Speurbijen vinden de lokkast en de zwerm verhuisd

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Speurbijen vinden de lokkast en de zwerm verhuisd

Bericht door Jaap v.Popering » vr 15 jan 2021, 13:54

Ik begrijp al de ophef over een lokkast niet .!!
Wij leven op ons dorp met een imker of 12 . Ik raad een ieder om een of meerdere kasten met wat oude raten de gehele zomer beschikbaar te stellen om een zwerm in te kunnen vliegen , iets wat ook vaak gebeurt .

Ik heb al te veel zwermen in een schoorsteen of spouwmuur moeten vernietigen omdat zij overlast veroorzaken .
Ook vele zwemen geschept in buurgemeenten waar je soms meerdere keren heen moet .

Omdat ik vrijwel geen wintersterfte ondervind heb ik elke lente wat volken over , als ik dan de volledige kosten van het scheppen van een zwerm , de benodigde kosten voor het opzetten en inwinteren van de volken moet doorberekenen , zal deze op het dubbele komen van de huidige prijzen in de lente .

Kom ...wij leven in 2021 zet er enkele lokkasten bij en voorkom de overlast bij derden .

Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Re: Speurbijen vinden de lokkast en de zwerm verhuisd

Bericht door wimke » vr 15 jan 2021, 19:39

Dank voor de dieverze reacties weer. Toch mooi hoe verschillende mensen er naar kijken.
Voor mij ook heel leerzaam.
Ik zie een zwertros bijen nog als iets fascinerends om te observeren. terwijl anderen een tros euro,s zien hangen, en dan komt er (jammerlijk genoeg) afgunst om de hoek kijken.
ik snap natuurlijk ook wel dat je een lokkast niet bij je imker collega om de hoek moet hangen, maar ik de buurt van je eigen kasten.
zoals jullie al begrepen hebben ik ben erg enthousiast over het gebruik van lokkasten. Dat was ook de reden om een filmpje hier over te delen.

ik ben nog maar een kleine twee jaar imker en ben nog aan het zoeken naar mijn zwermcontrole methode. De bijen verassen me best nog wel vaak en houden zich niet altijd aan het boekje. Verder is het toch verrekte handig als er dan een lokkast achter de hand is.
Mijn leraar keurde het laten zwermen zeker niet af en heeft ons ook gewezen op de voordelen.
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten