Speurbijen vinden de lokkast en de zwerm verhuisd

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Speurbijen vinden de lokkast en de zwerm verhuisd

Bericht door wimke » wo 23 dec 2020, 17:35

Hallo allemaal, ik heb het idee dat de bijen lokkast in nederland nog niet voldoende word gewaardeerd, daarom hier nog een promotiefilmpje voor de lokkast.
Ik hoop dat jullie het kunnen waarderen.

https://youtu.be/v9zZxeRLIeI

Als er vragen zijn over het gebruik, afmetingen, of lokstof, stel ze gerust.
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Speurbijen vinden de lokkast en de zwerm verhuisd

Bericht door Fish » vr 08 jan 2021, 14:08

Lokkasten zijn een faux pas. Zeker in de tijd van de korfimkers, toen zwermen nog normaler was, een groot probleem en discussiepunt. Simpelweg even een lokkast nét buiten de imkerij van de buurman, en je neemt eenvoudig zijn bijen weg. Is het geen ordinaire diefstal? Die bijen nemen veel honing mee ook. Dus lucratief. Daar komt nog bij dat de hedendaagse imker het zwermen zou moeten voorkomen, althans daar zijn de cursussen en methoden op afgestemd.

Ben je de enige imker in de omgeving, dan is het natuurlijk prachtig. Maar anders asociaal. Ik kan dit niet doen met vele imkers in de buurt. Toch een mooi filmpje.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Speurbijen vinden de lokkast en de zwerm verhuisd

Bericht door Astrid Schoots » vr 08 jan 2021, 18:01

Ja Fish, wat je zegt: vroeger was dat inderdaad asociaal. Als je een zwerm ontdekte die van niemand leek, hing je er alvast een zakdoek bij terwijl je even een schepkorf haalde. Leek de zwerm wel iemand toe te behoren, dan waarschuwde je die.
Maar er is veel veranderd: vroeger waren zwermen inderdaad een onlosmakelijk onderdeel van de korfimkerij, en een inkomstenbron. Nu hebben mensen bijen meestal niet meer als aanvulling in levensonderhoud, maar als hobby.
Zwermen komt tegenwoordig veel minder voor en is in dichtbevolkte gebieden nu eerder een probleem, dus help je elkaar als imkers om de 'algemene PR' goed te houden en calamiteiten te vermijden, en schep je gratis en veilig elke gemelde zwerm, van wie die ook is (onze vereniging heeft een handige groepsapp voor zwermvangers, altijd direct opgelost). En ten slotte: er is minder natuurlijke behuizing voor zwermvolkeren - er zijn natuurlijk nog steeds spouwmuren, afdakjes enz, maar de echte favoriete holle boom is goeddeels verdwenen.
Kortom, als iemand besluit voor de natuurlijke behoefte en gezondheid van de bijen om zijn volken te laten zwermen, èn er is genoeg ruimte, is het alleen maar toe te juichen dat die zwermen ook weer netjes opgevangen en behuisd worden; ik krijg de indruk dat Wimke dat heel verantwoord doet. Wel even goed afspraken maken met imkers in de buurt, natuurlijk!
Ben je de enige imker in de omgeving, dan is het natuurlijk prachtig.
Maar dat ontken je ook niet he, dus mijn relaas slechts als aanvulling ;-)

Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Re: Speurbijen vinden de lokkast en de zwerm verhuisd

Bericht door wimke » za 09 jan 2021, 22:25

Dank je Fish voor de feedback. leuk!
ik moest even zoeken naar het begrip: faux pas. = Misstap.

ik zie het niet als een misstap. volgens mij is het niet zo dat een volk beslist om te zwermen alleen omdat er een lokkast in de buurt hangt. maar zwermt het volk omdat het er aan toe is.
Nadat een zwerm vertrokken is gaat het in tros hangen en zoekt dan pas maar een geschikte woonplaats. Dat is in mijn filmpjes ook te zien.
Veder vind ik het observeren van natuurlijk gedrag zo interessant dat ik er niet zo erg van schrik als er een zwerm afkomt. Het is trouwens ook een mooie natuurlijke manier om de Veroamijt dwars te zitten. (broed onderbreking en alleen de gezonde, vitale bijen mogen mee met de zwerm)

Jammer Fish dat je het niet aan durft. Maar inderdaad ik ben de enige imker in mijn dorpje en sta er volledig achter.
ik zou ook niet willen dat mijn buren/dorpsbewoners te veel last ondervinden van de bijen zwermen.

Zoals Astrid al zij, in de in tijd van de korf imkerij was dat natuurlijk geheel anders. Die moesten immers veel zwermen hebben omdat er toen nog volken geslacht werden in het najaar. Tijden veranderen :wink:
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Speurbijen vinden de lokkast en de zwerm verhuisd

Bericht door Fish » ma 11 jan 2021, 09:06

Eigenlijk bedoelde ik er niet letterlijk een misstap mee, maar eerder dat het althans in mijn omgeving "not-done" is. Dan moet je je wel inbeelden dat mensen letterlijk een stoeltje neerzetten om hier op zwermen te wachten in de zomer, dat de zwerm app-groepen overvol zitten en er dikwijls twee of meerdere imkers naar een zwerm komen. Met lokkasten krijg je oorlog.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Speurbijen vinden de lokkast en de zwerm verhuisd

Bericht door Astrid Schoots » ma 11 jan 2021, 10:15

Tjonge, dan is er met "twee of meer imkers naar een zwerm toe" een aardige schaarste bij jullie.
Ja ik snap dat je dan wat huiverig bent voor lokkasten.
Je noemde 'op een stoeltje zitten wachten tot de zwerm afkomt", dat deed me denken aan die oude Duitse korfimkerdocu's van de Lüneburgerheide, waar ze inderdaad zo zitten! Wachten op een kistje, wat roken en onderwijl goed kijken.
Foto is erg grofpixelig maar wel herkenbaar.
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-01-11 om 10.08.24.png
Wachten op de zwermen

Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Re: Speurbijen vinden de lokkast en de zwerm verhuisd

Bericht door wimke » do 14 jan 2021, 19:01

Lokkasten zijn een faux pas
ordinaire diefstal
asociaal
"not-done"
Met lokkasten krijg je oorlog.
voor meer context zie de berichten hier boven.

Mijn telefoon nummer staat op de lokkast men kan dus bellen om me de oorlog te verklaren,
en sta open voor de vredesonderhandelingen :wink:

Ondertussen, ga maar lekker ruziën om een zwerm.
Dan laat ik de bijen gewoon naar mij toe komen.

(Beheer voel je vrij om dit bericht te verwijderen. ik had het ook graag gezellig gehouden)
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Speurbijen vinden de lokkast en de zwerm verhuisd

Bericht door Astrid Schoots » do 14 jan 2021, 20:11

Hé Wimke,
(Beheer voel je vrij om dit bericht te verwijderen. ik had het ook graag gezellig gehouden)
wat een onverwachte draai maak je in je berichtje?
ik dacht juist dat we alle begrip toonden voor jouw werkwijze en daarna nog wat gezellig nakeuvelden over dit onderwerp,
hoe het vroeger was, en dat het tegenwoordig in sommige situaties meer, soms minder past.
Trouwens wat netjes dat je telefoonnummer op de kast staat ;-)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Speurbijen vinden de lokkast en de zwerm verhuisd

Bericht door tomer » do 14 jan 2021, 20:14

Ik neem aan dat je de lokkast in je eigen tuin hangt en niet bij andermans kasten, dan lijkt mij dat helemaal geen probleem.
Liever dat de bijen in een lokkast terecht komen dan dat ze verloren raken of voor overlast zorgen in een schouw of spouw.
Nog beter is zwermen voorkomen indien mogelijk. Ja het is mooi om te zien, maar 100% zeker dat ze naar de lokkast gaan ben je toch ook niet.
Zelf laat ik trouwens mijn vitrinekast ook zwermen, omdat ik bij deze kast geen zwermcontrole kan doen.
Bij de gewone kasten probeer ik het onder controle te houden.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Speurbijen vinden de lokkast en de zwerm verhuisd

Bericht door Fish » vr 15 jan 2021, 10:12

Had ik iets anders moeten verwoorden? Het was niet bedoeld als persoonlijke aanval, maar je lijkt het zo op te vatten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten