ongelukje

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Plaats reactie
patje75
Berichten: 5
Lid geworden op: za 26 feb 2011, 09:55
Locatie: Borne (ov)
Contacteer:

ongelukje

Bericht door patje75 » zo 05 jun 2011, 10:56

het zal je maar gebeuren tijdens het transporteren van bijen met heet weer in een busje

zie link hieronder erg indrukwekkend om te zien:


http://www.youtube.com/user/johnpluta#p/u/0/pQsAFTpjKPE

beethere
Berichten: 233
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: ongelukje

Bericht door beethere » zo 05 jun 2011, 11:12

Zijn nog een soort van makke bijen; als ik zie wat er gebeurt als ik een volk getransporteerd heb en dan open doe :be5: ; zijn deze bijtjes erg rustig.
Deze kun je volgens mij zo verenigen; ze lopen toch al dwars door elkaar heen.
Lijkt me dat deze imker(met opzet) zijn kastjes niet heeft afgesloten; en dan denk ik toch dat dit daar de normale gang van zaken is. :)
moet er niet aan denken. :?

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: ongelukje

Bericht door Berend » zo 05 jun 2011, 16:35

Dat ie op het einde nog reclame maakt voor z'n blog... :?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: ongelukje

Bericht door Oude Essink » zo 05 jun 2011, 18:18

Als ik het goed begrepen heb, is mijnheer de imker bij heet weer midden op de dag gaan reizen en om te voorkomen, dat zijn bijen in paniek zouden raken, liet hij de vliegopeningen open. Jammer, dat ik het commentaar van de imker zelf niet kon volgen.
Als hij de openingen had dicht gelaten, was de ellende voor de bijen zelf nog aanzienlijk groter geweest. door de opwinding loopt de temperatuur in de kasten op tot over het smeltpunt van de was heen. Ik heb één keer zoiets gezien en kan er nog nachtmerries van hebben. één afshuwelijke klont waarbij de bijen zelf de krenten waren in de pap. vreselijk.
Conclusie: reis bij warm weer nooit overdag, maar in de koelte van de nacht en zorg voor een goede ventilatie.
Zou het filmpje bedoeld zijn als instructiefilm.
Als iemand dat amerikaans van die imker kan volgen: graag een vertaling; ik ben zeer nieuwsgierig wat hij had te melden. Wat ik niet begrijp: zijn onbedekte handen moeten toch als een spons de steken hebben opgevangen; hoe kan dat?? Het kan toch niet zo zijn, dat die bijen zoveel respect hadden voor haar baas, dat zij hem niet staken!
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: ongelukje

Bericht door Berend » zo 05 jun 2011, 19:49

Het is geen instructiefilm, het is een 'instuctiefilmpje' in de catogorie 'don't try this at home' (probeer dit niet thuis).

Hij zegt niet zo heel veel boeiends; dit zijn vrij vertaalde zinnen uit de video:

"We moesten overhaast 50 kernvolken verplaatsen in warm weer, maar zijn warm gelopen." (duh)
"Je wilt een imker zijn, kom maar op."
"In de zomermaanden kunnen bijen snel warm lopen, dit noemen we een meltdown. Het is nu buiten 89 graden Fahrenheit (32 Celsius), maar in de kasten lopen de temperaturen hoger op."
De bijen lopen grote kans op warmlopen, daarom moeten we snel zijn."
"Nou, ik ben klaar met de eerste rij verplaatsen, ongeveer een derde, ik heb even laten zien hoe snel het mis kan gaan, meer op mijn blog."

Ik heb zelf gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt, maar zijn de bijen door alle chaos in zo'n situatie met steken bezig?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: ongelukje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 06 jun 2011, 00:30

Ik heb 1 keer een warm gelopen volk gehad. Deels mijn eigen schuld (de dag ervoor in gerommeld). En idd: dat wil je liever niet meemaken. Alhoewel ik wel verluchting had is het toch gebeurd. Conclusie: als je reist met grote volken de dagen ervoor er niet meer in rommelen. Wil je voor 200% zeker zijn: dat ruimschoots (gehele oppervlakte) verluchting aan 2 kanten: ONDER EN BOVEN. Een zijde is niet voldoende!!!! Met twee zijdes kan je ook op warme dagen probleemloos reizen.
JP

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: ongelukje

Bericht door jomme » ma 06 jun 2011, 22:32

Oude Essink schreef:ik ben zeer nieuwsgierig wat hij had te melden. Wat ik niet begrijp: zijn onbedekte handen moeten toch als een spons de steken hebben opgevangen; hoe kan dat?? Het kan toch niet zo zijn, dat die bijen zoveel respect hadden voor haar baas, dat zij hem niet staken!
Ik zie hem toch een paar keer zij hand wegtrekken, i denk dat hij gewoon 'cool' wou overkomen maar hij zal er wel een aantal prikjes aan over gehouden hebben :be5:

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: ongelukje

Bericht door semar » di 07 jun 2011, 11:07

hij veegt steeds de bijen van de handvatten met de veger.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: ongelukje

Bericht door bas sprengers » do 09 jun 2011, 22:40

op het bedrijf in Noord Alberta, Canada, (4500 volken!) waar ik ooit werkte, lieten we tijdens het reizen altijd de vliegopening open, ze konden niet eens dicht. Maar: als we met de volken reisden, dan wel altijd 's avonds laat in het donker weg, en graag bij koel weer. en hoewel het ook in N. Alberta behoorlijk warm kon worden, echt heet werd het nooit.

In Costa Rica (waar ik ook een jaartje mocht imkeren, dit maal met killerbees) echter was dat wel anders. daar werd het bloedheet en de kasten die in de zon stonden konden zó warm worden dat de was zacht werd en volle raten met honing te zwaar werden. het effect daarvan leek wel een beetje op warm lopen: gesmolten raten, alles vol met honing en hopeloos rondspartelende bijen. zo'n volk kon je diezelfde middag afschrijven: massale roverij door wespen en ook allerlei andere beesten die er op af kwamen. Beesten, die anders door het killerbee-instinct wel op afstand bleven.

Op youtube zijn aardige instructiefilmpjes te vinden over topbarhives. er is een texaanse imker die er een hele serie heeft geplaatst, en die ook eentje er bij heeft gedaan van een volk in de zon, dat te warm geworden is. In dat type klimaat is een schaduwplek echt noodzakelijk.

de in het wild levende killerbee-volken in costa rica zaten altijd op schaduwrijke plaatsen: onder bruggen, in holen in de grond, etc.

wat deze man op het filmpje doet, vind ik uiterst merkwaardig. 'Nukes' die dreigen warm te lopen, plaats je niet in een dicht busje. sowieso plaats je bij warm weer de bijen niet zo dicht opeen gepakt in een busje. wat hij hier laat zien lijkt weinig met vakmanschap te maken (al is hij 'brave' genoeg om de steken op zijn hand te weerstaan). het lijkt erop, dat het een compleet uit de hand gelopen actie is. het merendeel van de bijen die buiten ziten is ie kwijt

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten