo zie je maar.
Maar die poep van je is wel groen,ik zou het met lieslaarzen hebben gedaan en handschoen.(wel mooi hoor)groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koeienpoep/vlaai

Bericht door labrador » za 03 mei 2008, 21:37

Dag Bart,

Nou, een mooie voorstelling! Prachtig gedaan.
Wel een erg klein krofje, maar ik ben benieuwd hoe het zal gaan; binnen de kortste keren een zwerm?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten