oxaalzuur?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

oxaalzuur?

Bericht door Barry Sp »

Hoi Imkers,

Ik ken een imker waar ik ook mijn eerste Buckfaste volkje heb gekocht die gebruikt oxaalzuur ook in de zomer,en zijn volken zien er goed uit,ze raden het overal af om oxaalzuur in de zomer te gebruiken.Dat doet hij dan als het donker word en de bijen zitten binnen,hij zeg dat ik dat ook gewoon moet doen,maar ik heb het daar niet zo op om dat soort dingen te gaan uit proberen.

Wat vinden jullie hier van?

B.Speet
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: oxaalzuur?

Bericht door heidecap »

Slecht idee, Barry, tenzij het om broedloze volgen gaat. (bv zwerm) Oxaalzuur werk beslist niet in gesloten broed. De werking is dus erg beperkt tot de mijten op de bijen.

Doe het meteen goed : nu bijvoorbeeld mierezuur en straks in december oxaalzuur.

Thomas
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: oxaalzuur?

Bericht door LWPisa »

Als je volk van een deugdelijke "oxaalzuurimker" komt zitten er vast weinig mijten in of ze moeten ingesleept zijn door darren/buren. Check eens de bodemlade, als je daar geen of weinig mijten vind dan lijkt een winterbehandeling met oxaalzuur (verdampen, druppelen of vernevelen) me genoeg. Zeker als je geen bijen ziet met onderontwikkelde vleugels.

L.
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuur?

Bericht door Gerard van Gastel »

Barry,
het is geen kwestie van uitproberen, dat is al voor je gedaan, de veilige doseringen zijn vastgesteld.
Als je in de zomer/begin najaar te veel mijten telt, kun je met oxaalzuur deze mijten wel bijna allemaal en op een snelle manier weghalen, zodat die zich in ieder geval niet meer vermenigvuldigen, en ook geen direkte schade aan de bijen meer doen. Alleen ín het gesloten broed werkt het niet, echter andere middelen geven ook geen 100% mijtendoding.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten