nooit meer behandelen.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
kees dekker
Berichten:5
Lid geworden op:di 24 feb 2004, 23:06
Locatie:Netherlands
Contacteer:
nooit meer behandelen.

Bericht door kees dekker » ma 24 mei 2004, 02:51

In tegenstelling tot een eerder artikel van mij over varroabestrijding met lavandin-essence. Ik kom daar nu helemaal op retug. Ik heb braaf 2 maal behandeld en maar onder 1 kast aanzienlijke hoeveelheden mijten aangetroffen. Ik had van 13 ingewinterde volken 2 sterfgevallen. 11 over 5 zwakke en 4 matige en 2 acceptabel. Plots krijg ik te horen dat ik 3 verwaarloosde volken zal krijgen. Het was niet eens zeker of er nog bijen in zaten, want hij had er al 3 jaar niet naar gekeken. Ik wilde lappen met essence op leggen en de bijen schreeuwden het uit. We schrokken ervan. Niet doen zijn mijn weldoener , ze zijn er toch prima aan toe, ze puilen de kasten uit, broed en honingkamer Dadant. Dus had hij gelijk. Moest 15 kilo honing afnemen en op 2 een tweede honingkamer opzetten, dat was nu een maand geleden en nu staan er 2 volken met 2 honingkamers en 1 met 3 en ze hadden het echt nodig. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat deze gekregen volken 2 tot 3 keer zo sterk waren als mijn eigen volken. De bijen zijn een symbiose aangegaan met de mijten. Uiteindelijk weten de bijen door waaieren de schade aan volk en broed en koningin, soms en ook soms niet zo beperkt mogelijk te houden van de voor bijen ongeschikte dampen. kees dekker. Binnenkort op mijn website hoe ik een enorm volk, dat tussen raam en venster van een huis zat, en al veel raten had gebouwd wist te verschalken , nagenoeg zonder rook en geheel onbeschermd. Waarschijnlijk overmorgen, het is een serie van 20 fotoos. U hoort van mij., kees dekker

/////

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: nooit meer behandelen.

Bericht door wilde » ma 24 mei 2004, 10:51

Binnenkort op mijn website ........
Kees, in je profiel van dit forum kun je de website opgeven. Bij jou vond ik niets.
Wat is de URL van de site?
Groetend, Albert de Wilde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten