Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Tieme »

Hallo Allemaal,

hier een quote van de website van bijen@wur:

Let op: In de gebruiksaanwijzing van de Liebigverdamper wordt geadviseerd om een eerste behandeling in augustus en de tweede in september uit te voeren. Omdat september de periode is waarin winterbijen gevormd worden, adviseren wij eerder te behandelen en wel in de maanden juli en augustus.

De hoeveelheden die we moeten gebruiken zijn de zelfde als bij de Leibigdispenser wordt aangegeven (afhankelijk van de grootte van de kast).

Ik betwijfel echter wel of de omstandigheden in Duitsland zo anders zijn dat er een andere aanpak gekozen moet worden.

groeten,

Toeme
BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door BBBeez »

Hallo allemaal,

In de handleiding van de Liebig dispenser staat het allemaal duidelijk uitgelegd. Na de zomeroogst doe je een behandeling met 100 ml 85%. Daarna geef je jet wintervoer. Tenslotte doe je in september pas de tweede behandeling. De tweede behandeling is om de herinvasie van mijten tegen te gaan. In augustus en september vliegen de bijen nog veel. Verschillende duitse onderzoeken van Dhr. Otte en Liebig hebben aangetoond dat deze herinfectie van mijten groot is. Als je het schema van liebig met 1e behandeling-voeren-2e behandeling dan zal er bij de behandeling in september geen schade aan broed optreden omdat er dan een 10cm dikke voerkrans tussen de verdamper en het broed zit.

Het schema van bijen@wur houdt geen rekening met de herinvasie van mijten in september en loopt daarmee achter op recente inzichten en onderzoeken.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Kroese »

Ik heb de Liebig verdamper ook op 4 volken geprobeerd op volken die ik op een andere stand had staan.
50 Ml was binnen 3 dagen verdwenen. Thuis doe ik 10 Ml op een bierviltje op 1 BK om de 4 dagen, en dat werkt prima genoeg.
Van en andere imker hoorde ik dat 100 Ml binnen 4 dagen weg was.
Het lijkt erop dat bij diegene een moer verdwenen is. Mogelijk lopen ze van de raten af op de bodem, en raken misschien buiten de kast.
Ik kan me goed voorstellen, dat je bij zo'n sterke verdamping ook broedschade kunt hebben, dat heb ik met mijn bierviltjes nooit kunnen vaststellen.

Ik had al de 2 zijstroken van het papiertje verwijdert, maar het ging me toch nog veel te snel.
Ik wil het nog een proberen door het papiertje ook aan de lange kanten in te korten. Er blijft dan ongeveer 8X8 cm over.
Ik vermoed dat de ontluchting wat te groot is, die ga ik ook eens dichtmaken, en dan kijken wat er per dag verdampt.
Door de capillaire werking van het contact van de druppel met het papier, zou het kunnen zijn dat er toch nog af en toe een belletje door het zelfde gaatje omhoog gaat??
Imkeren
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 09 mei 2010, 09:50
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Imkeren »

Ik heb de Nassenheider handleiding nog eens nagelezen :

> 60% mierenzuur
> In Duitsland op deze wijze toegelaten = 'Langzeitverdunster'
> Dit wil dus zeggen dat de verdamping relatief traag verloopt en door de lagere concentratie de schade aan broed en KG beperkt blijft
> Vilt op PVC folie van 28x 28 cm boven ramen; aanpassen zodat +- 15 ml/dag verdampt voor normaal volk
> De hoeveelheid verdamping/dag is belangrijker dan globale hoeveelheid; voor normale kast 15 ml/dag gedurende 10 dagen in augustus en 10-14 dagen in september

Tot hier de belangrijkste gegevens

Imker
TubaLeoVoet
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door TubaLeoVoet »

Mierenzuur is in België tot nader order verboden in bijenkasten.
Toch start de gezondheidsdienst van de Limburgse imkersbond een 2-jarig project om het effect van mierenzuur te onderzoeken.
Men gaat hier geen gebruik maken van Liebig noch Nassenheider verdamper, maar van een nieuw experiment.
50 (Belgisch Limburgse) vrijwilligers gezocht.

Leo.
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hennie, jij schrijft:
Ik heb de Liebig verdamper ook op 4 volken geprobeerd op volken die ik op een andere stand had staan.
50 Ml was binnen 3 dagen verdwenen. Thuis doe ik 10 Ml op een bierviltje op 1 BK om de 4 dagen, en dat werkt prima genoeg. Van en andere imker hoorde ik dat 100 Ml binnen 4 dagen weg was.
Dat klopt precies. Er verdampt niet te veel en niet te weinig. Voor een goede werking van het varroabestrijdingsmiddel mierenzuur heb je te maken bandbreedte van de mierenzuurconcentratie in de kastlucht. Enerzijds dient de concentratie hoger te zijn dan de grenswaarde waarbij de mijten dood gaan. Anderzijds dient de mierenzuurconcentratie in de kastlucht lager te zijn dan die waarbij de bijen dood gaan. In augustus kom je binnen deze bandbreedte uit wanneer er per dag 10 - 20 ml mierenzuur per (spaarkast)broedkamer verdampt. In je filmpje over de schudzwermen heb ik gezien dat je met de DuHoKa kasten werkt waarop nog een HK staat waarin de verdamper staat. Samen komt dit dus neer op ca. 2 spaarkastbroedkamers. Om binnen de juiste bandbreedte te vallen, dient er in jouw geval dus 20 - 40 ml per dag te verdampen. Dit is dus in jouw geval goed gelukt.

In februari ben jij ook bij de presentatie van Pia Aumeier in Ruurlo geweest. Toen Pia haar varroabehandeling met de Liebigdispenser behandelde, vertelde zij dat ze, in augustus, 100 ml mierenzuur gebruikte voor volken op twee broedkamers. Als toevoeging gaf ze daarbij dat deze 100 ml in drie dagen verdampt diende te zijn om een goede bestrijding van de varroa te garanderen. Zie daar, opnieuw een verdamping per dag van tussen 10 - 20 ml per broedbak.

Sinds een aantal jaren gebruik ik de Nassenheider horizontal en vanaf het tijdstip dat ik ervoor gezorgd heb dat ik per broedbak tussen de 10 - 20 ml mierenzuur per dag verdamp, heb ik geen dode volken meer gehad. Afgelopen jaar heb ik slechts één hoofdvolk met oxaalzuur behandeld omdat in november de natuurlijke mijtenval aangaf dat een winterbehandeling niet nodig was. In al die jaren dat ik nu de Nassenheider horizontal gebruik ben ik slechts één maal een koningin verloren en ik betwijfel zelf of dit in mijn geval met de mierenzuurbehandeling te maken heeft gehad.

Zelf ben ik van mening dat je bij de Nassenheider horizontal t.o.v. de Liebigdispenser een betere controle hebt over de hoeveelheid mierenzuur die per dag verdampt. Dit omdat je de hoeveelheid mierenzuur die verdampt regelt met de verschillende vertikale lonten die bij de Nassenheider horizontal geleverd worden. Een ander voordeel van de Nassenheider horizontal is dat je tot en met eind september met 60% mierenzuur kunt blijven werken omdat de oppervlakte van het verdampingsdoek, vele malen groter is dan die van de Liebigdispenser. Mijn ervaring is dat dit vooral in de maand september een groot voordeel is. Uit onderzoek is verder gebleken dat bij het gebruik van 60% mierenzuur, het verongelukken van de koninginnen tijdens een mierenzuurbehandeling veel minder voorkomt.

Groeten.....................

Gerard
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Kroese »

Gerard Boswinkel schreef:Hennie, jij schrijft:

In je filmpje over de schudzwermen heb ik gezien dat je met de DuHoKa kasten werkt waarop nog een HK staat waarin de verdamper staat. Samen komt dit dus neer op ca. 2 spaarkastbroedkamers. Om binnen de juiste bandbreedte te vallen, dient er in jouw geval dus 20 - 40 ml per dag te verdampen. Dit is dus in jouw geval goed gelukt.
De werkelijke broedruimte is 7 cm hoger dan een standaard broedbak, die bovenste HK is leeg die tel ik echt niet mee.
Ik vind 10 Ml per dag echt voldoende. Ik had gehoopt, dat ik maximaal 10Ml per dag verdampte, zodat ik 1 X per week naar de verwijderde stand hoefde. Maar ik ga het papiertje nog kleiner maken, en daarna zien hoelang het dan duurt voor die leeg is.
Gaat het dan nog te snel, dan ga ik de ontluchting wat afremmen.
Bij de verdamping van 50Ml in minder dan 3 dagen, zag ik wel degelijk dat de larven er van geleden hadden. Nu is dat voor een korte periode geen grote ramp, maar wel als het een langere tijd op het broed inwerkt.

Thuis doe ik als vanouds om de 3-4 dagen 10 Ml op een Viltje. Dat werkt echt afdoende bij mij de 4e keer is het aantal gevallen mijten al flink gedaald, en als ik dan 1-2 weken niets doe, zie ik toch nog mijten vallen die dood in het broed zaten. Ik vind 20-40 Ml te straf, zeker voor de 85% die ik toepas.

Gerard, Pia Aumeier had een prima verhaal, maar ik hoef niet alles over te nemen en te geloven als ik er geen goed gevoel bij heb. Ik weet het wel, Pia zou zeggen weer zo'n eigenwijze vastgeroeste ouwe imker. :be5: :D

Groet,
Hennie....
PS. Die nog 1 (laatste) teeltje van de B44 aan de leg heeft, en krijgt. (geboren 1 Aug)
Zie: http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 89#p140089
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Hennie,

Jij schrijft:
De werkelijke broedruimte is 7 cm hoger dan een standaard broedbak, die bovenste HK is leeg die tel ik echt niet mee.
Je weet dat je de mierenzuurconcentratie in je kast dient uit te rekenen door de hoeveelheid mierenzuur te delen door het kastvolume. Daar hoort het volume van die lege bovenste HK natuurlijk ook bij. Mijn ervaring met het gebruik van mierenzuur als varroabestrijdingsmiddel is dat je je aan die 10 ml per dag per (spaarkast)broedkamer moet houden.

Toen ik een aantal jaren geleden de Nassenheider horizontal kocht, kreeg ik daar drie verschillende vertikale lonten bij. De grootste vertikale lont gaf precies een verdamping van 20 ml/dag. Aangezien ik mijn volken altijd inwinter op twee spaarkastbroedbakken en ik de Nassenheider horizontal altijd in een lege honingkamer plaats, is de verdamping dus kleiner dan 10 ml mierzuur per broedkamer. Het gevolg was dat tijdens de winter soms 30% van mijn volken verdween. Op een bepaald moment heb ik contact gezocht met de 'uitvinder' van de Nassenheider verdamper ene meneer Bruno Becker. Hij adviseerde mij om bij de producent van de Nassenheiderverdamper een grotere vertikale lont te kopen. Begin 2008 heb ik deze grotere lonten aangeschaft en nu verdamp ik gedurende een aantal dagen zo'n 25 tot 30 ml mierenzuur per dag. Sinds ik met deze grotere lonten werk, zijn er tijdens de winter geen volken meer verdwenen :dance: zonder dat ik noemenswaardige wijzigingen heb doorgevoerd in mijn bedrijfsmethode. Een vriend van mij uit Nijkerk, jij kent hem ook, heeft dezelfde ervaringen als ik.

Op het forum hebben al eens imkers geschreven dat wij de toelating nodig hebben van effectieve bestrijdingsmiddelen :doh: . Op de koninginnenteeltdag in Utrecht heb ik ook al eens een wetenschapper horen roepen dat harmonisatie van de varroabestrijdingsmiddelen in de EU nodig is :doh: . Sinds ik gebruik maak van de Nassenheider horizontal heb ik geen andere bestrijdingsmiddelen nodig :clap: . Wat betreft die harmonisatie hoop ik dat die er nooit komt omdat we dan weer terug gaan naar het gebruik van 'harde chemie' in de imkerij met alle nadelige gevolgen voor de honingkwaliteit en was als resultaat :evil: .

Verder schrijf jij:
Thuis doe ik als vanouds om de 3-4 dagen 10 Ml op een Viltje.
Laten wij er even vanuit gaan dat deze 10 ml op dat bierviltje in 2 uur verdampt. Reken dan nog eens even de verdamping per uur uit en doe dit ook even in het geval je 20 ml per dag verdampt. Een grafiek die dat mooi weergeeft wat ik bedoel met de grenswaarden uit mijn vorige bijdrage,vind je op onderstaande link onder de paragraaf 'Ruckstände' (ik heb deze verwijzing al eens eerder gemaakt).
http://www.imkerverein-tempelhof.de/js/ ... pfung.html

Groeten..................

Gerard
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten