De verdwijnziekte slaat toe !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door kreydt » zo 07 jan 2007, 18:04

Beste Gerard,

Ik ben zèèr nieuwsgierig wat die te zeggen hebben. ( en tussen haakjes, het worden er elk jaar minder en minder als ik de verschillende bijen-forums mag geloven. )

Tot november 2006 was ik ook bij die gelukkigen en heb tot dan me niet veel bekommerd over het ongeluk van anderen. WANT MIJN MANIER VAN BIJHOUDEN WAS IDEAAL. De varroa volledig onder controle, geen nosema, prachtige volkeren in de lente enz...enz....

Spijtig genoeg ben ik nu heel het internet aan 't uitspitten om iets te weten te komen over de verdwijnziekte want met de verklaringen van 'wel-weters' kom je niet ver en zeker niet met het gedaas over de imkers die de natuur aan hun laars lappen.

Gerard, zet de oplossing maar op het forum, hèèl Europa zal je dankbaar zijn!!!!!




kg

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » zo 07 jan 2007, 19:32

Mee eens Gerard,
Ik zou graag hier eens wat meningen horen die er geen last van hebben. Zo heb ik een volk vereningd in de herfst dat wel varroa had, met een draaivolk, het is niet behandeld. Op dit moment leeft het nog prima. Als er straks in de herfst nog geen of aanvaardbaar hoeveelheid varroa in zit, ben ik weer een stapje verder. Maar ik heb er nooit zoveel last van gehad. komt misschien door dat het hier dun bezaaid is met imkers.

tineke w.
Berichten:259
Lid geworden op:ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door tineke w. » ma 08 jan 2007, 08:23

hout vasthouden hier = hopen dat het nu niet gebeurd = ZN uitdrukking)?
Nee hoor bieboerke, bestaat ook hier: afkloppen zeg je dan, of je maakt een gebaar waarbij op ongeverfd hout wordt geklopt. Engelsen zeggen geloof ik: touch wood. Verklaring? (Maar dit heeft niets meer met bijen te maken.)

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Gerard van Gastel » ma 08 jan 2007, 13:18

"zet de oplossing maar op het forum, hèèl Europa zal je dankbaar zijn!!!!!" ??
Ik zeg toch niet dat ik de oplossing heb,
maar laat bijvoorbeeld mensen als
A.A.Staals
('Vandaag een telling onder 9 imkers (met ongeveer vijf honderd volken), een verdwenen')

en Leendert van den Bosch
('Ik heb in mijn omgeving naast mijn eigen 45 volken meer dan 100 volken van collega's staan. Nog nooit enige uitval van betekenis gehad, niet bij mij noch bij mijn collega's. Ook dit jaar is alles weer in orde!')
eens hun verhaal vertellen, zonder meteen allerhande commentaar op hun werkwijze te geven.
Je kunt misschien méér leren van volken die wél in leven blijven dan van dode volken.


Ps: kg wat bedoel je precies met : met het gedaas over de imkers die de natuur aan hun laars lappen?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Jaap v.Popering » ma 08 jan 2007, 14:32

Hallo allemaal , Ik ben jaap van Popering.
Ik bekijk deze site al een tijdje ik ben geen schrijver of diplomaat, maar ik wil toch voor een keer reageren op de (verdwijn ziekte).

Een jaar of 5 geleden was ik om deze tijd ook 20 % verloren en nog eens 20 % heel klein.
Ik ben IMKER en had dit in augustus al aan zien komen, maar ik geloofde ook dat die paar bijen zonder vleugels niets uitmaakten, als je een paar bijen zonder vleugels ziet komen er bijna geen gezonde bijen meer, en heb je geen winterbijen. Sindsdien bestrijd ik mijn bijen effectief. Wat dat betekent behoord elke imker te weten, het ligt niet aan de hoeveelheid mijten, maar aan de met een virus besmette beet van een mijt is voor een pop ongeveer hetzelfde dan de beet van een vreemde hond voor de mens, maar over niet toegestane middelen schrijft, en spreekt men niet, heel Nederland en België lezen dit mee, ook de A.I.D. Om dit op te lossen moet er nog heel wat gebeuren, want ook de enquêtes van wie ook, zullen om dezelfde reden niets opleveren want men laat het achterste van zijn tong niet zien, zeker niet op papier, of aan mensen die men niet kent. Genoeg hierover het is vandaag 8 jan de bijen vliegen een rondje , zo te zien heb ik nog geen uitval , maar de wintersterfte moet nog komen.
Als de verdwijnziekte vanwege het stuifmeel zou komen, is de oplossing simpel, in mei-juli een volk moerloos maken de ramen vol met stuifmeel opslaan en in aug. voor de inwintering naast het broednest hangen. Veel succes bij het uitwinteren.
Jaap van Popering

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door kreydt » ma 08 jan 2007, 16:35

Gerard,

"zonder meteen allerhande commentaar op hun werkwijze te geven."

Lees mijn teksten maar eens na: Iedere imker heeft zijn methode en vaart er meestal goed mee. Wie ben ik dan, om er commentaar op te geven. En dat heb ik tot heden ook zo gehouden.


Tot november vorig jaar moest ik niets leren van anderen, want tot dan had ik nooit een volk verloren ( Wel met mijn eerste kasten omdat ik niet beter wist of het beter wist.. kasten niet ontsmet>>>nosema.. niet bestreden>>>varroa ) Heb ik dit jaar iets anders gedaan dan vroeger?.... neen.... maar nu al 4 volken weg en een 18 die het niet zullen halen.

Is er verschil met de vorige jaren?.... Ja
- Vandaag ( 8 jan ) nog bijen zien rondtoeren op mijn stand
- In alle grote volken, broed in alle stadia.

Welke kasten gaan goed overwinteren?
- De volken in Segenbergerkasten
- De kleine volkjes die ik in augustus nog gevormd heb en waarvan de moer nu niet aan de leg is. Zelfs 2 volkjes in een Kirchenheider bevruchtingskastje doen uitstekend (mooie wintertros en goede suikeropname)

Moet ik daar nu besluiten uit trekken en mijn methode veranderen???
Volgens mij is dat dan paniek-voetbal. De ongelukkigen die vorig jaar bijen verloren, hebben deze winter geen verliezen (in mijn vereniging) dus zal ik het nog maar een jaartje aanzien en dan veranderen.


Op uw vraag; "wat ik met dat gedaas bedoel" het volgende.
Wat intelectueel lullen over de onnatuurlijke manier van bijen houden ( bestrijden, soort bij enz ) vult snel een artiekel met algemeenheden maar brengt niemand een stap verder.
kg

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door heidecap » ma 08 jan 2007, 19:14

Vandaag weer een volk verloren. Van mijn 9 ingewinterde volken ben ik er nu welgeteld 7 kwijt ! Ik heb nog 2 volkjes over die elk op krap 2 raapjes staan en de winter moet nog beginnen!
Zou de slechte varroabestrijding (enkel mierezuur dmv viltjes in augustus) de indirecte oorzaak zijn ?

Een volk dat op 30 december nog springlevend was is nagenoeg helemaal verdwenen. Dat wil zeggen : een aantal bijen en moer zijn achtergebleven. Een tiental bijen met de kop in de raatjes, wat normaalgesproken op honger duidt. Voer was er in de kast echter nog voldoende aanwezig en de temperatuur was de afgelopen 10 dagen dusdanig hoog dat het me sterk lijkt dat het voer niet bereikt kon worden.
Maar nu, iets wat ik bij een ander vol eerder ook al constateerde :
Er was broed in 2 stadia aanwezig, nl vrij goed ontwikkelde bijen in gesloten broed en ... eitjes. In het broed trof ik nagenoeg geen mijten aan.
Maar geen larfjes dus. Wat kan hier nu de oorzaak van zijn ???
De bijen hadden er blijkbaar op een gegeven moment geen trek meer in om nog larfjes te voeren, terwijl de poppen wel in gesloten cellen zitten. Voor mij een raadsel.
Wie heeft dit nog meer ???


Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Hans van der Post. » ma 08 jan 2007, 19:41

Ja Thomas het is een hard "gelach" [|)] Deze beschrijving van wat je aantrof in de kasten heb ik in voorjaar 2003 en 2006 meegemaakt, exact zo!
Wil niet weer over het stuifm..... probleem beginnen maar dat is het beslist niet. Bestrijding ............ denk het niet. Wat dan wel?
Als ik in Liemde wonende de straatprijs van 20 mille had gewonnen had ik daarvan tweederde aan het onderzoek op virusinfecties willen besteden.
Hans
antwoord op je reactie hieronder:

Normaal met mierenzuur in de tijd van broedloosheid van de volken (juni) en voor de inwintering nog een keer "gemierenzuurd".
Verder ben ik met nieuwe volken begonnen te weten:
twee kunststof drieramers; drie kunststof zesramers op twee bakken; een mini plus op drie bakjes en drie volken op tien duhoka ramen. Dit alles vanuit twee zesramers en een tienraams volk (duhoka) opgebouwd. Ik koop geen volken als ik iets zou kopen is dat een (kunst)zwerm.
Duhoka = èèn broedbak van de hoogte van twee honingkamers waar ramen van 29 cm hoog inhangen.
Vandaag vloog alles, was wel een kleine reingingsvlucht.
Hans.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door heidecap » ma 08 jan 2007, 20:13

Hans, welke maatregelen heb jij het afgelopen jaar dan genomen en hoe verloopt bij jou momenteel de wintersterfte ?


Per PM ontving ik een bericht. Een citaat hieruit :
De volken die het eerst ten onder gaan zijn de "oude" productievolken. Was bij mij vorig jaar niet anders. Op een bepaald ogenblik voelt het volk aan dat het snel achteruit gaat. Hun overlevingsdrang brengt ze zo ver dat ze de koningin gaan stimuleren om eitjes af te zetten. Op dat ogenblik is het volk nog voldoende groot om de larfjes voldoende te verzorgen. Door het broed verzorgen
gaat het volk nog sneller achteruit. De eerste larfjes zijn ondertussen in het gesloten broed stadium gekomen. Het volk voelt dat het ten onder gaat en gaat de larfjes canibaliseren. De nog overlevende bijen gaan kost wat kost het aanwezige gesloten broed verwarmen en alleen rond het broed voedsel zoeken. Waardoor ze de
hongerdood sterven en de kast volledig ten onder gaat.

Als het finaal de varroa druk is, was augustus te laat. Waarom gaat het dit jaar wel fout en de vorige jaren niet?
De bovenstaande omschrijving van de ondergang van mijn meeste volken komt in mijn gedachtenwereld helemaal overeen met wat hierboven beschreven staat.
Tja, waarom gaat het dit jaar wel fout en de voorgaande jaren niet ??? Inmiddels ben ik het er wel mee eens dat enkel een varroa-bestrijding in augustus veel en veels te laat is.
Het is blijkbaar een virus dat de bijen omzeep helpt, misschien in combinatie met nozema.
Ik heb 2 monsters van bijen opgestuurd naar het PPO-lab. en ben in afwachting ...

Thomas

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 08 jan 2007, 22:20

Vandaag even bij de bijen geweest. Stand Groningen zo maar te zeggen met 8 kasten. Weer een volk kwijt. Een derde zal ik ook nog wel kwijt raken. Ik vind dat niet erg.....zo lang ik nog maar wat volken overhoud. Sommige van mijn volken waren al slecht de winter ingegaan omdat ik ze te lang in de polder had gehouden met te weinig dracht. Het verdwenen volk wat ik vandaag aantrof voldeed ook aan alle verdwijn symptomen. Net zoals Thomas zag ook ik eitjes.
Opmerkelijk is dat nu de volken op twee bakken (broed met honigkamer) eruit liggen en de tien ramers er nog prima voorstaan en zoals het nu eruit ziet deze ook wel de winter doorkomen. Wat varroabestrijding betreft. Tja ik bestrijd dus al jaren niet meer......en ook ik ga dus wat volken missen, maar zeker niet allemaal (nog even onder voorbehoud) zoals bij sommige imkers die bestrijden wel het geval is. U zegt het maar. Thomas kop op....en doorzetten he!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten