Het opzuigen van een zwerm

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het opzuigen van een zwerm

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 02 mei 2011, 15:10

Er zal natuurlijk een aantal bijen terug vliegen, maar het gros zal blijven zitten en stertselen in een bak waar je ze in doet....En als je een beetje snel werkt (idd 15 min) dan zal het terugvliegen nauwelijks een probleem zijn, schat ik zo in. Ik hanteer een simpel handspuit, maar het is beter om een waterspuit onder druk te gebruiken. Ik ga er binnenkort ook maar weer eens aanschaffen. De meningen zullen verdeeld zijn, maar een zwerm flink nat spuiten is niet erg. Zeker niet als de zwerrm hangt. Ik heb in het verleden bij tropisch weer opgekorfte zwermen liters water gegeven om af te koelen (over het netel/kaasdoek heengieten). Zolang het er maar uit kan lopen. Wees dus wel voorzichtig bij een dichte emmer. Bijen moeten beslist niet verzuipen!

JP
JP

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Het opzuigen van een zwerm

Bericht door m.kolsters. » wo 16 mei 2012, 09:50

Als het een beetje lastig is pak ik altijd een plastic zak, die hou je er onder en veeg er alles in.
Ook in mijn schepnet waar ik 12 meter hoog mee kan zit een plastic zak om dat de bijen dan makkelijk er uit vallen.
Wat je op het filmpje ziet dat ze blijven hangen aan het stof.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten