varroamijten zichtbaar op enkele bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
harmjanwilbrink
Berichten:18
Lid geworden op:di 05 okt 2010, 12:46
Locatie:Moddergat
Contacteer:
Re: varroamijten zichtbaar op enkele bijen

Bericht door harmjanwilbrink » ma 08 nov 2010, 09:43

Ik ben een beginner en heb voor het eerst met varroa te makjn dit jaar. Na de laatste bestrijdingsbrochure begrijp ik dat je op vaste tijden 3x per jaar moet bestrijden, tot en met augustus met tymofar of mierenzuur en in december met ozaalzuur. Alleen begrijp ik niet wat je moet doen als ergens iets mis is gegaan. Bijvoorbeeld als achteraf blijkt dat de mierenzuurbestrijding gefaald heeft (zoals in dit geval). Wat doe je dan? In de bestrijdingskalender staat dat je van oktober tot de kerst niks zou mogen doen, maar het lijkt me toch niet dat dat advies moet blijven gelden als het volk omkomt van varroa? Wat is er mis met bestrijden nu? Sommige zaken zullen voor ervaren imkers misschien vanzelfsprekend zijn, maar voor mij nog even niet.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: varroamijten zichtbaar op enkele bijen

Bericht door semar » ma 08 nov 2010, 11:00

er is niks mis mee, alleen de toepassing van andere metoden is niet meer zo makelijk.
zowel mierenzuur als tymovar moet verdampen, en dat gaat met lagere temparaturen niet zo goed.
Je zou tymovar kunnen proberen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
harmjanwilbrink
Berichten:18
Lid geworden op:di 05 okt 2010, 12:46
Locatie:Moddergat
Contacteer:

Re: varroamijten zichtbaar op enkele bijen

Bericht door harmjanwilbrink » ma 08 nov 2010, 12:10

Bij mijn bijen had ik een volk dat veel mijten had, ondanks behandelingen. Natuurlijke mijtval op de la van meer dan 10 per dag. Heb er vorige week api life var opgedaan, iets meer dan voorgeschreven en "Hive clean" gegeven (is dat bekend?). Sindsdien zijn 50 dode mijten per dag gevallen (3 dagen), dus het werkt wel. Bijen vlogen er verder tot gisteren nog vrolijk op los, nu is het ineens koud geworden buiten.

gelmer
Berichten:7
Lid geworden op:wo 06 mei 2009, 20:09
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varroamijten zichtbaar op enkele bijen

Bericht door gelmer » ma 29 nov 2010, 21:50

varroamijten kruipen het liefst in darrenbroed. Daarom wordt aangeraden darrenbroed regelmatig weg te snijden. nu mijn vraag: kun je door het aantal mijten te tellen in het verwijderde darrenbroed ,vaststellen hoe ernstig de varroabesmetting is?
Bijvoorbeeld: je neemt 20cm2 darrenbroed, en die maak je open en telt de jonge mijten die zich hierin bevinden.
Mij lijkt het dat je hiermee de ernst van de besmetting kunt vaststellen, als je een vergelijking hebt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten