verschillende vliegopeningen

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:
Re: verschillende vliegopeningen

Bericht door m.kolsters. » ma 21 apr 2008, 22:33

Ja ja heb net even bij Bee Bee aan het lezen over de was roller en werd door verwezen naar een firma die de was persen maakt.
Daar de prijslijst gezien van korven,en tot mijn verbazing zie ik de korven het vlieggad in het 3 rijtje van onder(dus laag)
De korf imkers

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: verschillende vliegopeningen

Bericht door Bart de Coo » di 22 apr 2008, 11:01

Voordat ik het vergeet te vermelden, er bestaan ook nog korven zónder vlieggat. In Frankrijk zie ik bijna niets anders, als ik daar een korf zie - altijd als decoratiemateriaal, nooit bevolkt.

De Franse korven zijn dus potdicht. Ze staan op een losse bodemplank en in die plank is dan op een of andere manier een opening gemaakt waar de bijen, onder de korfwand door dus, erin en eruit kunnen.

Ik denk dat dit soort waarnemingen sterk pleiten tégen de veronderstelling dat de plaats van het vlieggat van invloed zou zijn op de honingoogst: het maakt kennelijk geen bal uit allemaal. Of je nou zoals de Duitsers het gat helemaal bovenin maakt, of zoals de Fransen de bijen onder de korf door laat kruipen.

Stelling van De Coo: 'De plaats van het vlieggat in een bijenkorf zou ingegeven moeten worden door praktische overwegingen. Op de prestaties van een bijenvolk heeft dat nauwelijks invloed.'


Groet,

Bart de Coo

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: verschillende vliegopeningen

Bericht door labrador » di 22 apr 2008, 16:44

Bart de Coo schreef:

Stelling van De Coo: 'De plaats van het vlieggat in een bijenkorf zou ingegeven moeten worden door praktische overwegingen. Op de prestaties van een bijenvolk heeft dat nauwelijks invloed.'

Citaat uit "Korfimkerij" van J.J. Speelziek, blz. 59

"Het meest sprekende voorbeeld van een bovenvlieggat toont het oudst bekende korftype, de klokbekervormige korf van de Lunneburger Heide....""Zoals bekend beginnen de bijen met de bouw van hun broednest dicht bij en boven het vlieggat; daarboven slaan ze hun honingvoorraden op. In het algemeen zal nu de kop van de korf heheel gevuld worden met broed terwijl de honing eerst later, wegens gebrek aan plaats erboven, wordt opgeslagen in de raatdelen die het verst verwijderd liggen van het vlieggat. De groei en omvang van het broednest krijgen hier, mede door het drijfvoeren van stamphoning, op min of meer geforceerde wijze voorrang en dat is nu juist wat de korfimker wenste, namelijk zeer veel jonge bijen om het moedervolk dmv zwermen te vermeerderen tot drie a vier volken. enz...."

conclusie: mijn eerste stelling dat er meer honing zou zijn is niet waar; Ik had de bekende klok horen luiden, maar vond de klepel niet...wel wordt het zwermen bevorderd, maar juist door een GROTER broednest....

Als je verder leest in dit boekje, kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat er wel degelijk nagedacht is over de plaats van het vlieggat, en zijn er wel degelijk verschillen. E.e.a. is afhankelijk van de gevoerde bedrijfsmethode! Ik wist dat wel, alleen, ik had het op een verkeerde wijze onthouden....[:I]

Jaap

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: verschillende vliegopeningen

Bericht door Oude Essink » wo 30 apr 2008, 17:45

Vlieggat onder: honing boven.
Vlieggat boven: honing onder.
honing boven = boven het broednest; honing onder = onder het broednest.
Als je het korfvolk wilt beoordelen, behandelen enz. door de korf om te keren om er van onder bij te komen, moet het volk onderin zitten en de opslag bovenin; dit bereik je met een laag vlieggat (op 3 stroringen van onder).
Als je honing wilt afnemen en het volk in takt laten, gebruik je een hoog vlieggat: het volk zit boven en de honing is beneden opgeslagen (gamakkelijk uit te snijden). Met 2 vlieggaten kun je een eigen methode ontwikkelen; moet je wel een van beide afsluiten al naar gewenst wordt.


Afbeelding

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: verschillende vliegopeningen

Bericht door Jozef Maier » za 03 mei 2008, 23:48

m.kolsters. schreef:
Ja ja heb net even bij Bee Bee aan het lezen over de was roller en werd door verwezen naar een firma die de was persen maakt.
Daar de prijslijst gezien van korven,en tot mijn verbazing zie ik de korven het vlieggad in het 3 rijtje van onder(dus laag)
De korf imkers

Tinus Kolsters
't Bakhuis



Beste Heer kolsters,
Ik weet het, dit is zeker het topic niet, Maar kan je het website adres van Bee Bee eens doorgeven aub.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten