Tom Seeley, drie lezingen.

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door Fish » di 24 mar 2020, 14:28

Ook in Engeland is er een lockdown gaande, waardoor wat lezingen van Tom Seeley niet door kunnen gaan. Ze zijn zo vriendelijk geweest om deze maar online te gooien. Dus zie hier.

Lecture 1: Bee Hunting. This presentation will show you a fun way to locate wild colonies of honey bees, using the tools and techniques of a bee hunter. It is a kind of treasure hunt, though these days the treasure is the discovery, not the honey in the bee tree. Sometimes, though, it will lead you to a beekeeper's hive, but that is fun, too!

Lecture 2: The Lives of Bees. This presentation will give you an overview of what is known about how honey bee colonies live in the wild, that is, when they are not living in a beekeeper's hive and are not subject to a beekeeper's manipulation. In short, it provides a look at the true natural history of Apis mellifera, at least for the colonies that live in the countryside around the small city of Ithaca, New York (USA).

Lecture 3: Darwinian Beekeeping. This presentation provides an introduction to a way of being a beekeeper who wants to let his or her colonies live as naturally as possible. This is an approach to beekeeping that is only relevant for a small-scale beekeeper, one who has just a few hives, and for a beekeeper who does not seek to get a lot of honey from his or her bees. It is appropriate for somebody who wants to relate to the bees more as a beewatcher than as a beekeeper.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door Astrid Schoots » di 24 mar 2020, 15:52

Ha Fish, dank je!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door Bart de Coo » di 24 mar 2020, 19:49

Zojuist de derde gekeken over Darwiniaans imkeren. Leuk. Zo doe ik het ongeveer ook. Nu dat stuk van Blacquière e.a. opzoeken.

Bart

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door vdiesveld » wo 25 mar 2020, 08:22

Leuk Fish! Heel erg bedankt.

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door BenSDC » wo 25 mar 2020, 21:18

Ik heb net een nieuw imkerboek geschreven met als basis de onderzoeken van Tom Seeley en Ralph Buchler over Darwiniaans imkeren. Het boek heet "eenvoudig(er) imkeren in spaarkasten, hoe doe je dat?".
Groet, Ben

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door Fish » do 26 mar 2020, 09:13

Hallo Ben, is dit boek een aanvulling op je vorige boek "Praktisch imkeren" of een geheel ander boek?

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door BenSDC » do 26 mar 2020, 10:42

Een nieuw boek, waarin ik volgens de principes van het Darwiniaans imkeren een bedrijfsmethode uit de doeken doe, waarin de focus ligt op het imkeren met bijen en mijten. Het streven is gericht op behoud van broedwarmte, verlaging van stress en versterking van de immuniteit van bijenvolken.
Groet,
Ben

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door Bart de Coo » do 26 mar 2020, 12:21

Dat lijkt me een interessant boek!

Ondertussen heb ik Blacquière en kornuiten zitten lezen: https://www.researchgate.net/publicatio ... ion_detail

Ik neem hier met grote belangstelling kennis van. Zoals wellicht bekend ben ik een groot liefhebber van de lattenkast, waarmee ik op allerlei manieren experimenteer dat het een aard heeft. Al de nodige jaren, sinds 2013 denk ik, ben ik nogal lui en nonchalant in de varroabestrijding in die kasten, al was het maar omdat dat niet altijd even makkelijk gaat. Ik heb ondertussen nog nooit sterfte in deze kasten gehad, alleen een keer een volk dat uitwinterde als formaatje tennisbal.

In december 2017 behandelde ik mijn lattenvolken voor de laatste keer. In 2018 werd ik door een stel cursisten aangespoord om af te zien van bestrijding. Ik dacht, kan mij het schelen, ik kap er inderdaad mee. Vorig jaar winterden alle volken sterk uit en ze groeiden voorspoedig. Ook nu zijn alle volken in leven en de voorjaarsinspectie geeft in geen van mijn elf lattenvolken aanleiding tot zorgen. Ik moet erbij zeggen dat ze nogal afgelegen staan in de uiterwaarden en dat ik ze opstel met vele meters ertussen.

Ik hoop heel erg dat mijn lattenvolken het stadium waar Seeley en Blacquière het over hebben, bereikt hebben. Het doet bij mij een beetje de gedachte postvatten dat het varroaprobleem voor amateurimkers een non-probleem is. Pas als je professioneel wordt, dus enorme honingoogsten wil of per se bestuivingsvolken moet kunnen leveren, dan wordt het misschien iets anders. Maar als keuterimker met drie volkjes op de verenigingsstand? Pas Blacquières ‘DBBB-methode’ toe en we lullen nergens meer over.

Of loop ik nu te hard van stapel? Of kan ik een ‘terugslag’ verwachten in mijn lattenvolken? Of moet je dit niet gaan lopen doen op een verenigingsstand? Ik weet het niet. Ik ga wel door met waar ik mee bezig ben in elk geval.

Groet,

Bart

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door BenSDC » vr 27 mar 2020, 10:36

Bart, ik heb dezelfde ervaring met mijn onbehandelde TBH's, in de jaren met hoge sterfte bleven deze volken gewoon leven, terwijl ze vol zaten met darren(raat). In die tijd kregen ze slechts alleen een zomerbehandeling. Ondanks de eenmalige varroabestrijding ging er slechts 1 x een TBH-volk onderuit in de winter.
Inmiddels behandel ik ze al 3 jaar niet meer en blijven ze ook leven. Dat geldt overigens ook voor vele andere volken op 5,1 en 4,9 mm raat in dadantkasten.

Vele adviezen vanuit het Darwiniaans imkeren passen jij en ik al toe.
Zoals: niet of zeer beperkt reizen, weinig stress bij controles vanwege de aaneengesloten toplatten, (kleinere) raatcellen en zo zijn er nog vele zaken, die een rem kunnen zetten op de varroamijten en virussen, daarnaast wordt het immuunsysteem van de volken versterkt in TBH's.

Ik vond het leuk om al deze voordelen van het Darwiniaans of gewoon gezegd natuurlijk imkeren in een boekje te beschrijven. Ik denk dat we naar een toekomst moeten, waarin we gewoon imkeren met bijen en mijten, zonder al die onnatuurlijke ingrepen. Het vraagt wel om gerichte teelt en selectie (kan ook met bastaardbijen) en een aanpassing van onze bedrijfsmethode. Maar op zich wordt het eenvoudiger, met minder ingrepen.
Groet, Ben

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Tom Seeley, drie lezingen.

Bericht door Bart de Coo » vr 27 mar 2020, 11:42

Heel leuk en bemoedigend om te lezen.

Ik ben het totaal met je eens.

Vanmorgen vroeg mijn lattenkasten van mijn stand in het bos naar de uiterwaarden gebracht, ook de zonnewassmelter staat weer klaar.

94713A06-0AAA-479F-B7B2-C3FF1FFB5D4E.jpeg
Mijn lattenparadijs!

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten