Nieuwe methode varoa-bestrijding ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Pyriet
Berichten:5
Lid geworden op:do 16 sep 2004, 09:29
Contacteer:
Nieuwe methode varoa-bestrijding ?

Bericht door Pyriet » ma 20 sep 2004, 13:01

Hlo!

Ben scholier aan het Hugo Grotius te Delft en moet nu (6 vwo), zoals het ministerie van onderwijs zo fijntjes bedacht heeft, een zgn "profielwerkstuk" maken.
Door een excursie naar Schiermonnikoog in de 5e, kreeg ik interesse in bijen. Schiermonnikoog had namelijk een apart soort bijen, vriendelijke.

Afijn. Het profielwerkstuk gaat over een nieuwe methode om varoa-mijten te verwijderen uit een kast. Deze methode is niet door mijzelf bedacht, maar door imker van Mill, en er zal volgend bijenseizoen mee geexpirimenteerd worden. Ik vraag alvast om uw mening, zou het kunnen lukken, wat zien we over het hoofd etc. (Mss is deze proef zelfs al eerder bedacht?)

Wat houdt deze methode dan in? Nu.

U weet, varoa-mijten zitten liefst in darrenraden, en men verwijdert varoa meestal dmv darrenraden en/of chemicalien.

Ons idee is om 2 volken op elkaar te zetten, met daartussenin een grovebord. Bijen hebben zo elkaars geur en ik denk dat de koninginnen elkaar zo niet dood kunnen steken (Of toch?)
De bovenste koningin is niet bevrucht en legt louter darren. Ik neem aan dat dan de varoa-mijt uit de onderste kast trekt naar de kast van de darrenleggende moer.
De darrenraden worden om de zoveel tijd opgeligd en ontkopt, er zullen geen darren ontstaan uit de larves om andere kasten te besmetten, en wederom neem ik aan dat het normale bijenvolk wat in de kast daaronder leeft niet gehinderd wordt op wat voor manier dan ook.
En uiteindelijk zou de varoa weg moeten zijn.

Extra vragen.

1. Laat een koningin zich nog bevruchten na 14 dagen? Door mss een kleine dar die zich door het rooster wurmt?

2. Wat voor invloed heeft de ene koningin op de ander als ze elkaar niet dood kunnen steken?

Bedankt!

- Tamar

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Nieuwe methode varoa-bestrijding ?

Bericht door LWPisa » ma 20 sep 2004, 13:32

Dag Tamar,

leuk, het Hugo Grotius...zelf ook op gezeten...geeft Jacques de Haas nog aardrijkskunde?

je vragen:

1) Bevruchting vindt nooit binnen de kast plaats. je zal je koningin wel moeten beletten om uit te vliegen en bevrucht te worden.

2) Als het goed is in eerste instantie geen negatieve gevolgen, er zijn wat mensen die werken met 2 of meerdere koninginnen en die hebben geen problemen. Zoek eens in het archief van de Bee-List (Allen Dick, opzoeken via google) op 2 queen systems of double queen systems. Daar moet vanalles te vinden zijn...

Mijn commentaar op de methode: variant van de darrenraatmethode, veel extra werk, extra moeren, wat voor kunstraat doe je in de bovenste bak, darrenraat, waar komen de werksters vandaan die je darrenbroedige moer moeten onderhouden?

mvg,
Lennard

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Nieuwe methode varoa-bestrijding ?

Bericht door wilde » ma 20 sep 2004, 13:35

Dag Tamar,
De bedachte methode lijkt zo gek nog niet, maar heeft een paar moeilijk te verwezenlijken kanten.
Je lijkt gaat uit te gaan van bevruchting in de kast denk ik, maar dat is niet zo. Koninginnen kunnen zeer goed vliegen (als wij ze niet mishandelen door een vleugel te knippen) en doen dat om bevrucht te worden in de eerste 3 weken van het bestaan. Daarna vliegen ze om met de zwerm mee te gaan als het daar tijd voor is.

Bij ons komt af en toe een darrenbroedige moer voor, die dus niet bevrucht is en het ook niet meer kan worden. Dat is echter meestaal toeval. Je zou je dus nadrukkelijk moeten toeleggen op het kweken van darrenbroedige moeren. Dat is minder gemakkelijk dan het lijkt. Als je de onbevruchte jonge moer een deel van een vleugel afknipt kan ze niet vliegen en kan ook niet (in de lucht) bevrucht worden. Zo'n moer zal echter wel een poging doen om te vliegen, want ze weet niet dat ze niet kan vliegen. Daarbij zal ze dikwijls verloren gaan buiten de kast.
Je zou misschien succes hebben als je een moer 4 weken lang (direct aansluitend op de geboorte) opsluit in het volk, waarbij ze wel verzorgd kan worden, bijv. in een kooitje met moerrooster.
Met enig geluk zal ze dan niet meer vliegen om bevrucht te worden, want de bronsttijd is dan voorbij en komt niet opnieuw.

Dan wil je die boven een snelgrovebord plaatsen. Dat lijkt mij minder geschikt, want daar doorheen kunnen geen werkbijen. De mijten kunnen theoretisch wel door de fijne mazen, maar of ze dat ook doen is de vraag. Dat kun je moeilijk vaststellen, want ieder volk heeft nu eenmaal mijten.
Stel, dat dit allemaal lukt, dan heb je een onbevruchte leggende moer. Die zal het beste leggen in darrenraat. Die zou je dan als kunstraat aan kunnen bieden. Dat zal wel even lukken, maar de bijen willen niet eindeloos darrenraat verzorgen en zeker is dat ze een darrenbroedige moer niet waarderen.

Een volk dat haar eigen moer niet goed genoeg vindt, vervangt deze. Ze maken een paar vervangingsdoppen aan en kweken een nieuwe koningin. Dat kunnen ze niet op darrenbroed, maar dat zullen ze wel proberen. Na enig proberen raken ze het zat en ik denk dat de moer door de opgelopen stress van de werksters het zwaar te verduren krijgt. Uiteindelijk zal ze dit niet overleven.

Het volk zou ook regelmatig van nieuwe werksters moeten worden voorzien, want die kunnen ze zelf niet maken en ook door het gaasrooster kunnen ze niet komen. Af en toe dus een raam normaal broed bijhangen. Beter zou wellicht zijn om geen gaasrooster maar een moerrooster te gebruiken. Door dat rooster kunnen de werksters wel van het eene in het andere volk. Een aparte vliegopening is dan overbodig voor de werksters, maar de darren kunnen dan niet weg. Een snelgroveboard of separator (met vliegopening) en met moerrooster in plaats van fijn gaas is niet in de handel verkrijgbaar. Zoiets zou je zelf moeten maken. Hoe het gezamenlijke volk zich dan gedraagt '“ met 1 bevruchte en 1 darrenbroedige moer '“ lijkt me voorspelbaar. De darrenbroedige moer wordt waarschijnlijk afgestoken door de werksters zelf. Die werksters ervaren zo'n rooster niet als een scheiding tussen 2 volken, slechts als een kleine barrière.

Het zou geen kwaad kunnen als je wat nader de biologie van de honingbij bestudeert. In de bibliotheek zijn daarvoor diverse boeken. Het meervoud van '˜raat' is overigens '˜raten'.
Bij de beoordeling zou je ook de verspilling van energie moeten betrekken. Je offert een heel volk steeds aan een ander op. Daar heb je wel veel bijen voor nodig. Bedenk eens dat een zomerbij maar 5 à 6 weken oud wordt en verzin dan eens waar die allemaal vandaan moeten komen voor je dubbelvolk.
Ook de varroamijten zitten niet aan een touwtje. Je kan ze niet dwingen te doen wat je graag wilt. Je kunt ze alleen verleiden in die richting. Er zullen er legio overblijven in het moergoede volk, ook in werksterbroed, om de soort voldoende in stand te houden, tot verdriet van bijen en imker.

Succes met je denkwerk. Het waren maar wat overpeinzingen. Er is vast nog meer te bedenken.
Albert

Pyriet
Berichten:5
Lid geworden op:do 16 sep 2004, 09:29
Contacteer:

Re: Nieuwe methode varoa-bestrijding ?

Bericht door Pyriet » ma 20 sep 2004, 16:03

LWPisa schreef:
Dag Tamar,

leuk, het Hugo Grotius...zelf ook op gezeten...geeft Jacques de Haas nog aardrijkskunde?

je vragen:

1) Bevruchting vindt nooit binnen de kast plaats. je zal je koningin wel moeten beletten om uit te vliegen en bevrucht te worden.

2) Als het goed is in eerste instantie geen negatieve gevolgen, er zijn wat mensen die werken met 2 of meerdere koninginnen en die hebben geen problemen. Zoek eens in het archief van de Bee-List (Allen Dick, opzoeken via google) op 2 queen systems of double queen systems. Daar moet vanalles te vinden zijn...

Mijn commentaar op de methode: variant van de darrenraatmethode, veel extra werk, extra moeren, wat voor kunstraat doe je in de bovenste bak, darrenraat, waar komen de werksters vandaan die je darrenbroedige moer moeten onderhouden?

mvg,
Lennard
Haha, ja de Haas is nog werkzaam op Grotius. De enige leraar voor wie men doorgaans nog huiswerk tracht te doen. Hoewel hij zachter schijnt te zijn dan hij was, ben ik blij hem nu 3 jaar geleden achter me te hebben gelaten.

1. Koningin kan haar kast niet uit, alleen haar werksters en die van de andere koningin vliegen in en uit door het grovebord onder de kast. Vandaar mijn vraag of kleine darretjes hetzelfde zouden kunnen en zo mogelijk haar alsnog bevruchten.

Commentaar: hoe is darrenraten laten bouwen boven de kast in kwestie meer werk dan darrenraten kweken om ze vervolgens in het volk te zetten? Is dat dan niet een grotere verstoring van het volk?

Extra moeren worden toch sowieso geproduceerd?

Kunstraat? Nog niet over nagedacht, of vergeten. Was eerst in de veronderstelling dat in en uit vliegende werkstertjes dat zouden regelen. Wat stelt u voor?

Werksters vliegen dus door grovebord. En sommige werksters zullen nog afstammen van het volk waarin koningin geboren is, maar doordat beide volken zelfde geur hebben maakt dat eigenlijk niet uit. (Dacht ik.)

Pyriet
Berichten:5
Lid geworden op:do 16 sep 2004, 09:29
Contacteer:

Re: Nieuwe methode varoa-bestrijding ?

Bericht door Pyriet » ma 20 sep 2004, 16:15

wilde schreef:
Dag Tamar,
De bedachte methode lijkt zo gek nog niet, maar heeft een paar moeilijk te verwezenlijken kanten.
Je lijkt gaat uit te gaan van bevruchting in de kast denk ik, maar dat is niet zo. Koninginnen kunnen zeer goed vliegen (als wij ze niet mishandelen door een vleugel te knippen) en doen dat om bevrucht te worden in de eerste 3 weken van het bestaan. Daarna vliegen ze om met de zwerm mee te gaan als het daar tijd voor is.

Bij ons komt af en toe een darrenbroedige moer voor, die dus niet bevrucht is en het ook niet meer kan worden. Dat is echter meestaal toeval. Je zou je dus nadrukkelijk moeten toeleggen op het kweken van darrenbroedige moeren. Dat is minder gemakkelijk dan het lijkt. Als je de onbevruchte jonge moer een deel van een vleugel afknipt kan ze niet vliegen en kan ook niet (in de lucht) bevrucht worden. Zo'n moer zal echter wel een poging doen om te vliegen, want ze weet niet dat ze niet kan vliegen. Daarbij zal ze dikwijls verloren gaan buiten de kast.
Je zou misschien succes hebben als je een moer 4 weken lang (direct aansluitend op de geboorte) opsluit in het volk, waarbij ze wel verzorgd kan worden, bijv. in een kooitje met moerrooster.
Met enig geluk zal ze dan niet meer vliegen om bevrucht te worden, want de bronsttijd is dan voorbij en komt niet opnieuw.

Dan wil je die boven een snelgrovebord plaatsen. Dat lijkt mij minder geschikt, want daar doorheen kunnen geen werkbijen. De mijten kunnen theoretisch wel door de fijne mazen, maar of ze dat ook doen is de vraag. Dat kun je moeilijk vaststellen, want ieder volk heeft nu eenmaal mijten.
Stel, dat dit allemaal lukt, dan heb je een onbevruchte leggende moer. Die zal het beste leggen in darrenraat. Die zou je dan als kunstraat aan kunnen bieden. Dat zal wel even lukken, maar de bijen willen niet eindeloos darrenraat verzorgen en zeker is dat ze een darrenbroedige moer niet waarderen.

Een volk dat haar eigen moer niet goed genoeg vindt, vervangt deze. Ze maken een paar vervangingsdoppen aan en kweken een nieuwe koningin. Dat kunnen ze niet op darrenbroed, maar dat zullen ze wel proberen. Na enig proberen raken ze het zat en ik denk dat de moer door de opgelopen stress van de werksters het zwaar te verduren krijgt. Uiteindelijk zal ze dit niet overleven.

Het volk zou ook regelmatig van nieuwe werksters moeten worden voorzien, want die kunnen ze zelf niet maken en ook door het gaasrooster kunnen ze niet komen. Af en toe dus een raam normaal broed bijhangen. Beter zou wellicht zijn om geen gaasrooster maar een moerrooster te gebruiken. Door dat rooster kunnen de werksters wel van het eene in het andere volk. Een aparte vliegopening is dan ook overbodig. Hoe het gezamenlijke volk zich dan gedraagt '“ met 1 bevruchte en 1 darrenbroedige moer '“ lijkt me voorspelbaar. De darrenbroedige moer wordt waarschijnlijk afgestoken door de werksters zelf. Die werksters ervaren zo'n rooster niet als een scheiding tussen 2 volken, slechts als een kleine barrière.

Het zou geen kwaad kunnen als je wat nader de biologie van de honingbij bestudeert. In de bibliotheek zijn daarvoor diverse boeken. Het meervoud van '˜raat' is overigens '˜raten'.
Bij de beoordeling zou je ook de verspilling van energie moeten betrekken. Je offert een heel volk steeds aan een ander op. Daar heb je wel veel bijen voor nodig. Bedenk eens dat een zomerbij maar 5 à 6 weken oud wordt en verzin dan eens waar die allemaal vandaan moeten komen voor je dubbelvolk.
Ook de varroamijten zitten niet aan een touwtje. Je kan ze niet dwingen te doen wat je graag wilt. Je kunt ze alleen verleiden in die richting. Er zullen er legio overblijven in het moergoede volk, ook in werksterbroed, om de soort voldoende in stand te houden, tot verdriet van bijen en imker.

Succes met je denkwerk. Het waren maar wat overpeinzingen. Er is vast nog meer te bedenken.
Albert
Bevruchting in de kast? Nee daar ga ik niet vanuit, ik vraag me af of dat mogelijk zou kunnen zijn. Hopend van niet.

Het idee is ook om haar 14 dagen, nee zelfs haar hele leven, vast te houden in de bovenste kast, met daaronder een grovebord. Werksters vliegen in en uit, zij kan nergens heen, en als het goed is kunnen beide koninginnen elkaar ook niet door het grovebord heen doodprikken.

Kunnen door een grovebord geen werksters? Oh, dan bedoel ik waarschijnlijk koninginnenrooster. :)

Waarom zouden werksters de darrenbroedige moer doodsteken ? Ze hebben immers toch nog een goed functionerende koningin?

En volgens mij is het niet zozeer een dubbelvolk alswel een minivolkje ter verzorging van de koningin in het begin wat later zou moeten mergen met het veel grotere volk beneden.

Maar bedankt, ik kan de imker weer een hoop extra vragen. :)

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Nieuwe methode varoa-bestrijding ?

Bericht door apiario » di 21 sep 2004, 03:25

Beste Tamar,
Ik begrijp dat je razend enthousiast bent, zal je dat niet willen ontnemen. Echter enkele kanttekeningen op zijn plaats.

Ik heb een opleiding genoten op de Internationale Hogeschool Larenstein, de voormalige BCS-voor de kenners. Afgestudeerd in 1990. Wat ik altijd enorm gewaardeerd heb was het logische en gezonde verstand van de toemalige docenten. Wat er bij ons altijd werd ingestampt was te beginnen bij de BASIS. Na grondige bestudering van de materie vervolgens doelstelling formuleren, methode van onderzoek, resultaten en conclusies. Deze opzet mis ik in jouw verhaal.

Beste Tamar, het verhaal lezende hebben jullie totaal geen notie waarover jullie schrijven. Sorry, dit klinkt hard maar is niet anders! Alvorens te beginnen met je werkstuk/onderzoek adviseer ik jouw en imker van Mill eerst de biologie (levens- en gedragswijze) van een bijenvolk te bestuderen. Stap 2 is het bestuderen van de levens- en gedragswijze van de varroamijt. Wat doet het ettertje, waarom en hoe? Pas dan kan je fatsoenlijk over een onderzoek gaan denken! Stap 3 is de praktijk, leef je in in een bijenvolk, maak eens een kast open, kijk eens hoe het leeft en wat er in zit, praat eens met verschillende vakimkers. Wat dat betreft is je verzoek aan het forum een goed begin! De tips en adviezen vliegen je direct om de oren! Ik sluit me zeker ook aan bij de wijze woorden van Albert de Wilde.

Er is in de wereld veel onderzoek gedaan naar de Varoabestrijding. Resultaten zijn daarvan te vinden op internet. Varroa is niet nieuw, het is een complex probleem van een veelheid aan factoren. Door de nodige universiteiten is en wordt nog steeds onderzoek uitgevoerd naar het gedrag en de bestrijding van dit fenomeen. Lees mijn ingezonden stukken (over Brasil en de bestrijding van Varoamijt), dan begrijp je wellicht mijn kritische noot.

Enkele antwoorden op vragen en stellingen van jouw:

Stelling: Waarom zouden werksters de darrenbroedige moer doodsteken ? Ze hebben immers toch nog een goed functionerende koningin?

Reactie cq antwoord:
Nee, nee de koningin funcioneert juist niet! Ze legt alleen maar darrenbroed aan en geen werkstersbroed. Het is een slappe en magere, onbevruchte koningin. Haar ei-produktie zal niet bijster groot zijn.
De werksterbijen zijn extreem intelligent, hebben dat snel door en zullen haar naar alle waarschijnlijkheid niet lang laten leven. Dit gebeurt ook met oude, zieke koninginnen waarbij de ei-produktie gevaarlijk terugloopt. De bijen drukken de oude koningin tegen de grond en deze komt door verstikking om het leven! Ze wordt dus niet doodgestoken zoals jij suggereert.

Stelling:
Het idee is ook om haar 14 dagen, nee zelfs haar hele leven, vast te houden in de bovenste kast, met daaronder een grovebord.

Antwoord:
Zelfs als dat grovebord een koninginnerooster is zal zich een probleem voordoen. Hoe gaan die darren de kast uit. Als de koningin de kast niet uitkan kan de DAR ook geen kant uit. Daarnaast nog een punt: De naar verloop van tijd overleden darren zullen op het rooster blijven. De werksters krijgen de darren niet weg. Er zal een ophoping van dode darren bovenop het rooster ontstaan. Dit kan tot ernstige ventilatieproblemen gaan leiden.

Tenslotte nog dit: De varroamijt zit niet aan een touwtje, je krijgt de mijt niet weg, een deel zal zich verplaatsen cq op blijven houden in het moergoede volk (verhaal Albert van de Wilde). Ik heb dan ook de nodige twijfels bij het effect van deze bestrijdings-methodiek.


Resumerend en afsluitend. Neem mijn kritische woorden voor wat het is. Ik ben van harte bereid je op weg te helpen en je divers onderzoekmateriaal toe te zenden. Sta open voor tips, kritiek en dialoog. Dit onder een voorwaarde: begin bij de basis, ook imker van Mill!

Groet, Arno Wieringa, 3 jaar vakimker in Brazilie (150 bijenvolken).
Ingelogd onder gebruiksnaam Apiario, dit gaat overigens snel veranderen krijg spoedig eigen gebruiksnaam, sorry voor ongemal.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Nieuwe methode varoa-bestrijding ?

Bericht door wilde » di 21 sep 2004, 10:01

Tamar,
Kijk voor de biologie van de honingbij eens op deze sites. Daar is voldoende beschreven om enig inzicht te hebben in deze materie:

http://home.wxs.nl/~petanque/wereld.html
http://home.planetinternet.be/~pin04317/index3.htm

Voor foto's kun je ook op mijn site terecht:
http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde

Met groet, Albert de Wilde

Pyriet
Berichten:5
Lid geworden op:do 16 sep 2004, 09:29
Contacteer:

Re: Nieuwe methode varoa-bestrijding ?

Bericht door Pyriet » di 21 sep 2004, 12:18

apiario schreef:
Beste Tamar,
Ik begrijp dat je razend enthousiast bent, zal je dat niet willen ontnemen. Echter enkele kanttekeningen op zijn plaats.

Ik heb een opleiding genoten op de Internationale Hogeschool Larenstein, de voormalige BCS-voor de kenners. Afgestudeerd in 1990. Wat ik altijd enorm gewaardeerd heb was het logische en gezonde verstand van de toemalige docenten. Wat er bij ons altijd werd ingestampt was te beginnen bij de BASIS. Na grondige bestudering van de materie vervolgens doelstelling formuleren, methode van onderzoek, resultaten en conclusies. Deze opzet mis ik in jouw verhaal.

Beste Tamar, het verhaal lezende hebben jullie totaal geen notie waarover jullie schrijven. Sorry, dit klinkt hard maar is niet anders! Alvorens te beginnen met je werkstuk/onderzoek adviseer ik jouw en imker van Mill eerst de biologie (levens- en gedragswijze) van een bijenvolk te bestuderen. Stap 2 is het bestuderen van de levens- en gedragswijze van de varroamijt. Wat doet het ettertje, waarom en hoe? Pas dan kan je fatsoenlijk over een onderzoek gaan denken! Stap 3 is de praktijk, leef je in in een bijenvolk, maak eens een kast open, kijk eens hoe het leeft en wat er in zit, praat eens met verschillende vakimkers. Wat dat betreft is je verzoek aan het forum een goed begin! De tips en adviezen vliegen je direct om de oren! Ik sluit me zeker ook aan bij de wijze woorden van Albert de Wilde.

Er is in de wereld veel onderzoek gedaan naar de Varoabestrijding. Resultaten zijn daarvan te vinden op internet. Varroa is niet nieuw, het is een complex probleem van een veelheid aan factoren. Door de nodige universiteiten is en wordt nog steeds onderzoek uitgevoerd naar het gedrag en de bestrijding van dit fenomeen. Lees mijn ingezonden stukken (over Brasil en de bestrijding van Varoamijt), dan begrijp je wellicht mijn kritische noot.

Enkele antwoorden op vragen en stellingen van jouw:

Stelling: Waarom zouden werksters de darrenbroedige moer doodsteken ? Ze hebben immers toch nog een goed functionerende koningin?

Reactie cq antwoord:
Nee, nee de koningin funcioneert juist niet! Ze legt alleen maar darrenbroed aan en geen werkstersbroed. Het is een slappe en magere, onbevruchte koningin. Haar ei-produktie zal niet bijster groot zijn.
De werksterbijen zijn extreem intelligent, hebben dat snel door en zullen haar naar alle waarschijnlijkheid niet lang laten leven. Dit gebeurt ook met oude, zieke koninginnen waarbij de ei-produktie gevaarlijk terugloopt. De bijen drukken de oude koningin tegen de grond en deze komt door verstikking om het leven! Ze wordt dus niet doodgestoken zoals jij suggereert.

Stelling:
Het idee is ook om haar 14 dagen, nee zelfs haar hele leven, vast te houden in de bovenste kast, met daaronder een grovebord.

Antwoord:
Zelfs als dat grovebord een koninginnerooster is zal zich een probleem voordoen. Hoe gaan die darren de kast uit. Als de koningin de kast niet uitkan kan de DAR ook geen kant uit. Daarnaast nog een punt: De naar verloop van tijd overleden darren zullen op het rooster blijven. De werksters krijgen de darren niet weg. Er zal een ophoping van dode darren bovenop het rooster ontstaan. Dit kan tot ernstige ventilatieproblemen gaan leiden.

Tenslotte nog dit: De varroamijt zit niet aan een touwtje, je krijgt de mijt niet weg, een deel zal zich verplaatsen cq op blijven houden in het moergoede volk (verhaal Albert van de Wilde). Ik heb dan ook de nodige twijfels bij het effect van deze bestrijdings-methodiek.


Resumerend en afsluitend. Neem mijn kritische woorden voor wat het is. Ik ben van harte bereid je op weg te helpen en je divers onderzoekmateriaal toe te zenden. Sta open voor tips, kritiek en dialoog. Dit onder een voorwaarde: begin bij de basis, ook imker van Mill!

Groet, Arno Wieringa, 3 jaar vakimker in Brazilie (150 bijenvolken).
Ingelogd onder gebruiksnaam Apiario, dit gaat overigens snel veranderen krijg spoedig eigen gebruiksnaam, sorry voor ongemal.
Voorallereerst, bedankt voor reageren. Stap 1 en 2 zijn we ook mee bezig, hebben allemaal boekjes uit de bieb / gaan binnenkort Naturalis bezoeken. Ik postte dit hier om al jullie kritiek mee te nemen in het uitspitten van vanalles. Misschien komt het lui over, dat ik alle kennis, en zo getrokken conclusies, van jullie op een presenteerblaadje aangereikt wil hebben zonder zelf nog iets uitgezocht te hebben, maar dit is niet zo. Ik zoek reactie om te kijken of zo'n proef zou kunnen werken voordat we hem straks ook daadwerkelijk doen. En als er echt een probleem is met de proef die jullie aangeven, kunnen een imker en bioloog waar we ook mee werken er NU al over nadenken, zonder dat ik eerst hoef te wachten totdat ik 8 boekjes heb doorgeworsteld.
De achtergrondinformatie over bij zelf, mijt zelf etc, is iets waar ik nog de rest v/d herfst + winter voor heb.

Stap 3: In februari gaan we zelf imkercursussen volgen, dat kan nu helaas niet zoals u weet.

Verder is ook de bioloog mensen aan het zoeken die we kunnen "intervieuwen" over de proef. Hij zei dat er een kans is dat een professor Biologie in Leiden, die altijd hield van kleine beestjes, misschien wel eens een uurtje voor ons heeft, en daarnaast zijn we pas net begonnen met imkers zoeken.

Ook denk ik dat meneer van Mill zelf meer dan genoeg weet over mijten en bijen, ik hoop niet dat ik zijn naam bezoedeld heb door als totale leek maar wat op een forum te zetten als headstart, daarbij zelfs raat schrijvend met een d.
Verder heb ik wel al WAT -basis- hoor (de dingen die ons tijdens ontmoetingen met imker + bioloog verteld zijn), over waarom mijten darrenraten prefereren, hoe ze zich voortplanten, waarom mijten schadelijk zijn voor bijen, waar de mijten vandaan komen etc. Niet veel, maar wel iets. Dat leek me echter niet zinnig om in mn topic te zetten aangezien ik op een forum post vol imkers die zulke verhalen wel kunnen dromen.

Die vragen: ik suggereerde geen doodsteken, dat dacht ik te halen uit het verhaal van een andere poster, maar misschien ben ik slecht in tekstverklaren. Verder weet ik wel dat de darrenbroedige moer niet goed functioneert maar ik doelde juist op de ANDERE koningin, die het nog wel goed doet, want er zijn er 2. Heeft dat dan geen effect?

De darren, als ik het goed begreep, komen niet uit. Imker snijdt de doppen of koppen eraf.

Verder is het effect juist wat we gaan onderzoeken, als het effect minimaal is is dat voor mij iig geen ramp. Als er maar een meetbaar effect is, als de proef maar enigzins lukt. Als de koningin maar niet bevrucht wordt of geplet na dag 4, etc.
Als de methode maar werkt, goed of niet, die teleurstelling is denk ik meer voor imker en bioloog.
Het is een examenklaswerkstukje, iets verplichts, iets belachelijks, en ik probeer en wat van te kunnen leren. Ik heb geen aspiraties om de gangbare mijt-wegvang methode drastisch te weizigen, alles imkers op aarde te redden van varoa, maar enthousiast ben ik wel. [:)]

Heel erg bedankt voor uw hulp. :)
Trouwens, uw naam komt bij bekend voor, kent u een meneer v/d Sandt? (studeerde natuurkunde)

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Nieuwe methode varoa-bestrijding ?

Bericht door LWPisa » di 21 sep 2004, 16:00

...Tamar...even tussendoor...

1) ja van der Sandt...zit die er ook nog...ik heb hem een tijdje gehad. Zitten mannen als de Groot en Schoenmaker (conrector) en Smit (NL) er nog.
Doe J. de Haas de groeten als je hem ziet. Zeg hem dat zowel het klimaatsysteem van Koeppen (o umlaut) als de nederlandse bodem er nog goed inzitten.
Bakker van Duits is weg neem ik aan. Hij moest eens weten dat ik nu vloeiend Duits spreek (Duitse vriendin, Duits satelliet-TV pakket).

2) wie ga je op Naturalis interviewen? Ik zou het in Utrecht en Wageningen proberen, daar zitten meer bijenmensen. Of die tijd en zin hebben is de vraag maar proberen kan altijd.

3) qua proef...gewoon proberen, leerzaam wordt het zeker.

mvg,
Lennard

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe methode varoa-bestrijding ?

Bericht door Erik Speksnijder » zo 26 sep 2004, 17:55

Nog een punt om mee te nemen:
Ik ben een imker, die geen darrenraat uit m'n volken verwijder. Allereerst vind ik darren gewoon thuis horen in m'n volken, maar ook ben ik bang, dat je op den duur een varroamijt in de hand werkt, die het voornamelijk op werksterbroed heeft voorzien.
Je bent eigenlijk bezig met negatieve selectie. Door ieder jaar opnieuw de mijten, die op het darrenbroed zitten (grote hoeveelheid) te verwijderen en de mijten, die op het werksterbroed zitten (klein deel) met rust te laten, zorg je er voor, dat met name deze laatste mijten (van het werksterbroed) zich voortplanten. Krijg je op den duur geen mijten, die het hoofdzakelijk nog op werksterbroed hebben voorzien?

Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten