Mijtenval zonder Varroabestrijding

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:
Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door agastache » ma 29 jan 2007, 19:40

Roger,
Hoogst waarschijnlijk heb je gelijk en zal hij bestrijden. Ik zal zijn naam trachten te achterhalen om eens een gesprek met hem te hebben over hoe hij bestrijdt.
Hans,
Je prachtige plaatje geeft inderdaad het centrum(pje) van de gemeente Bourdeix aan ( Le Bourg) met kerkje en gemeentehuis. Ik woon wel in de gemeente Bourdeix maar op een paar honderd meter van het gehucht
Le Doyer. Op meer gedetailleerde kaarten Michelin wel aangegeven.
Helaas kan ikzelf Google earth niet downloaden omdat ik nog een simpel telefoonlijntje als computerverbinding heb. Zelfs ADSL nog niet mogelijk. Wat dat aangaand is Frankrijk nog een derde wereld land!!
groeten Meindert

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 30 jan 2007, 11:57

[quote]Tot dusver heeft niemand zich op het forum gemeld met een antwoord op de vraag: 'kunnen jullie daarover wat op het imkerforum melden?'

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door Lammert van Beek » wo 31 jan 2007, 00:45

marc schreef:
Lammert, het tellen van varroa's is iets dat gedaan wordt door de varroabestrijders om te zien wanneer ze een volgende bestrijding moeten toepassen. In mijn onderzoekje zitten 9 imkers die niets willen weten van bestrijding en doen zich dan ook geen moeite om te tellen, ze zitten allemaal in goede najaarsdrachten en zonder concurrentie en hebben bijna geen sterfte.
Ikzelf heb één groot volk dat niet goed op mierenzuur reageerde in het najaar en dat ik als test niet langer heb behandeld.
Mijn laatste telling van dat volk gaf een natuurlijke mijtenval aan van 35/dag op 15.11. Het volk doet het nog steeds prima.
Hallo Marc,
Jouw redenering lijkt mij toch iets te eenvoudig.
'Varroabestrijders'

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door marc » wo 31 jan 2007, 10:19

Dag Lammert, het was iets dat mij opviel dat mensen die niet behandelen ook geen tellingen doen, vandaar mijn antwoord.
Het is inderdaad nuttig om weten welke mijtenval zij dan wel hebben.
Bij mij liggen de varroalades bijna het ganse jaar onder de kasten. Het gaat er bij mij niet alleen om te controleren welk effect een behandeling heeft gehad, maar vooral om de varroapopulatie gedurende het jaar in de gaten te houden, en eventuele behandelingen daarop af te stemmen.
Wekelijks worden de laden gecontroleerd. Het proefvolkje dat ik deze winter bewust met een hoge mijtendruk laat zitten gaf bij de laatste telling op 20.01 nog een weekval van 107 mijten of 15/dag.
Alle andere kasten zitten onder de 2/dag.
Dat volk zit op 11 DB ramen met honingkamer onder en bezette de ganse kast (geen trosvorming op 20.01). Ik bemerk geen enkel verschil met de andere (behandelde) kasten in grootte of in achteruitgang, de dracht (water, stuifmeel) loopt gelijk en er is overal al broed aanwezig.
Dat tellingen zoals bij Hennie Kroese op het forum gezet worden is heel leerzaam. Hij vertrok van de idee dat zijn volkjes allemaal goed door de winter kwamen omdat hij de varroa goed had behandeld en weinig varroa zou hebben. Nu blijkt dat er toch een niet te onderschatten varroadruk aanwezig is in zijn kleine volkjes !

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 31 jan 2007, 11:55

Dat tellingen zoals bij Hennie Kroese op het forum gezet worden is heel leerzaam. Hij vertrok van de idee dat zijn volkjes allemaal goed door de winter kwamen omdat hij de varroa goed had behandeld en weinig varroa zou hebben. Nu blijkt dat er toch een niet te onderschatten varroadruk aanwezig is in zijn kleine volkjes!
maar ja komt dan de vraag wat is afwijkend?? Wat is een niet te onderschatten varroadruk?? Wat is de referentie??

jp

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door Dirk Blanken » wo 31 jan 2007, 18:23

Ik denk JP dat de meeste mijten nu al lang weer in het broed zitten, dus nu tellen geeft geen duidelijk beeld.
Het enige wat je weet is dat als er nu nog flink mijten vallen ze niet allemaal het broed konden bezetten.

Dirk
Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Dat tellingen zoals bij Hennie Kroese op het forum gezet worden is heel leerzaam. Hij vertrok van de idee dat zijn volkjes allemaal goed door de winter kwamen omdat hij de varroa goed had behandeld en weinig varroa zou hebben. Nu blijkt dat er toch een niet te onderschatten varroadruk aanwezig is in zijn kleine volkjes!
maar ja komt dan de vraag wat is afwijkend?? Wat is een niet te onderschatten varroadruk?? Wat is de referentie??

jp
dertiende

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door marc » wo 31 jan 2007, 19:13

Jelte, de regel is dat er in een uitstekend stuifmeelgebied gerust een varroadruk mag zijn terwijl je die druk in een arm gebied met alle middelen moet zien laag te houden.
De practijkgevallen wijzen dat uit.

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door Lammert van Beek » wo 31 jan 2007, 22:09

Dirk Blanken schreef:
Ik denk JP dat de meeste mijten nu al lang weer in het broed zitten, dus nu tellen geeft geen duidelijk beeld.
Het enige wat je weet is dat als er nu nog flink mijten vallen ze niet allemaal het broed konden bezetten.Dirk
Hallo Dirk,
Ook als er broed aanwezig is, geeft het tellen van mijten een duidelijk beeld. De varroabesmetting is dan veel ernstiger als je mijten op de Varroalade vindt. Het is dus zaak om het hele jaar door op gezette tijden de mijtenval te tellen, ook als er broed aanwezig is.
Lammert

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 01 feb 2007, 00:44

Tja ik weet het ook niet...eerlijk gezegd. De verhalen hierover lopen uiteen. Tellen zou idd een vertekenend beeld KUNNEN geven. Andere meer betrouwbare methoden zouden uitkomst moeten bieden. Zoals de alcohol proef. Toch denk ik ook dat als er meer mijten in een volk zitten verhoudingsgewijs dit zichtbaar moeten worden op de lade. Bovendien als een bij wordt geborden zal een varroa toch uit haar schulp (cel) moeten kruipen. Je moet wel een bepaalde tijd blijven tellen. Laten we zeggen minimaal elke week 1 keer en dan twee maanden lang.

Wie smeert de lades in met (sla) olie om te mijten vast te laten plakken?? Zo zou je prima maar een keer in de week kunnen tellen.

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door Ria van den Berg » do 01 feb 2007, 06:11

Peter Giovenazzo van de Universiteit van Laval (Quebec) heeft verschillende manieren van mijten tellen vergeleken. Hij vond dat de natuurlijke val het meest betrouwbaar is.
Wij smeren onze "sticky boards" in met vaseline. Het schijnt dat een spuitbusje met slaolie (het heet hier "spam") ook goed werkt.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten