De verdwijnziekte slaat toe !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:
Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Ria van den Berg » ma 18 dec 2006, 00:48

Marc schreef :"niet dadelijk een superaanbod aan gevarieerd stuifmeel (waar ook Ria op inspeelt)"

Ik denk dat ik toch iets anders bedoel, Marc. Hier is niet zo veel variatie als in Nederland met al die tuintjes. Maar onze bijen doen het uitstekend op de enorme hoeveelheid stuifmeel die er is, al is het soorten aantal beperkt
(ze zitten nu al vanaf half oktober binnen trouwens)

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door marc » ma 18 dec 2006, 11:51

Ria, de grote Canadese velden moeten we hier missen. Ik denk dat ik me met ons stuifaanbod aansluit bij Maarten '..de kwaliteit wordt vooral bepaald door de variatie aan stuifmeel'.

Het is opvallend dat blijkbaar veel mensen dit verhaal lezen maar er actief in meespreken gebeurt niet. Onbekend met het medium ? een zekere schroom ? bang om af te gaan ? zijn mijn reacties te lang zodat de aandacht er niet bijblijft tot het einde ? of is het een 'wij weten wel beter gevoel' maar vertellen dat liever niet ?
Wie zal het zeggen.

Ik wil dit belangrijke verhaal afsluiten met een document dat bijblijft en verder kan gebruikt worden. De zondag was miezerig genoeg om achter de PC te kruipen en mijn gedachtengang neer te schrijven.
Ik wil er ook wat mee doen en start alvast met het pdf documentje hier op het forum te plaatsen. Ik mail het gelijktijdig naar de bonden in Vlaanderen en Nederland en hoop verder op een gunstig gevolg voor onze bijen.

Opdat achteraf niet iedereen naar het 8e blad van dit item zou moeten zoeken, zet ik de link in dezelfde rubriek onder het item 'bijensterfte'.
Indien dat geschikt geacht wordt mag het ook bij de downloads van het forum geplaatst worden. Succes ermee.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Romée van der Zee » ma 18 dec 2006, 12:01

marc schreef:
Romée, ik neem aan dat dit ook jou interesse opwekt.
Heb je al enig beeld over de relatie tussen de sterfte en het soort bijen (vroege broedstop / late broedstop).

Waar blijft de rest ?
Dag Marc,
Het pleidooi dat je voert voor een goede stuifmeelvoorziening en aanpassing aan veranderende klimaatsomstandigheden onderschrijf ik geheel.
Je vraag kan ik nog niet beantwoorden. Ik voer op dit moment een factoranalyse uit op de data, wat een geweldige klus is. Ik kan bij voorbaat zeggen dat de betrouwbaarheid zal (moet) toenemen met het aantal invullende imkers. Ik heb van het afgelopen jaar geleerd dat ik het meetinstrument verder moet aanpassen door onderscheid te maken tussen imkers die veel werk willen maken van hun kastkaart (bv regelmatig mijten tellen gedurende de ontwikkelingsfase van het bijenvolk, broedschattingen maken enz.) en degenen die alleen minimaal willen invullen. Betrouwbare antwoorden zullen om deze reden pas na enkele jaren gegeven kunnen worden. Maar ze zullen er zeker komen, daar zijn voldoende aanwijzingen voor. Verheugend is dat wetenschappers uit andere landen polsen of het project niet geïnternationaliseerd kan worden.

Tenslotte mijn persoonlijke visie op je vraag. Ik denk zeker dat tevoorschijn zal komen dat de mate waarin imkers een bepaalde broedontwikkeling frustreren of bevorderen een hoofdrol zal spelen. Maar zoals in een goede soap zijn er meer hoofdrolspelers en ontwikkelt zich het verhaal altijd door de interactie tussen die sterren. Ik probeer er uiteraard achter te komen wie (wat) in dit geval de onmisbare slechterik is.
Romée

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door J A Verwijmeren » ma 18 dec 2006, 15:41

De verdwijnziekte lijkt mij iets anders als gebrek aan stuifmeel.
Als je naar de natuur kijkt en ziet wat daar plaatsvindt, dan kom je op een andere gedachte.
Bijvoorbeeld wilde kastanjebomen die 50 jaar en ouder zijn plotseling erg ziek dat ze gerooid moeten worden.
Kersen bomen 60 jaar en ouder waar nooit iets aan gemankeerd heeft nu ook ziek.
Het toeslaan van de iepziekte, perenvuur en ga zo maar even door.

Een 30 tal jaar geleden toen voor het eerst de mijten opdoken had niemand last van de verdwijnziekte, dus waarom nu wel?

Jack

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door maartenkleijne » di 19 dec 2006, 09:54

Jack, toen ik 35 jaar geleden de beginnerscursus imkeren ging doen, zeiden de mensen:
'zou je daar nog wel aan beginnen nu de bijen eenmaal aan het uitsterven zijn?'.
En inderdaad:deatijds stonden de kranten bol van de geheimzinnge bijenziekte waardoor alle bijen zouden gaan uitsterven: Nosema!
Tien jaar geleden weer hetzelfde verhaal maar toen heette het Varroa.
En nu dan weer de verdwijnziekte.
Mijn stelling was en blijft: de bijen die dit jaar verdwijnen mogen volgend jaar niet meer meedoen.
En dan maar op naar de volgende ramp.

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Ati » di 19 dec 2006, 11:09

Een 30 tal jaar geleden toen voor het eerst de mijten opdoken had niemand last van de verdwijnziekte
Jack, in mijn imkersencyclopedie (Speelziek, editie 1987) staat onder de "V" genoemd:
"Verdwijnziekte"

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Harmen vd Ende » di 19 dec 2006, 13:15

Hallo

Bij mij zijn inmiddels 3 volken verdwenen.[:(]
Bij twee waren alle bijen weg en bij de derde lag de moer met 4 bijen in de voerbak
Er was nog genoeg voer en alle volken waren behandeld tegen varroa en de laatste keer vielen na de bahandeling maar +/_50 mijten.

Ik ben bang dat wij ook op het eiland de verdwijn ziekte hebben.
Volgende week doen we met alle imker op het eiland oxaalzuur behandelen.
Ik houd mijn hart vast..........

Groet Harmen

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » di 19 dec 2006, 14:25

Bij volken die in de herfst verdwijnen ligt het voor de hand om te denken aan ABPV (vertaald: acuut bijen verlammings virus).
Harmen , heb je in de afgelopen tijd zo rond sept/Okt ook iets gemerkt dat er ik noem maar "krabbelaars" waren zo dat je een verband ziet met ABPV?

Bertus

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Jan Kruit » di 19 dec 2006, 21:54

Hallo Harmen en Bertus,

Komen we toch bij de Varoa en de virussen.
De krabbelaars komen al veel eerder voor namelijk al einde juli - begin augustus.
Vaak merken we dat niet omdat we denken dat dit oude bijen zijn. Als je ze goed bekijkt kun je er niets aan zien. Volgroeide bijen, zonder rafelige vleugels en een mooie vacht.

Harmen ik hoop dat er niet te veek volken van de proef verdwenen zijn komend voorjaar. Dan is toch al het werk voor niets geweest.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Hans van der Post. » di 19 dec 2006, 22:20

Inderdaad Jan in de zomer voorafgaand van de "verdwijning" zijn er veel bijen van de leeftijd - aan het vachtje te zien - van ongeveer drie weken die al kruipend van de kast weg proberen te komen. Zo is het bij mij geweest - zomer 2005 -.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten