verschillende vliegopeningen

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

verschillende vliegopeningen

Bericht door labrador » vr 18 apr 2008, 11:21

Bekijken we de verschillende korven, dan zien we ook verschillende vliegopeningen. De Lunneburgers hadden het vlieggat bovenin, terwijl bij ons de gaten halverwege zitten. Drentse korven hebben twee vlieggaten.

Welke voordelen / nadelen zitten er aan de verschillende systemen?

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: verschillende vliegopeningen

Bericht door m.kolsters. » vr 18 apr 2008, 19:38

Jaap ik denk dat er geen voordeel is waar het vlieggat zit maar een vlecht gewoonte(streekgebonde)
Groetjes

Tinus Kolsters
't Bakhuis

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: verschillende vliegopeningen

Bericht door labrador » vr 18 apr 2008, 22:53

m.kolsters. schreef:
Jaap ik denk dat er geen voordeel is waar het vlieggat zit maar een vlecht gewoonte(streekgebonde)
Groetjes

Tinus Kolsters
't Bakhuis




Nou Tinus, dat denk ik niet.
Waar slaan de bijen hun honing op?

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: verschillende vliegopeningen

Bericht door hans hoogendoorn » vr 18 apr 2008, 23:05

De Lunneburgers hadden het vlieggat bovenin, terwijl bij ons de gaten halverwege zitten. Drentse korven hebben twee vlieggaten.
Welke voordelen / nadelen zitten er aan de verschillende systemen?

Streekgewoonte, na-apen, behoefte aan uniformiteit, hoofddracht .... ?

Voordeel/nadeel ..... ff gokje wagen:
Een hoog vlieggat is makkelijker voor een beginnend volkje/zwerm. Dat zit bovenin. Een groot volk maakt het niet uit.
Een laag vlieggat is voor een groot volk makkelijk. De vliegbijen houden zich onderin op.

Wie weet het ?

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: verschillende vliegopeningen

Bericht door m.kolsters. » za 19 apr 2008, 15:11

En toch geloof ik het niet,alle kasten hebben een onder opening,als het broed er in zit gaat alles naar beneden en de honing blijft boven.
Ik zou voor een vlieg opening in het midden kiezen,de grote bepaald roverrij.
Maar ik wil ook wel leren of het boven onder of in de midden moet zijn,maar de meest zitten onder de honingrand(midden)
groetjes

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: verschillende vliegopeningen

Bericht door Bart de Coo » za 19 apr 2008, 23:12

Ik meen een groot bezwaar tegen een laag vlieggat ontdekt te hebben.

Ik heb verschillende jaren kunstzwermen gemaakt in korven. Dat gaat heel eenvoudig. Zoek de moer op in een kast. Pak haar op. Geef haar een lebber zodat ze niet kan wegvliegen. Gooi haar in de voorgespijlde korf. Sla er naar believen raampjes bij af; dat kunnen we gerust overlaten aan de ervaring en het inschattingsvermogen van de imker. Niet te veel a.u.b., want oude moeren zwermen graag opnieuw!

Breng de korf weg. De bijen mogen niet afvliegen!

Ga onmiddellijk bijvoeren met suikerstroop. Afgezaagde emmer onder de korf. Hand stro of gras erin, zodat de bijtjes niet kunnen verzuipen. En suikerstroop erop schenken. Ook nu weer heel rustig aan, want de bijen kunnen niets opslaan: er is immers geen raat! Er moet eerst gebouwd worden. Na een week ongeveer bedruppelen met oxaalzuur. Zodra het nest enige omvang begint aan te nemen, overgaan op suikerdeeg, zodat ze niet te veel in een keer kunnen opnemen. Nogmaals, zo'n oude moer voer je al snel de korf uit.

En nu komt het. Dit gaat slecht met een laag vlieggat. De kunstzwerm hangt in de kop van de korf en de voerbak staat op de bodem. De voerbak bevindt zich dus volkomen onbeschermd en onbewaakt, pal voor het lage vlieggat, terwijl de kunstzwerm hoog en droog aan het plafond hangt.

Dit is vragen om roverij. Dat is mij dan ook verschillende keren gebeurd.

Zorg dus dat het vlieggat onmiddellijk verdedigd wordt door de bijen. Hoog - zoals de Duitsers doen dus - of in het midden - zoals je bij ons vooral ziet. Ook twee vlieggaten kan dan handig zijn. Wel het onderste afsluiten met een prop als de kunstzwerm er net in hangt. Zodra het volk ver genoeg is, bovenste dicht, onderste open.

Bart

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: verschillende vliegopeningen

Bericht door Astrid Schoots » zo 20 apr 2008, 09:23

Bart de Coo schreef:Ik meen een groot bezwaar tegen een laag vlieggat ontdekt te hebben. (..)
De voerbak bevindt zich dus volkomen onbeschermd en onbewaakt,
pal voor het lage vlieggat, terwijl de kunstzwerm hoog en droog aan het plafond hangt.
Dit is vragen om roverij. (..)
Bart

Zou dat de reden zijn dat er in de korfteelt vaak ook bovenin een voergat zat, een zg. spongat, wat normaal werd afgesloten met een kurk oid. Men kon daarin dan een voerballon steken (Thüringerballon, een ronde glazen fles met een aansluitstuk dat op het spongat bovenin de korf werd geplaatst). Een slimme vereenvoudigde variant was de omgekeerde fles met kurk; door de kurk werd de schacht van een kippenveer gestoken, zodat het voer langzaam capillair toestroomde.
Ik heb er zelf geen ervaring in maar het klinkt wel logisch.
Astrid

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: verschillende vliegopeningen

Bericht door labrador » ma 21 apr 2008, 09:18

Leuk dat er zo wordt nagedacht over dit soort "kleinigheden" als een vlieggat.

Zelf denk ik dat er dieper over na is gedacht door de Duitsers.

stelling: Ik denk dat de honing meer naar achteren wordt opgeslagen wat als gevolg heeft dat achterin grote platen verzegelde honing zitten met als gevolg dat er een kleiner broednest is maar meer honingopbrengst. Twee voordelen voor de imkerij destijds: 1. kleiner broednest, eerder zwermen wat toch gewenst was.
2.Meer honing opbrengst.

Waar of niet waar?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: verschillende vliegopeningen

Bericht door Bart de Coo » ma 21 apr 2008, 15:55

Over die relatie vlieggat-broednest zou ik echt niks verstandigs durven zeggen. Volgens mij maakt het voor de plaats waar de bijen de honing opslaan allemaal niet zo veel uit. En dan nog, hoe kun je nou met een klein broednest veel honing halen? Voor veel honing heb je juist een groot breodnest nodig, dacht ik zo.

Maar ik zou inderdaad wel eens een zwerm in een korf met een hoog vlieggat willen stoppen: kijken wat er gebeurt.

En dan meen ik nog een leuk argument gevonden te hebben voor een vlieggat in het midden van de korf! Ja ja, ik pieker ondertussen verder.

Als je in de korf gaat werken en je draait de korf om, dan zou je de omgedraaide korf vervolgens een halve slag kunnen omdraaien. Het vlieggat bevindt zich nu weer vooraan, min of meer op de plaats waar de bijen het gewend waren. Nu kun je in de korf werken terwijl de bijtjes gewoon vrolijk verder in en uit vliegen. Wel eerst even de bodemplank schoonvegen of vervangen, anders wordt de bovenkant van je korf steeds smeriger.

Groet,


Bart

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: verschillende vliegopeningen

Bericht door J.R. » ma 21 apr 2008, 21:42

vorig jaarheb ik een zwerm in een korf gedaan waar 2 vlieggaten in zitten .
Een op ongeveer 1/3 van boven en 1 op ongeveer 10 cm van onderen.
In het begin, het was een lege korf alleen gespijld,
gingen de bijen door het bovenste gat.
na ongeveer 2 week was er zoveel gebouwd dat ze voorbij het bovenste gat waren.
Wat gaat dat snel.
Toen gingen ze zowel door het bovenste en het onderste gat.
Na 6 week was er zoveel gebouwd dat ze ver voorbij het bovenste gat waren en hebben ze het bovenste gat dichtgemaakt.
Of dit de normale gang van zaken is kan ik niet beoordelen.
Het is mijn eerste korf experiment.
Nu vliegen ze weer, maar het bovenste gat is nog steeds dicht.
Volgens mij bepalen ze zelf wel wat het beste is,
bij 1 gat hebben ze geen keus.

Groet, Jan R.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten