wat te doen tegen hoornaars ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door m.kolsters. »

Dag imkers.
Hoorennaars is in het westen en het noorden minder een plaag dan in het oosten en het zuiden het probleem is de zouten lucht van de zee waar de wespen niet willen zijn, mijn dochter woond in maassluis en heeft nooit wespen.
Ik wordt gevraagd als mensen last hebben van wespen, de kleinen wesp 2,5 c.m.de middelste wesp 3,5 c.m. en de hoornaar is 4,5 c.m. groot de middelstewesp is de wesp die buiten woond de kleinen en de hoorenaar zit binnen(woonhuis).De hoorenaar eet larven van de bijen en als ze sterk genoeg zijn gaat de hele kast er aan,de koningin pakt de wesp het eerste en dan gaat de rest van zelf,dat geldt voor alle wespen.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door frits dalm »

Tinus,
zijn die maten van wespen wel goed??
Lijken mij wel erg groot.
Ook de middelste wesp bouwt soms haar
nest binnen, heb vorig jaar een nest
moeten vernietigen van ze, omdat ze in
een verwarmingshok zaten.

Frits
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door m.kolsters. »

Nee de maten zijn echt wel goed maar dat geld alleen voor de koningin, en de middelste wesp heeft altijd zijn nest in bomen en of struiken en aan de buiten kand van een huis(aan dakgoot-overstek) maar nooit binnen.
Tinus.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door Dirk Blanken »

Tinus,
Hoe moeten bijen dan overleven bijv. in Frankrijk waar de hoornaar toch vrij algemeen voorkomt.
Je vertelt fabeltjes.
Alleen zwakke volken kunnen ze aan, het zijn opruimers van wat niet klopt.
Wespen zijn zeer nuttige dieren die net als haaien juist niet bestreden moeten worden.
Dirk

dertiende
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door Oude Essink »

Hallo Tinus,
ik citeer jou even:
De hoorenaar eet larven van de bijen en als ze sterk genoeg zijn gaat de hele kast er aan,de koningin pakt de wesp het eerste en dan gaat de rest van zelf,dat geldt voor alle wespen.
Ik snap hier niets van! wie pakt wie en wie gaat er aan? wil je dat eens uitleggen?
Ik zit veel in Zuid Frankrijk; afgelopen septemper telde ik in mijn buurt drie hoornaarsnesten en een vijftal bijenkasten; ik zie die hoornaars wel over bloemen slieren en zo nu en dan een insect oppikken; ik heb er nog nimmer een op de vliegplant van een bijenkast gezien, laat staan naar binnen gaan en larven wegpikken.
Ik liep een lelijke hoornaarsteek op, toen er een achter mijn brilleglas terecht kwam; maar met Dirk blijf ik zeggen: leven en laten leven. En als ze al eens een bij wegpikken, moet ik aan dat leerzame gedicht over de pruimenpikkende Jantje denken.
Leg je mij nog even je tekst uit?
hennie oes


Afbeelding
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door m.kolsters. »

Hallo Hennie.
De hoorenaar is al dicht bevolkt hier in het dorp wel 10 nesten of meer dan 15 middelste en dan de kleinen 25 nesten.
Het probleem begind als de koninginnen geboren worden dan worden alle werksters buiten gewerkt en moet een ieder voor zich zorgen(wespen plaag).
Bij het invoeren zie je telkens wespen op de vlieg plank,en de jongen F2 volkjes hebben dan flink te werken om deze wespen buiten te houden zijn ze nog te kein dan is dit volk verloren.
Komt een wesp binnen dan gaat er eerst de konigin er aan (wordt afgestoken )het kan best een week duuren maar het gebeurd.
En zo heb ik elk jaar weer enkelen volkjes minder.
Tinus

Tinus Kolsters
't Bakhuis
frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door frits dalm »

Tinus,
Het nest dat ik vorig jaar vernietigde van de
middelste wesp hing echt binnen.
Vanwege de plaats heb ik het vernietigd.
De door jouw gegeven maten van de moeren kloppen
echt niet. veel te groot


Frits
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door m.kolsters. »

Frits wat is te groot Hoeveel wespen zitten er in een nest(het zelfde aantal als in een bijen kast 50.000 of meer)ik heb meerderen nesten verwijdert in slaapkamers op zolders en alle ruimtes van balklagen.
Een klacht op zondag om 10 uur wespen door de betimmering geknaagd en ze vielen bij de vrouw in bad, slaapkamer van een baby wespen in de wieg, slaapkamer moeten ontruimen voor het aantal wespen een volle vuilniszak (in verlaagd plafon). Op het toilet vielen de wespen zo bij de bewoners op hun hoofd.Het aantal nesten op een zolder 35 stuks, onder een pannendak 20 stuks elke 4 pannen kan een nest zitten op deze afstand kunnen ze het samen vinden.

Hoorenaars in duiventil, duiven lagen er dood in, op vakantieboerderij werden 's avonds aangevallen door hoorenaar(te veel lawaai),weet je dat de hoorenaar 24 uur per dag vliegt.
Zo zie je maar dat je steeds bij leert, tot je vingers even lang zijn.

Zo kan ik nog wel een boekje schrijven van belevenissen.

Groet,
Tinus


Tinus Kolsters
't Bakhuis
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door Oude Essink »

Beste Tinus,
Je zou er goed aan doen je stoere verhalen dichter bij de werkelijkheid te brengen.
Hoeveel wespen zitten er in een nest(het zelfde aantal als in een bijen kast 50.000 of meer)
In de literatuur overtreft zelfs het grootste nest de 1000 exemplaren niet (b.v. Heiko Beltmann, gids van Bijen,Wespen en Mieren). Als jij alle lastpakken binnenshuis volgens jouw beschrijving bij elkaar telt, heb je het wel over 55 nesten; jij zult ongetwijfeld zowel dit aantal nesten als het aantal wespen binnenshuis goed geteld hebben, maar ik geloof er geen barst van!
nog een citaat:
weet je dat de hoorenaar 24 uur per dag vliegt.
Nee, dat weet ik niet; ik weet wel dat ook dat klinklare onzin is; ik heb regelmatig hoornaarnesten in mijn tuin en kom ze op mijn vakantieadres in Z.Frankrijk in grote getale tegen; zij gaan keurig bij invallende duisternis "op stok". Zij kunnen naar buiten gelokt worden door ons lamplicht, waar zij vervolgens omheen blijven cirkelen, door ons zelf op de verkeerde vleugel gezet.

Overigens discussiëer je in de verkeerde rubriek; in de geëigende rubriek is het onderwewrp hoornaars ook aan de orde!

met groet,
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/glaskolibrie.jpg[/img]







Hennie oes
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen tegen hoornaars ?

Bericht door Dirk Blanken »

Aandacht vragen is een kunst, Tinus.
Het beste kan je daarbij dan zo weinig mogelijk middelen gebruiken die de geest benevelen.
Dirk


dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten