Zwarte bij Texel

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Zwarte bij Texel

Bericht door Dylan Elen » ma 22 aug 2016, 09:34

Na de mooie beelden van de Ierse Zwarte bij die Joselito ons bezorgde ditmaal aandacht voor de Texelse Zwarte bij:

http://www.texelaar.nl/6#!/texelse-zwarte-bij/item/0

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwarte bij Texel

Bericht door Hans van der Post. » ma 22 aug 2016, 10:33

Zou toch een groot volk willen zien. :violin:
!Hans.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwarte bij Texel

Bericht door Primus » ma 22 aug 2016, 12:01

Graag zou ik een antwoordt hebben op volgende vraag: hoe kan het dat eeuwen lang de zwarte bijen als raszuiver zijn blijven bestaan?
Nu kunnen we al na een F2 afkomst denken dat we een ferm bastaardras hebben. Ligt dat nu aan de mengelmoes van carnica's en buckfast? Vogels in het wild paren ook niet met andere soorten dacht ik waarom bijen dan wel?

MVG CP

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zwarte bij Texel

Bericht door joselito » ma 22 aug 2016, 12:11

De zwarte bijenvolken die op Texel huizen, stammen af van de Nederlandse oerbij. Ze produceren niet alleen bijzondere lamsoorhoning, maar blijken ook minder vatbaar is voor de gevreesde bijenverdwijnziekte.
Met dergelijke uitspraken spreek je misschien iemand aan die niets van bijen kent, ervaren imkers weten wel beter.
Als ze op een dergelijk eilandje geen vreemd bloed binnen brengen hebben ze binnen de kortste keren gedaan wegens inteelt.
In Ierland waar de zwarte bijen nog massaal aanwezig zijn (ze willen daar zelfs een invoerverbod voor alle andere rassen) hebben ze het hoogste sterftecijfer van Europa.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwarte bij Texel

Bericht door Hans van der Post. » ma 22 aug 2016, 12:41

In Ierland waar de zwarte bijen nog massaal aanwezig zijn (ze willen daar zelfs een invoerverbod voor alle andere rassen) hebben ze het hoogste sterftecijfer van Europa.
Dit hoeft niet aan het ras te liggen kan ook de wijze van imkeren of de bestrijding van de varroa zijn.
Overigens ben geen voorstander van de zwarte bij! Je kan dan in de woonomgeving geen bijen meer houden.
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zwarte bij Texel

Bericht door joselito » ma 22 aug 2016, 13:04

Primus schreef: Vogels in het wild paren ook niet met andere soorten dacht ik waarom bijen dan wel?
Omdat ze nauwer verwant zijn kunnen ze met elkaar paren, zoals honden met wolven kunnen paren.

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Zwarte bij Texel

Bericht door Dylan Elen » ma 22 aug 2016, 15:41

@Primus

Joselito heeft het eigenlijk al aangegeven, Carnica en Zwarte bij zijn beiden ondersoorten van de Westerse honingbij; ondersoorten kunnen per definitie met elkaar paren en vruchtbare nakomelingen voortbrengen. Recent onderzoek (http://link.springer.com/article/10.100 ... 013-0212-y) geeft aanwijzingen dat indien beide ondersoorten in een gebied aanwezig zijn de jonge koninginnen toch hoofdzakelijk door darren van hun eigen ondersoort bevrucht worden op voorwaarde dat er voldoende bijenvolken van die ondersoort in het gebied aanwezig zijn. Een theoretisch voorbeeld: indien er in eenzelfde gebied 100 Zwarte en 100 Carnicavolken zouden voorkomen, dan zouden jonge Zwarte koninginnen hoofdzakelijk (tot uitsluitend) door Zwarte darren bevrucht worden en jonge Carnicakoninginnen door hoofdzakelijk (tot uitsluitend) Carnicadarren. In Vlaanderen is er geen evenwicht waardoor zowel jonge Carnica- als jonge Zwarte koninginnen praktisch uitsluitend door Carnicadarren bevrucht worden (voor de eenvoud laat ik de Buckfast en de vele Carnica-achtigen even achterwege).

@Hans

Mijn bijenstanden met zowel raszuivere als standbevruchte F1-volken staan bijna allemaal in woonzones en ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Zachtaardigheid is een selectiekenmerk, geen raskenmerk; ik zou dus niet weten waarom er wel met Carnica of Buckfast, maar niet met Zwarte bijen geïmkerd zou kunnen worden in bewoonde zones.

@Joselito

Als men op een correcte manier aan teelt en selectie doet is er helemaal geen nood aan import van nieuw genetisch materiaal; op het Bretoense Ouessant is men helaas wel foutief te werk gegaan, import dringt zich daar op om de genetische basis voldoende breed te houden. Daarnaast moet ik opmerken dat er wel degelijk iets te zeggen valt voor het gegeven dat de Zwarte bij in onze streken minder vatbaar zou zijn voor sterfte (verdwijnziekte is nogal abstract), reden daarvoor zijn in dat geval genotype - omgeving interacties (wie daar graag meer over weet kan zich te pletter lezen in het Journal of Apicultural Research). Boeiende materie, maar helaas wordt er over zulke dingen te vaak niet gecommuniceerd naar de imkers. Denkt men dat het niemand zou boeien of dat het te complex is? Ik zal in oktober eens aan de Ierse collega's vragen hoe zij werken en waar zij de sterfte aan wijten.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwarte bij Texel

Bericht door Primus » ma 22 aug 2016, 16:02

[quote="Dylan Elen"]@Primus


@Hans

Mijn bijenstanden met zowel raszuivere als standbevruchte F1-volken staan bijna allemaal in woonzones en ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Zachtaardigheid is een selectiekenmerk, geen raskenmerk; ik zou dus niet weten waarom er wel met Carnica of Buckfast, maar niet met Zwarte bijen geïmkerd zou kunnen worden in bewoonde zones.

Toch moet ik hans gelijk geven, als ik 43 jaar geleden met bijen houden startte en je zag je volken na dan moest je de eerste dagen minstens 75 meter van de kasten bliijven of je werd gestoken en niet éénmaal maar dikwijls. Toen waren het nog vooral zwarte bijen die we hielden en zijn daarna speciaal voor de eigenschappen van carnica's overgestapt. Nu kun je gaan picknicken voor je bijen en ze komen amperkes kijken als dat geen verschil is!!! en dan vooral ten goede. Die steekduivels haalden met moeite 15 kg per volk per seizoen en nu?

Maar natuurlijk heb ik alle rfespect voor diegenen die andere rassen in stand prober te houden, maar geloof me het zal nooit meer worden zoals vroeger dat pikken je buren niet meer, die zijn ook veranderd denk ik :)

MVG CP

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Zwarte bij Texel

Bericht door Dylan Elen » ma 22 aug 2016, 16:19

Primus, de Zwarte bijen uit uw jeugdige jaren waren niet geselecteerd, de Zwarte bijen van nu zijn dat wel. Ik zou even goed zonder problemen langs mijn bijenkasten kunnen gaan zitten om te picknicken. Zachtaardigheid is immers een selectiekenmerk en geen raskenmerk, is dat zo moeilijk om te begrijpen dan? Maar goed, mijn buren weten gelukkig wel beter :wink:

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwarte bij Texel

Bericht door Primus » ma 22 aug 2016, 16:32

Dylan Elen schreef:Primus, de Zwarte bijen uit uw jeugdige jaren waren niet geselecteerd, de Zwarte bijen van nu zijn dat wel. Ik zou even goed zonder problemen langs mijn bijenkasten kunnen gaan zitten om te picknicken. Zachtaardigheid is immers een selectiekenmerk en geen raskenmerk, is dat zo moeilijk om te begrijpen dan? Maar goed, mijn buren weten gelukkig wel beter :wink:

Groeten,
Dylan
Dus het is niet meer hetzelfde ras als in de jaren 60-70

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten