schutskring

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
kat
Berichten:23
Lid geworden op:zo 06 nov 2005, 23:11
Locatie:Belgie
Contacteer:
schutskring

Bericht door kat » zo 27 nov 2005, 22:36

kan iemand mij vertellen waarom een schutskring voor bijen ingesteld is op 3 km?
dit is inderdaad de actieradius van een haalbij
darren en zwermen gaan wel verder
dus vanwaar precies die 3 km?
kat

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: schutskring

Bericht door Oude Essink » ma 28 nov 2005, 16:53

Hallo Kat,
Ik hoop voor jou, dat een Belgische collega reageert; het woord "schutskring" komt in ons uitputtend Nederlands woordenboek "Van Dale" niet voor.
Overigens is die 3 km. de gemiddelde actieradius van een haalbij, waarbij vooral weersomstandigheden een rol spelen. als je wilt weten of je kast bij een dracht staat, moet die dracht binnen een straal van de 3 km. staan. Als je bij verplaatsen van de kast niet het risico wilt lopen dat je de haalbijen kwijt raakt, moet je minstens 3 km. uit de buurt van de oude standplaats gaan.
hennie oes


Afbeelding

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: schutskring

Bericht door Henk Klok » ma 28 nov 2005, 17:11

Kat bedoeld een ring van 3 km rond AVB besmetting.
Ik zou niet weten hoe groot in Nederland dit gebied wordt genomen, en waarom. Het wordt altijd met naam van wegen en straten beschreven, dus 't is wel uit te vinden (maar er zullen vast imkers zijn die het wel weten).

groet,
Henk

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: schutskring

Bericht door Hugo » ma 28 nov 2005, 18:01

Oude Essink schreef:
Hallo Kat,
Ik hoop voor jou, dat een Belgische collega reageert;
....
Ze zouden dat beter "schudkring" noemen : als je er met je bijen in zit, kan je het wel "schudden".

Wordt gelegd rond varkens die varkenspest hebben, koeien die gekke-koeien-ziekte hebben, kiekens die de vogelgriep hebben en bijen die amerikaans vuilbroed hebben.

Wordt in Antwerpen ook "cordon sanitaire" genoemd, en aldaar rond het Vlaams Blok gelegd. Werkt niet.
Als de V.B.-ers bij volgende verkiezing het bestuur van de stad in handen zouden krijgen, zullen zij vermoedelijk onmiddelijk een schutskring instellen rond alle allochtone Antwerpenaars.

mvg,

Hugo (1/2 bij die al jaaaaren in een schutskring zit - 29 jaar, getrouwd - sorry 31)


Nobodies prefetc

kat
Berichten:23
Lid geworden op:zo 06 nov 2005, 23:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: schutskring

Bericht door kat » ma 28 nov 2005, 19:40

ja jullie nederlanders noemen het denk ik dus een vervoersverbod voor bijen of een beschermingsgebied?
en ja hugo, 'schudkring' is inderdaad een betere benaming :D
en ook :D dat je een allusie maakt op (is ook belgisch hennie, zoek maar op in van dale) het vlaams blok, nu vlaams belang
hopelijk komt het nooit zo ver!
maar al bij al heb ik nog geen sluitend antwoord op mijn vraag...
toch bedankt allemaal
kat

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: schutskring

Bericht door heidecap » ma 28 nov 2005, 20:15

kat schreef:
kan iemand mij vertellen waarom een schutskring voor bijen ingesteld is op 3 km?
dit is inderdaad de actieradius van een haalbij
darren en zwermen gaan wel verder
dus vanwaar precies die 3 km?

maar al bij al heb ik nog geen sluitend antwoord op mijn vraag...
Misschien is 3 km in de winter wel voldoende ??? !!!
Er wordt niet meer gezermd en darren zijn er ook niet meer ...
Of geldt deze 3 km ook voor de zomer ???

Thomas

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: schutskring

Bericht door Oude Essink » di 29 nov 2005, 11:46

Nu bedrijp ik het woord "schutskring" een mooie Vlaamse vondst; (ik denk vaak, dat Vlamingen veel creatiever zijn in het taalgebruik)
Het is in dit geval overigens geen kring waarbinnen je iets beschut, maar een kring waar je bescherming wilt bieden aan wat zich buiten die kring bevindt.
Bij mijn weten wordt niet alleen in Nederland, maar ook in b.v. Duitsland en elders steeds een cirkel van drie km. getrokken rond een van Am.Vuilbroed besmet volk. Daarbinnen vindt screening van volken plaats en daarbinnen geldt het vervoersverbod totdat na screening het gebied wordt vrij gegeven. In Nederland geldt deze afstand sinds jaar en dag en in elk seizoen. De gedachte is, dat binnen die straal door contacten van bijen ( vervliegen e.d.) de besmetting kan zijn overgebracht; werksters hebben in de besnmette cellen gezeten en dragen de sporen mee; bij darren die verder uitvliegen is dat nauwelijks het geval. Drie km. is de gemiddelde actieradius van de haalbij.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: schutskring

Bericht door maartenkleijne » di 29 nov 2005, 13:08

Schutskring of schutkring wordt volgens Google ongeveer evenveel gebruikt.

Ik ken het woord het eerst van Hippokrates -althans in de vertaling-: een dorp waar en besmettelijke ziekte was vastgesteld moest omringt worden met vuren en boogschutters.
De boogschutters hadden de opdracht een ieder die de schutskring poogde te verlaten neer te schieten. Het ging dus inderdaad om de bescherming van de mensen buiten de schut(s)kring.

Ik denk dat de drie KM voor bijen heel oud is: toen ik jong was vertelde iedereen dat de bijen maximaal 3KM kunnen vliegen.

henkvanderscheer
Berichten:82
Lid geworden op:ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: schutskring

Bericht door henkvanderscheer » di 29 nov 2005, 14:58

Waarom 3 km als straal voor een "schutkring" in geval van een AVB-uitbraak?

Het instellen van een gebied met een straal van 3 km als "schutkring" rondom een uitbraak van AVB vloeit voort uit artikel 8, lid a van de EU-richtlijn 92/65 van 13 juli 1992. Die richtlijn beoogt de vaststelling van de veterinairrechtelijke voorschriften voor het handelsverkeer en de invoer in de EU van dieren, sperma, eicellen en embryo's. Men wil invoer en verslepen van besmettelijke dierziekten voorkomen. Daartoe vindt men een gezondheidscertificaat het meest geschikte middel om naleving van de eisen te garanderen en te controleren. Artikel 8 van de richtlijn gaat over AVB bij bijen. Het artikel luidt als volgt.

De lidstaten zien erop toe dat bijen (Apis mellifera) slechts voor het handelsverkeer bestemd mogen worden indien zij aan de volgende eisen voldoen:

a) zij moeten afkomstig zijn uit een gebied waarvoor geen verbod wegens Amerikaans vuilbroed geldt.

Het verbod geldt voor ten minste 30 dagen vanaf het ogenblik waarop het laatste geval is geconstateerd en waarop alle bijenkasten binnen een straal van drie kilometer door de bevoegde autoriteiten zijn gecontroleerd en alle besmette bijenkasten zijn verbrand of ten genoegen van deze bevoegde autoriteit zijn behandeld en gecontroleerd.

Volgens de procedure van artikel 26 en na advies van het Wetenschappelijk Veterinair Comité, kunnen de eisen voor bijen (Apis mellifera) of gelijkwaardige eisen worden toegepast voor hommels.;

b) zij moeten vergezeld gaan van een gezondheidscertificaat volgens het model van bijlage E waarvan het attest moet zijn ingevuld door de bevoegde autoriteit, ten einde te verklaren dat is voldaan aan de eisen onder a).

Ongetwijfeld zullen de deskundigen van het Wetenschappelijk Veterinair Comité de eis van drie km hebben ingefluisterd bij de toenmalige Raad van de Europese Gemeenschappen. Dat zullen ze gedaan hebben op grond van het gegeven dat werksters gewoonlijk binnen een straal van 3 km rondom hun nest fourageren en dus ook in dat zelfde gebied een ziek en verzwakt volk zullen gaan beroven. Op die manier verslepen ze de sporen naar hun eigen nest en kan dat volk ook besmet en uiteindelijk ziek worden.

Opvallend is dat de Nederlandse bevoegde autoriteit, de VWA-RVV, recent accoord is gegaan met controle van volken in de "schutkring" door de imkers zelf. De betreffende imkers dienen door middel van een ondertekende "eigen verklaring" aan te geven of hun volken wel of niet klinisch ziek zijn.

Henk van der Scheer

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten