Wintersterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Wintersterfte

Bericht door heidecap » do 27 dec 2007, 12:00

Hennie,

jammer dat je probeert sommige mensen neer te zetten alsof ze niet het beste voor hebben met hun bijen. Ik kan voor mezelf zeggen dat ik het oxaalzuurdruppelen samen met een collega gedaan heb. 1 man licht het deksel en druppelt, de ander maakte en fotootje. Alles is in een paar tellen gebeurd. (De footootjes zijn hier vervolgens geplaatst om andere imkers een referentiekader te geven. Jammer dat ik van andere imkers nog geen plaatjes heb gezien, want dan heb je een beetje een vergelijk.) De behandeling is verder helemaal gedaan volgens wetenschappelijk voorgeschreven normen en doseringen en tevens op het tijdstip en bij de temperatuur die hier voor staat. Dat jij er voor kiest om 's winters niet te behandelen is jouw keuze.
Verder zijn mijn volken inderdaad niet al te groot en ik benijd een ieder met grotere volken dan de mijne. Helaas had ik de pech dat mijn volken in het najaar Europees vuilbroed hadden zodat ik veel besmet broed heb moeten vernietigen. Helaas, ik had het liever anders gezien.
Ik vraag niet om medelijden maar wel om een beetje meer respect voor al die andere imkers die wel met de tijd meegaan en het advies van talloze wetenschappers over de gehele wereld volgend om de varroa onder controle te krijgen.
Doe svp niet zo naief door te suggereren dat een aantal oxaalzuurbehandelaars met hun behandeling de voortgang van varroaonderzoek belemmeren. Temeer dat je zelf niets met de resultaten van dit onderzoek doet !
Verder slaat ook jouw opmerking over het bijenras in mijn geval nergens op. Ik imkers met Buckfast en zou niet weten waarom dit ras niet uitstekend zou kunnen overwinteren in het Nederlandse klimaat.
Nogmaals, als je niet met de tijd mee wilt gaan, dit is je goed recht, maar laat anderen in hun waarde en schrijf liever nog iets wetenschappelijks over Vierzon of drachtplanten, want hier ben je goed in. Het neerzetten van anderen als typetjes en het deponeren van ongenuanceerde stellingen voegt niets toe.

Thomas

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Oude Essink » do 27 dec 2007, 12:52

Hoi Thomas,
Ik wil toch even kort reageren, hoewel het mij liever was geweest, als je op mijn "ouderwetse" argumenten was ingegaan. Ik laat mij nergens laagdunkend uit over collega's, maar ik ben begaan met de telkens weerkerende winterellende bij velen, alle inspanningen en goede bedoelingen ten spijt, en doe een poging manieren van omgaan met bijen aan te dragen die wellicht tot verbetering kunnen leiden.
(n.b. Mijn stellingen hebben dezelfde "wetenschappelijke" onderbouwing en doen een beroep op eeuwenlange, beproefde en zegenrijke tradities).
1 man licht het deksel en sproeit, de ander maakte en fotootje.....op de foto's staan de deksels naast de kast... Bij dit volk heb ik een voerraam bijgeplaetst....heeft niets met oxaalzuur en Varroa van doen maar wijst op onvoldoede inwintering...dit volkje gaat het niet redden en gaat teloor aan de verdwijn ziekte het volkje is uitgedund tot één raam; elders wijt je dat aan het Eur. Vuilbroed
Doe svp niet zo naief door te suggereren dat een aantal oxaalzuurbehandelaars met hun behandeling de voortgang van varroaonderzoek belemmeren.
In mijn hele stuk laat ik mij nergens negatief uit over de oxaalzuurbehandeling en nergens meld ik iets over belemmering van het Varroaonderzoek.. Er is toch niet veel fantasie voor nodig om het met mij eens te zijn, dat je niet alle verschijnselen, die zich als minder gezond voordoen in de winter, onder de noemer van "Verdwijnziekte" kunt onderbrengen, zonder het zicht op de eigenheid van Verdwijnwijnziekte te vertroebelen.
.
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/kerst.jpg[/img]
"laten wij zacht zijn voor elkander"






Hennie oes

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Dirk Blanken » do 27 dec 2007, 21:34

Ik vind dat men vaak erg onvolledig de situatie van het volk bij inwintering/de getoonde situatie aangeeft, dit resulteerd in een onduidelijke situatie zodat je eigelijk geen goed commentaar kan leveren.
De voorgeschiedenis is erg belangrijk.
Als een goed volk met meer dan 8 broed ingewinterd wordt en het heeft nu nog 3 ramen bijen dan zou ik zeker aan de verdwijningsziekte denken.
Een volkje ingewinterd op 4 ramen met nu een 3 ramen bijen komt waarschijnlijk natuurlijk ook klein uit de winter maar het is levenskrachtig en kan opbouwen in het voorjaar.
Bij Thomas is mij de situatie ook onduidelijk.
Als hij ondanks dat hij wist dat hij Europees vuilbroed in de volken had ze toch klein ingewinterd heeft vraagt hij om moeilijkheden.
Hij had de volken groot moeten inwinteren en ze in juli en augustus moeten controleren op ziekte en daarop moeten selecteren.
Persoonlijk had ik er direct andere koninginnen opgezet temeer daar er in Zwitserland Europees vuilbroed zeer hartnekkig voorkomt en dat met de koninginnen te maken schijnt te hebben ( voorbeeld functie)
Wat ik aan Thomas positief wil verbinden is dat hij openheid geeft.
Als iedereen dat zou doen dan zijn ev ziektes snel op te sporen en verder waarschijnlijk wat makkelijker te vermijden.





dertiende

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Gerard Boswinkel » do 27 dec 2007, 21:51

Hoi Forummers,

Toch nog even reageren op de reacties.

@ Ria:
Jij schrijft:
Wij hebben in 2002 een experiment gedaan met verschillende manieren van varroa bestrijding.
Om welke varroa bestrijdingsmiddelen gaat het dan??
In die twee standen lag het winterverlies duidelijk hoger dan in de rest van onze standen. Dat lag niet alleen aan het niet werken van de varroa bestrijding.
Als je de varroa wilt bestrijden met organische zuren dan is het een vereiste om de bijen in de winter, wanneer het volk broedvrij is, nog een keer te behandelen met oxaalzuur. Doe je dat niet is de aanvangsbesmetting in het komende jaar te hoog en hebben je volken in de daarop volgende winter een grote kans dood te gaan. Ik heb een aantal jaren geleden ervoor gekozen om mijn volken alleen nog maar te behandelen met mierenzuur en oxaalzuur. Ik wil geen organische gifstoffen (zoals bijv. coumaphos, fluvalinaat en amitraz) meer in mijn volken kiepen omdat deze stoffen zich in de was ophopen en op een gegeven moment ook in onze honing terecht komen. Ria, je zult met mij eens zijn dat deze organische verbindingen niet in de honing thuis horen. Daarnaast zijn de mijten in Europa resistent geworden tegen fluvalinaat. Dit zal zeker ook gaan gebeuren in de VS en Canada. De eerste aanwijzingen zijn er al in de vorm van CCD.

@ Hennie:
Jij schrijft:
Ik richt mij niet tot een imker die iedere winter op een geschikt moment voorzichtig de dekplank even optilt, oxaal druppelt en snel weer sluit
Hennie, als ik de kast op twee broedkamers open en ik zie de wintertros niet zitten dan haal ik de bovenste BK eraf en bedruppel dan het volk. Dit wordt ook geadviseerd door de Duitse onderzoeksinstituten.
Het suikerverbruik van een aan onze winters aangepast bijenvolk is in de eigenlijke winterse periode niet groot; suikertekort ontstaat doorgaans pas in maart/april als de behoefte aan suiker enorm is toegenomen en tekorten door omgevingsomstandigheden niet worden aangevuld. Als een imker al in december/januari suiker moet aanslepen omdat hij bang is dat zijn volk anders verhongert, heeft hij ofwel zijn volk niet goed of niet tijdig genoeg ingewinterd met voldoende suiker ofwel hij imkert met volken (rassen) die niet zijn aangepast aan onze winterse omstandigheden of niet in staat zijn tot een redelijk snelle aanpassing.
Hennie, ik neem je toch nog een keertje mee naar het DBJ van november en weer naar het stukje van Guido Eich (ik meen dat deze man bijenvoorlichter (ja, ja in Duitsland hebben ze nog van deze mensen) is en werkt aan de universiteit van Hohen Neuendorf). Hij schrijft in hetzelfde stukje als ik in mijn vorige reactie aanhaalde:

Achtergrond voor dit sprookje is dat vroeger de bijenvolken gemiddeld zeer klein werden ingewinterd. De voorraad wintervoer die werd gegeven overtrof zelden de 7 kg. Het volk werd goed ingepakt met isolerend materiaal. Storingen werden vermeden om wintervoer te sparen. Door klimaatveranderingen veranderingen in de bedrijfsmethode (bijenrassen, achterbehandelingskasten naar stapelbare kasten) beginnen onze bijenvolken in het nieuwe seizoen veel eerder met broeden en verbruiken veel meer voer dan vroeger.

Zoals je kunt lezen geeft Guido Eich naast het veranderen van het bijenras ook de klimaatsverandering en het gebruik van stapelbare kasten op. Hij schrijft dat door het geven van meer ruimte de wintervolken veel groter zijn dan vroeger en daardoor ook meer voer gebruiken en eerder beginnen met broeden.

Groeten................

Gerard Boswinkel

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Ria van den Berg » vr 28 dec 2007, 04:09

Hallo Gerard,

We hebben toen Apistan, Coumaphos, Mite Away, Mite Gone en als ik me niet vergis, Apiguard vergeleken.
We hadden in de twee test standen resistentie tegen Apistan opgemerkt, de Pettis test bewees dat, maar in het experiment bleek het niet overal duidelijk. Het experiment is gebruikt in de registratie aanvraag voor Check Mite.
Mite Away is een ander poreus materiaal in een afgesloten plastic zak met een bepaald patroon aan gaatjes, er wordt een afgepaste hoeveelheid mierezuur aan toegevoegd, het wordt bovenop het volk gelegd. Mite Gone is een poreus materiaal met eenzelfde afgepaste hoeveelheid mierezuur, dat naast de broedramen wordt gehangen. Wij hadden na de winter één volk dat we mierezuur resistent noemden, dat volk werd met Mite Gone behandeld en kookte de kast uit, zoals ze het hier noemen. Tot onze grote verbazing overleefde dat volk de winter en bouwde goed op in het voorjaar.
Apiguard is een gel met thymol, het wordt door Vita Europa op de markt gebracht. Het werd bovenop het volk gelegd. Bij deze volken moesten we
knutselen om ze het voer uit de voerbakken te laten opnemen. Wij wegen onze volken en voeren tussen de acht en 33 kg suiker per volk in de herfst.
Het probleem hier is, dat je een heel kleine tijd hebt, waarin je kan behandelen. Als je gekeken hebt naar het sneeuwverhaal op onze website, kan je begrijpen, dat we het risico om in de winter nog eens in de rondte te gaan om met oxaalzuur te behandelen, in geval van een hoge besmetting, niet durven nemen. Wij verdienen de kost met onze bijen en dan is het verhaal anders dan wanneer het je hobby is. We deden mee aan de experimenten en voorzien onze koninginneteler van informatie, omdat we het liefst bijen hebben die met varroa om kunnen gaan zonder al te veel ingrepen van ons, maar we willen graag eten en onze bank blij houden door op tijd de hypotheek te betalen. Toni Imdorf, een Zwitser die hier ooit zijn verhaal kwam vertellen, zei, dat hij de Canadezen benijdt, want onze volken produceren zo veel honing (ons bedrijfsgemiddelde ligt boven de 110 kg per volk per jaar) , dat er een sterkte verdunningsfactor is voor de op de juiste tijd en manier toegepaste bestrijdingsmiddelen. Wij hebben ook nog het voordeel dat we vrij geisoleerd zijn en een goede verstandhouding hebben met onze buur imkers (op 45 en 60 km afstand), dat we niet elke stand elk jaar hoeven te behandelen. Bij ons lijkt mierezuur OK te werken tegen tracheemijt, maar we kunnen geen goede resultaten krijgen tegen varroa. Vanwege de korte tijd die we hebben om te behandelen, gebruiken we dus middelen die we liever niet zouden gebruiken. We hopen, dat er deze winter een bruikbare oxaalzuurverdamper op de markt komt, deze methode lijkt goed in te passen in onze bedrijfsmethode. Zoals je misschien al weet, in Nederland hebben we onze bijen nooit tegen varroa behandeld.We weten dat het daar kan (als je een beetje geisoleerd bijen houdt en je geen record honingoogsten verwacht).


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Dennis » vr 28 dec 2007, 07:58

Hallo Ria,

In je verhaal geef je aan dat vanwege de tijd jullie de varroa aanpakken met middelen die jullie liever niet gebruiken.
Welke middelen gebruiken jullie nu om de varroa te bestrijden?

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Gerard van Gastel » vr 28 dec 2007, 08:56

Sommigen zweren bij de adviezen van buitenlandse bijenkenners, maar slaan Nederlandse adviezen af, maar als je jaar in jaar uit hier in Nederland geen winterverliezen telt zit je toch op de goede weg volgens mij. En dat zijn dan toch mensen waar je iets van op kunt steken. Waarom dan telkens hun adviezen/richtlijnen zo proberen af te breken? Als iemand (jarenlang zonder wintersterfte) zegt de volken 's winters met rust te laten, wordt dat onmiddelijk tegengesproken....... en zometeen klagen ze weer over hun wintersterfte.
De resultaten in het voorjaar spreken voor zich: de een heeft vaak problemen, de andere niet! LEER er dan wat van zou ik zeggen!
Zorg voor een goede najaarsbehandeling (Varroa-bestrijding,voeren en zorgen dat de kasten in orde zijn), en je hebt er geen omkijken naar.

En het is nog gemakkelijk ook: je volken 's winters met rust laten kost niet zoveel tijd.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Oude Essink » vr 28 dec 2007, 11:35

Gerard Boswinkel:
Achtergrond voor dit sprookje is dat vroeger de bijenvolken gemiddeld zeer klein werden ingewinterd. De voorraad wintervoer die werd gegeven overtrof zelden de 7 kg.
Dan heb je het toch over de hele hele oude korfimkerij; sinds midden vorige eeuw is inwinteren op één BK Spaarkast met het volk op 10 ramen en toedienen van 14 à 16 kg suiker hier in Nederland de normale gang van zaken; zonder inpakken en met open bodem.
Guido Eich DBJ beschrijft een Duitse situatie en dan nog vooral op beroepsimkers gericht; bovendien blijft het de vraag of die stapelkasten voor het inwinteren geschikt/ideaal zijn.
Ook ik winter doorgaans in op één BK (een enkele zesramer daargelaten).
Zo'n volk ziet er nu zo uit, beoordeeld vanaf de bodem:
Afbeelding
volk op zes ramen; zit van voor naar achter bekeken nog iets voor het midden; d.w.z. dat de meeste suiker nog aanwezig is. varroa: een enkele; geen reden tot verdere Oxaalbehandeling
Ik voor mij zou vinden, dat een volk, op twee bk's ingewinterd, waarvan de tros op dit moment nog in de onderbak zit, te ruim is ingewinterd en in grootte niet verschilt van mijn 10 ramer.
Bovendien lijkt het mij geen probleem bij 8 graden (de temperatuur bij mij op dit moment) de bovenbak er even af te lichten voor een snelle behandeling.
hennie oes


Afbeelding

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door jjmvaningen » vr 28 dec 2007, 14:22

vandaag oxaalzuur gedruppeld bij 8 kasten.
kast vijf was al leeg, nu blijkt kast tien ook leeg.
kast 10: zit wel voldoende voer in maar zeer weinig/geen stuifmeel.
(kast 5: matig voer door plundering, maar weinig/geen stuifmeel)
scorestand 2 op 10 (20%).
er is in het najaar (visueel) veel stuifmeel gevlogen op de klimop en de asters. nog een paar maanden te gaan.

mijn volkgrootte zit tussen jouw volken en die van je buurman in.

behandeling niet anders dan voorgaande jaren (behalve dan de overstap van apistan naar oxaalzuur). zomerbehandeling met oxaalzuur gaf geen uitval.

eigen ervaring voor wat betreft inwinteren na evb-uitbraak: veel samenvoegen vooraf en het jaar daarop hoofdzakelijk vlees kweken (en alles opnieuw op schone raten). dit jaar geen last meer gehad van evb.

thomas: gewoon doorgaan.

groet, jacques

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Wintersterfte

Bericht door Ria van den Berg » vr 28 dec 2007, 19:30

Hallo Dennis,

Afgelopen jaar hebben we Check Mite (coumaphos) gebruikt in het voorjaar.De meeste volken kregen maar één strip omdat het een laat voorjaar was en er dus veel kleine volken waren. Het verwondert ons nog steeds dat die zo goed op kunnen bouwen, dat ze toch nog gemiddeld 114 kg honing hebben geproduceerd.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten