Het opzuigen van een zwerm

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Het opzuigen van een zwerm

Bericht door Albert Stoter » zo 01 mei 2011, 14:30

In onze rubriek bijenkroeg is al eens gesproken over een bijenzuiger (zie http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 31&t=24023).

Nou kwam ik eregister een zwerm tegen die ik echt niet "normaal" kon scheppen. Toen ik rond 20:40 voor de 2e keer ter plekke was bleken alternatieve oplossingen ook niet gewerkt te hebben. Ze waren nog steeds niet spontaan de er boven geplaatste korf in gelopen, en ook een raampje met broed had niet afdoende geholpen (in de korf zaten er alleen bijen op dat raampje). Eerder op de dag aan de onderkant van de zwerm beroken had ook al niet geholpen om ze de korf in te krijgen.

Wellicht doordat ik ooit in de bijenkroeg dat bijenzuig onderwerp had gelezen, kwam ik op de gedachte dat de bijen er alleen weg gezogen konden worden. Gelukkig hadden de bewoners ter plekke hiertoe bruikbare spullen. Zie het filmpje onderaan de Imkerpedia_pagina Alternatieve methoden om een zwerm te scheppen.

Dit is allesbehalve optimaal, en ik houd me aanbevolen voor extra alternatieven.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het opzuigen van een zwerm

Bericht door A.A. Staals » zo 01 mei 2011, 16:04

Albert

Volgens mij had je deze zwerm echt kunnen scheppen, met een pollepel, beetje bij beetje.

ad staals

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Het opzuigen van een zwerm

Bericht door Kroese » zo 01 mei 2011, 16:52

Die had je er met de blote handen wel uit kunnen scheppen, dat betongaas was nog vrij grof.
Maar ja, voor het blote handen werk heb je wel echte "mannen" nodig.
Ik wist iemand die dat rustig zou doen, maar ja???
:be5: :be5: :D :D :D

De beste stuurlui, staan er bij te kijken, hé Arend :be3:

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Het opzuigen van een zwerm

Bericht door Albert Stoter » zo 01 mei 2011, 18:12

Maar als je daarbij niet ook vlot de moer te pakken krijgt (en dat lijkt me allesbehalve gegarandeerd) dan vliegen al die met de pollepel of handen gepakte bijen toch net zo snel weer terug?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het opzuigen van een zwerm

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 01 mei 2011, 22:47

Ik ben het met de voorgaande heren eens, zo lastig lijkt het nou ook weer niet. Idd een pollepel of zo'n klein groen visnetje, etc...... Eerst wat takjes wegknippen....en vissen maar.

Niettemin vind ik de stofzuigmethode best goed bedacht!! Why not??? (Mijn baas gebruikte hem vorig jaar bij een wespennest en (tijdelijk) was het probleem opgelost). Paar opmerkingen. Misschien kan je een kortere slang gebruiken?? De bijen hoeven dan minder lang door de slang te worden gezogen?
Wat ik niet helemaal snap is het 'overjagen' naar de korf. Dat lijkt nl. allemaal wat chaotisch en wat grof te gebeuren?? Als de koningin in de stofzuiger zit zou ik het 'stof/bijenreservoir' eruit halen en snel omdraaien op een doek, stokje eronder en dan wegwezen..... de rest zie je de volgende dag wel weer. Tenzij je s-avonds de zwerm al in je auto moest hebben...

Hopelijk had je geen stofresten nog laten zitten in je stofzuiger. Daar houden bijen nl. ook absoluut niet van.

gr.
jp
JP

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Het opzuigen van een zwerm

Bericht door Albert Stoter » zo 01 mei 2011, 23:30

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik ben het met de voorgaande heren eens, zo lastig lijkt het nou ook weer niet. Idd een pollepel of zo'n klein groen visnetje, etc...... Eerst wat takjes wegknippen....en vissen maar.
Dat vissen, lepelen of met de handen pakken lijkt mij de moeilijkheid ook niet. Wel het voorkomen dat ze gewoon direct weer terug vliegen
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Misschien kan je een kortere slang gebruiken?? De bijen hoeven dan minder lang door de slang te worden gezogen?
Helemaal mee eens JP, dat zou vast al een verbetering zijn. Ter plekke moest ik echter werken met de mogelijkheden die er waren. Zo was ook die stofzuiger van omwonenden, die ter plekke werd aangepast om minder krachtig te zijn.
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Wat ik niet helemaal snap is het 'overjagen' naar de korf.
Idealiter zou je het inderdaad gewoon in die "stofzuigerzak" laten zitten, maar ook dat gordijn was van de omwonenden, en in de korf zaten ook al wel wat bijen (o.as. op het raampje met broed). Ik wou de boel dus bij elkaar doen in mijn eigen korf. Ik stootte de stofzuiger expres op de grond omdat ik verwachte dat er veel bijen tegen de bovenkant van het gordijn zouden zitten in de buurt van de afzuigende motor, en dat was waarschijnlijk ook zo (ook nu zaten er daar ondanks het afstoten nog veel bijen tegen het gordijn).
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Als de koningin in de stofzuiger zit zou ik het 'stof/bijenreservoir' eruit halen en snel omdraaien op een doek, stokje eronder en dan wegwezen..... de rest zie je de volgende dag wel weer. Tenzij je s-avonds de zwerm al in je auto moest hebben...
Dat "bijenreservoir" was dus enkel een gordijn, niet een zak of zo, waarin de bijen niet netjes bij elkaar zaten. Die had ik dan ook eerst bij elkaar moeten schudden, en vervolgens hopelijk inderdaad goed dicht moeten binden. Betreffende omwonenden hebben kleine kinderen en ze wilden beslist van de zwerm af.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het opzuigen van een zwerm

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 02 mei 2011, 00:16

Dat "bijenreservoir" was dus enkel een gordijn, niet een zak of zo, waarin de bijen niet netjes bij elkaar zaten. Die had ik dan ook eerst bij elkaar moeten schudden, en vervolgens hopelijk inderdaad goed dicht moeten binden. Betreffende omwonenden hebben kleine kinderen en ze wilden beslist van de zwerm af.
Haha gewoon mooie smoes om je alternatieve opzuigmethode te proberen :lol: .

Dat vissen, lepelen of met de handen pakken lijkt mij de moeilijkheid ook niet. Wel het voorkomen dat ze gewoon direct weer terug vliegen

Albert je maakt een grote denkfout. Een zwerm bestaat niet uit normale bijen zoals in een normaal volk. Ze hebben in feite (nog) geen woonplaats. Bovendien zijn ze in opperste staat van paraatheid of nog beter: heel erg opgewonden. Als je de bijen lepel voor lepen in een bak had geklopt en vervolgens met een plantenspuitje nat gemaakt had, hadden ze echt niet binnen 5 minuten weer voor je neus gevlogen. Een zwerm is in die zin behoorlijk traag van 'begrip'. Uiteindelijk moet natuurlijk wel de K. mee. En trouwens: hoe snel ben jij als je met je hele familie op straat staat? God weet waar naar toe (wachtend op je neefjes die nog een huis voor jullie moeten uitzoeken). Ook voor de bijen is dat zwermen een onzeker gelach.

JP

PS zeker als je veel zwermen schept (wat jij doet?) zou ik de methode verder perfectineren. Zeker als het om panische mensen gaat dan is het handog als je ook de laatste 100 bijen voor hun kan opzuigen. Lijkt mij dat je dan het beste thuis een aangepaste stofzuiger hebt kunnen staan die je voor dit werkje kunt gebruiken.
JP

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het opzuigen van een zwerm

Bericht door jawi » ma 02 mei 2011, 00:55

Dit klinkt nog als een behoorlijke zuigkracht trouwens.

Hou is het afgelopen? Moer overleefd?
Jan-Willem

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Het opzuigen van een zwerm

Bericht door Albert Stoter » ma 02 mei 2011, 11:00

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dat vissen, lepelen of met de handen pakken lijkt mij de moeilijkheid ook niet. Wel het voorkomen dat ze gewoon direct weer terug vliegen

Albert je maakt een grote denkfout.
JP, ik zie niet in wat mijn denkfout is. Ook bij het reguliere scheppen vliegen er veel bijen op die weer teruggaan naar de oorspronkelijke hangplek, en ook bij het in een bak afkloppen van lepels zal er afgevlogen worden. Het natspuiten van de bijen in de "ontvangstbak" lijkt me daarentegen een goed idee, maar waarschijnlijk is het een nog beter idee om telkens de afgelepelde hoeveelheid bijen nat te spuiten voordat je ze in een ton doet. Eens? (en dan lijkt pollepelen me beter dan met de handen zodat je een hand over hebt voor de plantenspuit).
Jelte Pieter Dijkstra schreef:PS zeker als je veel zwermen schept (wat jij doet?) zou ik de methode verder perfectineren.
Nou JP, het is niet echt fijn voor de bijen hoor. Ze spugen niet voor niks de honing op. Op dat moment zag ik gewoon geen andere mogelijkheid, maar een volgende keer zou ik in een situatie als deze (waarin de mazen inderdaad nog groot genoeg zijn om met pollepels of met handen tussendoor te komen) inderdaad kiezen voor voorzichtig lepelen en dan elke lepel telkens nat spuiten tegen het afvliegen (en wellicht telkens ook de zwerm een beetje nat spuiten). Weer wat geleerd voor een volgende keer.

Bij perfectioneren denk ik aan een veel grotere opvangbak in de stofzuiger, wellicht inderdaad een kortere slang, en een breed stuk gaas in de stofzuiger zodat de bijen niet naar de kleine afzuigopening worden doorgezogen waar veel afzuigkracht is. Eigenlijk meer de constructie van Holterman dus.
jawi schreef:Dit klinkt nog als een behoorlijke zuigkracht trouwens.

Hou is het afgelopen? Moer overleefd?
Het was inderdaad een behoorlijk sterke motor, vandaar dat de omwonende/eigenaar van die stofzuiger de zuigkracht op mijn verzoek verminderde door een blokkade voor de afzuigmond te plaatsen (dit zie je daarom ook in het filmpje).

Gisteravond was het nog onbekend of de moer het overleefd heeft. De zwerm heb ik eregisteravond (met tekst en toelichting) afgeleverd bij iemand anders (ik heb zelf al meer dan genoeg volken) en daar zit de zwerm inmiddels in een kast op een dakterras waar het gister nogal waaide (en koud was). Wellicht dat er vandaag betere omstandigheden zijn om even in het volk te kijken. Voor de zekerheid heeft de desbetreffende persoon gisteravond nog van mij een (bij doppen breken geoogst) jong zwermmoertje gekregen om snel in een afgesloten nicotkluisje in het volkje te hangen. Als de oude moer er wel blijkt te zijn (moertje of eitjes zien), dan gaat dit jonge moertje er gewoon weer uit.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Het opzuigen van een zwerm

Bericht door Tieme » ma 02 mei 2011, 14:49

Hallo Albert,

Dat lepelen heb ik al eens gedaan bij een zwerm die in een heg zat. Je kunt lepel voor lepel in een kieps doen. Ze blijven er in zitten. Als je in een kwartiertje alle bijen in de korf hebt gedaan kun je die daarna op de grond zetten. De4 rest komt er dan ook wel in. Beter dan een pollepel is wellicht een leeg conserven blikje. dat kan ook nog iets vervormd worden.

groeten,

Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten