oxaalzuur druppelen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:
Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Robbert » di 12 okt 2010, 12:45

Haha die 60ml spuiten heb ik in het ziekenhuis gevonden toen mijn vriendin met zwangerschaps vergiftiging daar lag. Elke spuit die daar in gegaan was had ik meegenomen. Ik heb er wel een hele stapel weggegooid want 30 van die spuiten was een beetje teveel. Een mens doet rare dingen om afleiding te zoeken als het spannend wordt in het leven. Is allemaal goed gekomen hoor.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Bijenhoudster » do 14 okt 2010, 14:41

Albert Stoter schreef:Ik snap niet goed wat je met die doeken bedoeld. Of bedoel je dat je na het openen van de kast snel wat doeken op de ramen legt zodat er zo min mogelijk warmte verdwijnt?

Als het goed is dan druppel je juist in een tijd dat de bijen niet zullen opvliegen omdat ze dicht bij elkaar op de tros zitten. Sterker nog, als de bijen niet op de tros zitten dan is de druppelmethode niet geschikt. Bart de Coo heeft al een paar keer gewezen op de folder van Bijen@wur.
Toch wel handig hoor, om dergelijke folders door te nemen.
Met doeken bedoel ik inderdaad het afdekken tegen kou.

Ik doe niets anders dan boeken en brochures doornemen. In de brochure Varroa bestrijding (ik heb de nieuwe nog niet op papier, wat toch een stuk gemakkelijker leest) wordt niets over een tros gezegd.
Ik had het jaarschema van varroabestrijding erbij gepakt dan moet ik in oktober bij meer dan 3 mijten per dag en geen broed behandelen. Dan is er denk ik nog geen tros. Ik heb er meer dan 3 per dag, in ieder geval bij één kast. De ander is niet te controleren, oorwormen lopen over vaseline.
Maar ik begrijp dat de behandelingskalender inmiddels veranderd is… en ik tot dec moet wachten.

BBBeez schreef: Als de tros tussen twee broedkamers verdeeld is dan kantel je de bovenste broedkamer en druppel je op de bijen in de onderste broedkamer.
Dat lukt mij niet alleen. Is het niet zo dat als je dan bij een tros bovenop druppelt dat die het dan toch naar onderen verspreiden? Koelt het anders in dec niet enorm af ?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door A.A. Staals » do 14 okt 2010, 15:19

Bijenhoudster schreef:Met doeken bedoel ik inderdaad het afdekken tegen kou.

Dat lukt mij niet alleen. Is het niet zo dat als je dan bij een tros bovenop druppelt dat die het dan toch naar onderen verspreiden? Koelt het anders in dec niet enorm af ?
Vergeet die doeken. Ik heb nog nooit een doek gebruikt. En vergeet ook die kou, bijen kunnen meer hebben dan je denkt. Veel dinge in de bijenhouderij worden klakkeloos aangenomen en door verteld.

ad staals

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Albert Stoter » do 14 okt 2010, 21:08

Bijenhoudster schreef: In de brochure Varroa bestrijding (ik heb de nieuwe nog niet op papier, wat toch een stuk gemakkelijker leest) wordt niets over een tros gezegd.
...
Ik had het jaarschema van varroabestrijding erbij gepakt dan moet ik in oktober bij meer dan 3 mijten per dag en geen broed behandelen. Dan is er denk ik nog geen tros. ... Maar ik begrijp dat de behandelingskalender inmiddels veranderd is… en ik tot dec moet wachten.
Voor de oxaal-druppelmethode moet je dus wachten op trosvorming (staat inderdaad niet in de oude folder, maar wel in de nieuwe), maar er zijn ook andere oxaal-methoden (zoals de sproeimethode) waarbij niet wordt uitgegaan van trosvorming. Wat dat betreft hoef je dus niet tot december te wachten. Belangrijk blijft wel dat er geen broed meer is.

henkwim
Berichten:49
Lid geworden op:zo 25 okt 2009, 23:00
Imker sinds:2009
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast F1
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door henkwim » ma 18 okt 2010, 16:24

@bijenhoudtser In de december wacht je tot de temperatuur beneden 5 graden komt. Bij deze temperatuur zit de tros altijd wat dieper in de kast onder de voerkrans. Eventueel checken of er nog broed aanwezig is (pophuidjes of eitjes op de varroalade). Dan zoek je met een zaklamp waar de tros zit. Beoordeel hoe groot de volken zijn. Bij drie tot vier straatjes met bijen (klein volk) druppel je 30 ml, een middelhgroot volk: 4-5 straatjes- 40ml en een goot volk: meer dan 5 straatjes 50 ml. Druppel de oplossing langzaam tussen de raten op de bijen. Ik verdeel het zo veel mogelijk tussen de straatjes waar bijen zitten.

Ik lees in folders dan wel op verschillende site`s dat het druppelen van 3ml oxaalzuuroplossing per straatje bezette bijen voldoende is. Zijn de bovenstaande hoeveelheden dan niet wat aan de royale kant?

Henkwim

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door BBBeez » ma 18 okt 2010, 17:14

henkwim schreef:Ik lees in folders dan wel op verschillende site`s dat het druppelen van 3ml oxaalzuuroplossing per straatje bezette bijen voldoende is. Zijn de bovenstaande hoeveelheden dan niet wat aan de royale kant?
HenkWim,
Ik heb het hier over bezette straatjes in de wintertros bij temperaturen onder de 5 graden. Bij deze temperaturen is zo'n tros behoorlijk compact. Een middelgroot volk bezet in september één broedkamer. De hoeveelheden zijn niet aan de royale kant, zie: http://www.apis-ev.de/uploads/media/SHVarroa.pdf

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Bijenhoudster » di 19 okt 2010, 10:48

En als je 2 BK hebt dan doe je beide? Trek je de tros dan niet uit elkaar?

henkwim
Berichten:49
Lid geworden op:zo 25 okt 2009, 23:00
Imker sinds:2009
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast F1
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door henkwim » wo 20 okt 2010, 22:51

BBBeez schreef:Ik heb het hier over bezette straatjes in de wintertros bij temperaturen onder de 5 graden. Bij deze temperaturen is zo'n tros behoorlijk compact. Een middelgroot volk bezet in september één broedkamer. De hoeveelheden zijn niet aan de royale kant, zie: http://www.apis-ev.de/uploads/media/SHVarroa.pdf
De hoeveelheden zijn idd goed volgens deze folder. Blijft dat er is toch een groot verschil zit tussen de onderzoeken van Wageningen UR en de diverse Universiteiten in Duitsland.

Henkwim.

Gebruikersavatar
mechelen.hans
Berichten:44
Lid geworden op:vr 23 mei 2008, 22:14
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door mechelen.hans » za 27 nov 2010, 21:05

Ik heb het ook nog niet door. Als je volk op 2 broedkamers staat, haal je dan de bovenste broedkamer eraf en ga je dan druppelen in de onderste broedkamer? In de nieuwe brochure staat: "Bij een volk op twee bakken moeten ook de bezette ramen onderin de kast bedruppeld worden."
Ben benieuwd hoe anderen dat doen.

groeten

Hans

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Robbert » zo 28 nov 2010, 11:48

Volgens mij moet je zeker de bakken niet uit elkaar trekken want trek je de tros kapot met alle risico's van dien.
Je moet gewoon de juiste hoeveelheid rekenen voor twee broedbakken en die vanaf boven op de tros druppelen. Het idee is dat de bijen het vanzelf gaan doorgeven omdat de tros in beweging is. Bijen van buiten gaan naar binnen en andersom. Op deze manier komen ze allemaal in aanraking met het zuur. De varroa die er mee in aanraking komen zullen doodgaan en uiteindelijk uit te tros vallen.
Handig kan zijn om na het behandelen even de lade eronder te plaatsen mocht die er niet onder liggen. Zo kan je zien of er nog veel mijten vallen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten