Film over roterende kasten

In deze rubriek kunnen koppelingen geplaatst worden naar filmpjes op het internet, die iets met bijen te maken hebben.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door apiario » za 12 jan 2008, 19:59

Stille moerswisselingen zal je bij deze kast niet hebben.

Nou daar ben ik niet zeker van volgens mij heb ik in het begin absoluut een stille moer wisseling gehad. Ik herrinner me nog dat ik op de boden wel een dode koningin vond en geen moerloos volk. Maar er is van af het begin ook veel veranderd. De eerste kast maakte ik veel te klein. Ik ging er vanuit dat een goed koningin 10 ramen van 38 niet vol zou krijgen. Nou dat had ik dus mis. Nu heb ik ramen van 40 cm/rond
en ook reserve. Die gaan harstikkende makkelijk een PVC buis 40 rond daar zaag je in 20 minuten 20 ramen van,gaatjes er in en draad er door daarna smelt ik er 2 vellen kunstraat in en klaar is kees. Ik krijg het met hout niet zo snel voor elkaar. Of het hout of PVC is de bij trekt daar niets van aan, maar de laatste jaar heb ik geen stille moerwisseling gehad.

Stilzetten

Ik heb ontdekt dat je ze wel te vroeg stil kan zetten. Dat resulteerde dat ze in september nog ginnen zwermen. Nu wacht ik zolang mogelijk. Hang ook van het weer af. Half september gaat goed. Eind Maart begin ik weer.
Ook heb ik goed opgelet, met vier kasten in de proef dat je met een gerust hart op het tijdstip dat ik zelf bepaal eind mei begin juni de kast even stil zet. Ze gaan dan doppen aanzetten, als ze blijven draaie kan het tijdstip nog later gepland worden. ÉÉN KAST HEB IK HELEMAAL NIET STIL GEZET, is ook niet gaaan zwermen
Dit jaar ga daar verder mee experimenteren. Maar in principe hoef je niet in de volken te kijken voor eind Mei. Uitgezonderd dan of je er zeker van ben dat de koningin goed aan de leg is. Maar dat kan je ook op de vliegplank waarnemen. Ik probeer ieder jaar nieuwe koninginne te kweken

Maar zo ik al heb gezegd. Ik kan niet met anderen vergelijken Bijvoorbeeld ik bestrijd nu ook niet meer.Misschien moet dat ergens anders wel. Maar wat ik ook al eens naar voren heb gebracht is dat het ook wel eens mis gaat. Soms denk ik dat ik alles met bijen kan uitvreten, maar dat is niet zo Om de kasten de laaste ugrade te geven
heb uik het niet goed gedaan en kwamen de volken los van het voer ,dus de pijp uit, eigen domme schuld. En zo heb ik wel meer lesgeld moeten betalen.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door apiario » za 12 jan 2008, 20:17

Beste Geert

Goed opgemerkt. De eerste kasten maakte ik ook een trommel er om heen de gedachte was dat ze warmer zouden zitten. Algauw kwam ik er achter dat het niet hoefde.Tien van die ronde ramen naast elkaar, geeft een tros idee zoals in de natuur. Misschien is dat ook de rede dat ze buiten die ramen bijna niet uitbouwen. Vorig jaar had ik een paar volken er bij die het wel goed vonden en hebben de buitenste ramen niet uit gebouwd. Let wel ieder raam heeft bijne twee vel broedkamer
formaat kunstraat nodig. Dus tien ramen hebben een capisiteit van 20
gewone ramen. Hoe ze dat voorelkaar krijgen is mij een raadsel.Daar begrijp ik niet veel van.

Maar mijn kasten wijken wel meer af van die op het filmpje Ik noem het maar de hollandse variant.

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door apiario » zo 13 jan 2008, 09:53

Goede Morgen,

Deze ochten kreeg ik een mail van Josef Maier. Het geen me aansprak, omdat er hiermee gedacht wordt om in positieve
zin misschien iets te verbeteren.
Vandaar dat ik hem op het forum plaats zodat ook andere imkers hier hun voordeel uit kunnen trekken.



Geachte Heer Wieringa,

Zoals ik reeds op je forum aangaf volg ik reeds geruime tijd de evolutie die je maakt in het experiment rond de roterende kasten.

Ik meen begrepen te hebben dat je de onderbak zelf maakt en dat je die het formaat van een Segeberger geeft, zodat je ronde ramen van 40cm kunt gebruiken.
Op je forum zag ik, dat de bijen je gebruikte materiaal aanvreten.
Mag ik zo vrij zijn even met je mee te denken?
Kent u de Frankenbeute? Dit is een kast, zoals de Segeberger. Maar met dit verschil dat de verschillende raamtypen per romp door elkaar kunnen gebruikt worden. Dat wil zeggen,ik zeg zo maar wat, je kan een romp Duids Normaal gebruiken op een Dadant-blatt romp, of een zander romp. Allemaal zijn ze met elkaar compatibel.
In uw geval zou dit uitstekend uitkomen. Je kan een standaard frankenbeute bodem gebruiken, daarop zet je een romp Dadant-blatt, die je aanpast voor je ramen van 40 centimeter diameter. Daarop kan je dan de rompen zetten met je ramen Duits normaal.
Frankenbeute heeft nog het bijkomende voordeel dat deze kast hoge bodems hebben, met achteraan een deurtje om bij te kunnen voederen.
Ik begrijp dat dit terug een aanschaf is van wat materiaal, maar dit zou het probleem dat je nu hebt oplossen.
Zelf imker ik ook met segeberger en enkele houten kasten Dadant-blatt. Ik denk eraan om deze volgend jaar te vervangen door Frankenbeute's

Beste Josef,

Hartelijk dank voor je schrijven Het getuigd van creatief denken en positief staan tegen nieuwe aanpak.

Al je iets wil proberen of een zogenaamd prototype wil maken , moet je dit niet direcht doen van dure materialen Eerst eens kijken hoe het werkt. Voormij was dat een hele klus want ik heb geen enkele kennis van Engels of Duits of wat dan ook. Dus ik moet het vaak hebben van plaatjes. En goed kijken (op het filmpje is te zien dat het veegapperaat waarin de bijen van het raampje worden gehaal is voorzien van twee ruitenwissermotertjes)

Dus ben ik met zogoedkoop mogelijk materiaal aan het werk gegaan Op de sloop en hier en daar bij het grofvuil
het nodige verzameld Ook verschillende soorten isolatie materiaal gebruikt om te kijken wat het doet. En hier en daar ging het mis. Nu de kasten een beetje op nivau zijn, kan ik er rustig over nadenken hoe je dat beter kan adviseren. Hier bij denk ik dat je op de duiste markt precies kan vinden (en met jou bijdrage zeker). wat we zoeken. Ook zag ik dat er een segeberger-dadant model is en daar past volgens mijn zo een korf met 11 ramen in, dan hoef je alleen maar zon bak te kopen en je bent klaar. De rest past er precies op (hoe zo veel werk) Voor het draai gedeelte heb ik inmiddels een hele foto serie. Voor een paar tientjes ben je klaar.

Voorlopig is er hier minder tot geen varroa in die kasten
Het geeft zeker meer honing (maar ja wat is meer)
Het is een stuk minder werk
Allen je moet er eerst wel wat voor doen.Want het is anders imkeren .

Bertus

Jozef Maier
Berichten: 139
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door Jozef Maier » zo 13 jan 2008, 20:20

Beste Bertus,

Als je zegt dat er een Segeberger dadant-blatt bestaat, bedoel je waarschijnlijk de romp Segeberger Duits normaal 1 1/2.

Zoals ik je reeds vermelde imker ik al jaren op DB. Bij de omschakeling naar Segeberger heb ik dan ook geopteerd om deze broedkamers (DN1 ½) te gebruiken. In volume schelen ze niet zoveel met een DB kamer. Dit maakt dat ik dezelfde bedrijfsmethode kan aanhouden. (de resterende houten kasten zou ik willen omzetten naar frankenbeute, zodat ik mijn DB matriaal, buiten de kasten nog kan gebruiken)

Ik ben even voor u gaan meten. Als je zo’n romp in de breedte meet, heb je 407 mm. Bij nauwkeurig verwerken van de materialen zou je dus een rond raam van 40 cm kunnen gebruiken. Je kan dan met een hartafstand van 35mm, 11 ramen naast elkaar plaatsen. Voor de bijenruimte hoef je, neem ik aan, geen schrik te hebben daar deze kasten roteren, dicht bouwen zullen de bijen niet doen.

De hoogte heeft echter wel een probleem, deze is slechte zo’n 300 mm+ bijenruimte. Je zou dit kunnen oplossen door een rand DN ½ op deze romp te plaatsen. Die is ongeveer 15cm. Dan heb je weliswaar wat ruimte over, maar je kan de assen van de, ik noem het maar trommel, zo plaatsen dat de overtollige ruimte onderaan komt te liggen. Dat is ook niet nadelig, vele moderne kasten hebben tegenwoordig, wat men in het Duits heet een “trommel ruimte”. Hier kunnen de bijen uitwijken ipv een baard te gaan vormen op en rond de vliegplank dit vooral bij slechte dracht.

Met een rand DN ½ op een broedbak DN 1 ½ kan je als je deze rand wegneemt ook beter bij de ramen, ze zullen niet in de bak komen te liggen.

Jozef

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door apiario » ma 14 jan 2008, 10:33

Beste Josef,

Inderdaad heeft hij een buitenmaat van 50x50 daar gaat dan 10 cm vanaf, blijft 40 en een beetje over.
Toch een beetje krap. Als je een raam heb van 40 dan komt daar nog bij de dikte van de afstandrepen en de hoogte
van de schijven waar alles op draaid. Je zit dan net op zo,n 41 a 42 cm.
De kast waar ik het nu mee doe is vervaardigd van kunstofplaat bij Hornbach vandaan. Aan één kant ingesmeerd
met een laagje tegellijm. Daar vreet geen bij door heen. en het isoleerd uitermate goed.

Maar het zit wat anders in elkaar . Kijk , ik heb op mijn manier zo als het voor mij het aantrekkelijk uit komt
de kast vervaardigd. Rekening houden met de bijen die er in moeten wonen.
Nu ik het een beetje begin te begrijpen en er goede resultaten in zie ,wordt het een andere zaak, Hoe vertel je het verder, zonder dat de mensen op hoge kosten worden gejaagd. Je kan ook gewoon die dingen kopen.

Er zij vragen die naar voren komen. Bijvoorbeeld:
Kan je die ramen los kopen of moetje ze zelf maken?
Is er alleen in standaarmaat 40 Rond PVC of is er ook nog een andere maat?
Iets kleinere ramen maken en dan in een kunststof Dadant?
Hoe voorzie je het geheel met een redelijke aandrijving?

Kortom dan moet je dat proffesioneel aan pakken en daar tijd en wat euries in steken
zodat je een boekje of iets dergelijks (foldertje) kan maken met de titel ...hoe maak ik een roterende kast.
De vraag reist dan. Of ik daar interesse voor heb.en is

Voor mensen die er graag één willen maken, ben ik bereid hen met raad en daad bij te staan.

Bertus

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door Hans van der Post. » ma 14 jan 2008, 10:47

Bertus zou je niet een stukslijst kunnen maken zodat men kan verzamelen/kopen?
Weet wel als je de twee series die je op het fourm hebt geschreven zorgvuldig naloopt kom je er ook wel. Maar toch kun je iets over het hoofd zien.


Hans

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door apiario » ma 14 jan 2008, 11:25

Een tijdje geleden was ik bang dat ik er geduvel mee kon krijgen wat het copyricht betreft dus hield ik me een beetje gedeisd. Maar nu is de kast in principe toch heel anders is geworden zou je het kunnen doen.

Via het forum is er wel eens iemand geweest ik meen Johan van Eldrink of iets in dien aard. Die wel een goede tekening wilde maken Nu de kasten nog vrij van bijen zijn kan dat nu wel.

Hoe denk je, of als ook anderen een idee hebben, hoe ik die lijsten, desnoods geillusteerd zou meoten maken? Zodat ze op een makkelijker manier te hanteren zijn? Ik weet niet of er kosten van zijn dat moeten we maar eens bekijken

belangrijk is of men er interesse voor heeft En zoals Dirk zegt Onbekend maakt onbemind

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door apiario » ma 14 jan 2008, 19:22

Verder zit ik te denken,nu er wat meer inzicht door dat filmpje is gekomen over de roterende (ik doop hem maar als Apiakast)Zou het misschien wel interessant zijn om de bij verschillende verenigingen de
winterse vergaderingen wat op te fleuren door eens een alternatieve bijen kast te demonsteren. Maar ja, het is maar een gedachte.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Film over roterende kasten

Bericht door apiario » do 17 jan 2008, 19:30

IJs en wederdienede zijn we afgesproken dat Johan a.s Zaterdag
een kijkje komt nemen bij de Roterende.
Om een goede tekening te maken is het van belang het opject goed
te bestuderen een maatje hier een fototje daar en begeleid met een
kletsje , wat koffie, moet het lukken.

Bertus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten